وضعیت دانشگاه‎ها، دانشجویان، کیفیت آموزشی و مواد درسی در افغانستان همواره تحت تأثیر اوضاع سیاسی این کشور قرار داشته و مطابق آن فراز و فرودهایی را پیموده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، وضعیت دانشگاه‎ها، دانشجویان، کیفیت آموزشی و مواد درسی در افغانستان همواره تحت تأثیر اوضاع سیاسی این کشور قرار داشته و مطابق آن فراز و فرودهایی را پیموده است.
 
بدون شک، وضعیت سیاسی، سیاست‎های فرمانروایان و زمامداران و همچنین وضعیت دموکراسی آموزشی زمینه‎ساز فراز و فرود آموزش‎های عالی در افغانستان بوده طوری که در زمان تسلط طالبان در این کشور، حداقل دانشجویان افغان با حداقل امکانات آموزشی مشغول آموزش‎ در دانشگاه‎های افغانستان بوده‎اند.
 
با آنکه آمار دقیقی از دانشجویان افغانستان در زمان طالبان در دست نیست، اما مقام‎های وزارت تحصیلی تأکید کرده‎اند که در آن زمان حدود 4 هزار دانشجو در دانشگاه‎ها مشغول فراگیری آموزش بودند.
 
پس از سقوط طالبان در سال 1380 میلادی وضعیت آموزش‎های عالی در این کشور روبه بهبود گذاشت و دست‎کم 15 هزار داوطلب امتحان کنکور برای حضور در دانشگاه‎ها در سال 1381 هجری خورشیدی ثبت نام کردند.
 
در این سال 650 استاد در دانشگاه‎های دولتی تدریس می‎کردند که این آمار در سال 2011 میلادی به 3100 استاد افزایش یافته و هم‎اکنون مجموع کارمندان دانشگاه‎ها شامل اساتید به بیش از 11 هزار نفر می‎رسد.
 
با افزایش تعداد آموزگاران، تعداد دانشجویان نیز بالا رفت و بر اساس اعلام وزارت آموزش‎های عالی افغانستان هر سال بیش از 140 هزار داوطلب آموزش در دانشگاه‎های دولتی در امتحان کنکور شرکت می‎کنند.
 
با این وجود، اما کمی و کاستی‎هایی نیز فراروی آموزش‎های عالی افغانستان وجود دارد که سبب می‎شود تا تمام یا اکثر داوطلبان آموزش عالی در دانشگاه‎های دولتی جذب نشوند.
 
"عبدالعظیم نوربخش" سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان با تأکید به وجود مشکلات و چالش‎ها فرا روی آموزش عالی در افغانستان گفت: عدم وجود بودجه مطابق با نیازمندی‎های حقیقی، طولانی بودن روند تدارکات، عدم اجرای به موقع تخصیصات، کم‎بودن تشکیلات، کمبود ساختمان‎ها برای فعالیت‎های درسی و خوابگاه‎ها، کمبود کادرهای فنی، کمبود کُتب درسی، عدم وجود وسایط نقلیه کافی، مداخله افراد غیر مسئول در تعدادی از حوزه‎های امتحانات کنکور و برخی ولایت‎ها از جمله چالش‎های عمده فرا روی آموزش عالی در افغانستان است.
 
با وجود این مشکلات از 140 هزار داوطلب آموزش در دانشگاه‎های دولتی افغانستان سالانه حدود 40 هزار نفر در دانشگاه‎ها و حدود 60 هزار نفر دیگر در موسسات آموزشی نیمه عالی یا همان 2 ساله جذب می‎شوند.
 
ضمن اینکه بخشی از داوطلبان کنکور هم‎اکنون در افغانستان به نتیجه دلخواه خود نمی‎رسند و برای دانشگاه‌های برتر رقابت سختی میان داوطلبین وجود دارد و آنهایی که در این آزمون موفق به قبولی در رشته تحصیلی دلخواه خود می‎شوند نیز از کمبود مواد درسی و اساتید مجرب همواره شکایت کرده‎اند.
 
پس از آنکه جنگ‎های گروهی و حزبی در افغانستان افزایش یافت، این جنگ‎ها دانشگاه‎ها را نیز متأثر کرده و به همین دلیل اکثر مواد درسی و ساختمان‎های مدرن خود را این دانشگاه‎ها از دست دادند.
 
