در نشست انجمن مجموعه داران مطرح شد؛

کشف نفیس ترین آثاری هنری در زیر زمین‌های نمناک/ تعیین قیمت‌های میلیاردی برای آثار هنری

در نشست انجمن مجموعه داران به عدم اعتماد مجموعه داران و نگه داری نامناسب آثار هنری اشاره شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران نشست انجمن مجموعه داران با حضور منوچهر لطفی مدیر انجمن مجموعه داران ایران، جواد عقیلی مدیر گالری عقیلی، محمدرضا منزه رئیس بخش نقاشی انجمن در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در این نشست منوچهر لطفی مدیر انجمن مجموعه داران ایران، گفت:‌ انجمن مجموعه داران ایران با وجود 5 سال سابقه فعالیت از سوی وزارت کشور مجوزش صادر شده است. این انجمن در جهت ترویج فرهنگ مجموعه داری تاسیس شده، چرا که در کشور آموزش صحیح مجموعه داری وجود ندارد.
 
وی اظهار داشت:‌در حال حاضر در حال گردآوری و شناسایی مجموعه داران هستیم.
 
مدیر انجمن مجموعه داران ایران ادامه داذ: انجمن مجموعه داران باید حدود 80 سال پیش تاسیس می‌شد تا بخشی از مجموعه‌های نفیس از ایران خارج نشود.
 
* اسناد تاریخی در انجمن مجموعه دارن

 
وی اظهار داشت: در حال حاضر مجموعه داران آثار نفیسی را گردآوری کرده‌اند. در حقیقت هر مجموعه داری با جمع آوری یک یا چند مجموعه‌ی هنری پرداخته است. ما در انجمن مجموعه داران کمیته‌هایی را تشکیل داده‌ایم که از جمله‌ی آن‌ها کمیته‌ی تمبر، اسکناس، کبریت، تابلوهای نقاشی، مهر، عکس‌های تاریخی و همچنین اسناد تاریخی تشکیل داده ایم و قصد داریم که این آثار را شناسنامه دار کنیم.
 
لطفی درباره‌ی اهداف دیگر این انجمن نیز گفت:‌مهمترین هدف انجمن خالص سازی آثار هنری در بین مجموعه داران است. در حقیقت تلاش می‌کنیم به هر مجموعه داری تمرکز برای جمع آوری یک مجموعه اثر هنری را داشته باشد.
 
*مجموعه داری در ایران درست انجام نمی‌شود
 
رئیس انجمن مجموعه داران ایران افزود: تا امروز مجموعه داری در کشورمان درست اجرا نشده، بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا با شناسایی مجموعه داران نحوه‌ی نگهداری آثار و حفظ آن‌ها را آموزش دهیم. در این انجمن اول وظیفه‌ی شناسایی مجموعه داران را داریم، چرا که مجموعه داران افرادی هستند که در انزوا کار می‌کنند و علاقه‌ای برای شناخته شدن ندارند.
 
لطفی درباره‌‌ی شناسنامه دار کردن آثار مجاز نیز گفت: آثار مجازی که در دست مجموعه داران است، قرار است از سوی انجمن مجموعه داران ایران شناسنامه دار شود.
 
رئیس انجمن مجموعه داران ایران در باره‌ی تشکیل خانه‌‌ی مجموعه داران نیز گفت: به زودی خانه‌ی مجموعه داران تشکیل می‌شود و درب این خانه و همچنین انجمن مجموعه داران به روی تمامی مجموعه داران ایران باز است.
 
*حراج هنری در سال 94

 
لطفی در ادامه گفت: در سال 94 یک حراجی آثار هنری از سوی انجمن مجموعه داران برگزار می‌شود که در نوع خود بی نظیر خواهد بود.
 
وی همچنین به قدمت مجموعه داری در ایران اشاره کرد و گفت: طبق آثار مکتوب، در 170 سال پیش مجموعه داران بزرگی داشتیم که از جمله آن‌ها میرزا محمود آشتیانی بود که در آشتیان موزه‌ای را تاسیس کرد که البته در حال حاضر از آن موزه تنها سردر آن‌ باقی مانده.
 
* تمرکز مجموعه داران در روستا‌ها
 
لطفی گفت: یکی از کارهای انجمن شناسایی مجموعه داران است، شاید این تصور ایجاد شود که مجموعهه فقط در تهران هستند. این در حالی است که برخی از مجموعه داران در روستا‌ها زندگی می‌کنند.
 
وی درباره‌ی اعتماد سازی به مجموعه داران نیز گفت: مجموعه دارن عمدتا افرادی هستند که اعتمادی به کسی ندارند بنابراین آثار خود را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهند و این یکی از مشکلات ما در انجمن مجموعه داران است،‌چرا که باید اعتماد سازی را برای مجموعه دار ایجاد و سپس از وی درخواست ارائه‌ی اثر برای نمایش داشته باشیم که البته در صورت ایجاد این اعتماد‌ها قطعا در حدود یک دهه‌ی آینده 400 موزه‌ی خصوصی از آثار مجموعه داران را در کشورمان مشاهده خواهیم کرد.
 
لطفی گفت: بسیاری از آثار مجموعه داران در زیر زمین‌های نمناک نگهداری می‌شوند که باعث از بین رفتن آثار خواهد شد.
 
* نمایشی با آثار میلیاردی

 
در ادامه‌ی این نشست،‌ جواد عقیلی مدیر گالری عقیلی درباره‌ی نمایشگاهی که قرار است با همکاری انجمن در گالری عقیلی برگزار شود،‌گفت: یکی از برنامه‌های این انجمن برگزاری نمایشگاهی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان است که قرار است با نمایش حدود 35 اثر از آثار هنرمندانی چون سهراب سپهری، ژازه تباتبایی، گیزلا وارگاسینایی، فریده لاشایی، علی اکبر صنعتی، جمشید صماواتیان و... در گالری عقیلی برگزار شود.
 
وی گفت: قیمت گذاری این آثار از 15 میلیون تومان شروع و به 900 تا یک میلیارد می‌رسد.
 
محمدرضا منزه نیز درباره‌ی نحوه‌ی قیمت گذاری آثار گفت: کارشناسی قیمت آثار مبتنی بر چند مورد است که از جمله‌ی‌‌ آنها ارزش خود تابلو و اینکه چه هنرمندی آن را خلق کرده و همچنین ابعاد اثر و موارد دیگر است که تعیین کننده در ارزش مالی آن اثر خواهد بود.
 
از حاشیه‌های این نشست، گلایه‌ی رئیس انجمن مجموعه داران ایران از خانه هنرمندان ایران در ارتباط با عدم همکاری در جهت برگزاری نمایشگاه ذکر شده در خانه هنرمندان ایران بود.
 
گفتنی است؛ نمایشگاه آثار پیشکسوتان جمعه در «نگارخانه عقیلی» برگزار می‌شود.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.