در سال 2001 میلادی، زمانی که «حامد کرزی» رئیس جمهور افغانستان زمام امور را به دست گرفت، وضع مواد درسی دانشگاه‎ها به مراتب بدتر از امروز بود.
 
اساتید دانشگاه‎های کابل در این خصوص بارها اذعان داشتند که مواد درسی هم‎اکنون در این دانشگاه با وجودی که کافی نیست، اما با توجه به اینکه این دانشگاه‎ها حدود 13 سال پیش هیچ مواد درسی نداشتند، اکنون رضایت بخش است.
 
"عظیم نوربخش"، سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان در این خصوص گفت: پس از سال 2001 میلادی کشورهای دوست افغانستان در بخش مواد درسی و ساختمان دانشگاه‎ها در این کشور همکاری کرده‎اند.
 
نوربخش افزود: هم‎اکنون اکثر دانشگاه‎های دولتی افغانستان مجهز به لابراتوار، کتابخانه، اینترنت و سایر مواد لازمی درسی است که اکثراً توسط کشورهای خارجی همکاری شده و در برخی موارد با بودجه دولت خریداری و آماده شده است.
 
با این وجود، آمار دانشگاه‎های دولتی افغانستان هم‎اکنون 30 دانشگاه در تمام ولایت‎های افغانستان است، اما این آمار به هیچ صورت قادر به جذب تمام داوطلبان کنکور را ندارد.
 
پس از سال 2004 میلادی موسسات تحصیلات عالی و دانشگاه‎های خصوصی در افغانستان آغاز بکار کرد و تا حدی توانست خلا آموزش را در این کشور پر کند.
 
موسسات تحصیلات عالی و دانشگاه‎های خصوصی در افغانستان با گذشت هر روز تعداد آن افزایش یافته و هم‎اکنون در اکثر ولایت‎های افغانستان موسسات تحصیلات عالی آغاز به کار کرده و هزاران دانشجو دارد.
 
بر اساس اطلاعات وزارت آموزش عالی افغانستان، هم‎اکنون 117 موسسه تحصیلات عالی و دانشگاه خصوصی در این کشور فعالیت می‎کند و بیشتر از 75 هزار دانشجو در آن مشغول فراگیری علم هستند.
 
با این حال، "مسعود ترشت‎وال" رئیس ریاست موسسات تحصیلات عالی وزارت آموزش عالی افغانستان در خصوص این موسسات گفت: ما در افغانستان چیزی را ساختیم و به وجود آوردیم که قبلاً نسبت به آن باوری وجود نداشت و آن عبارت از موسسات تحصیلات عالی خصوصی است.
 
وی افزود: پیش از این نگاه‎ها و نگرش‎های غیرمنصفانه نسبت به موسسات تحصیلات عالی خصوصی وجود داشت که خوشبختانه این نگاه و نگرش‎ها از طرف مردم و تحصیلات عالی دولتی افغانستان امروز به یک نگاه منصفانه تبدیل شده و موسسات تحصیلات عالی خصوصی امروز در نزد مردم افغانستان و وزارت تحصیلات عالی اهمیت یافته، و جایگاه خود را در جامعه و در بین مردم  تثبیت کرده است.
 
ترشت‎وال تأکید کرد: امروز از نقش موسسات تحصیلات عالی خصوصی در رشد سطوح علمی و تحصیلات عالی افغانستان نمی‎توان چشم پوشی کرد.
 
وی همچنین گفت: موضوعات مهم در کشورهای پس از جنگ بازسازی و نوسازی است، تحصیلات عالی دولتی در چند سال اخیر به بازسازی پرداختند، اما مأموریت ریاست موسسات تحصیلات عالی خصوصی نوسازی بود.
 
گفتنی است از جمله دانشگاه‎ها و موسسات تحصیلات عالی خصوصی، نمایندگی دانشگاه‎های کشورهای خارجی نیز در افغانستان فعالیت می‎کنند که در این بخش می‎توان از دانشگاه "پیام نور"، "جامعه المصطفی"، "خوارزمی"، "دانشگاه آزاد"، "افغان سویس"، "الازهر"، "دانشگاه آمریکایی‎ها" نام برد.
 
/انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.