رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از فعالیت 15 واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت تولید یک میلیون و 900 هزار قطعه در هر دوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد؛ آب و هوای گرم و خشک که برای پرورش بلدرچین مناسب ، منطقه کویری یزد را ازنظر جغرافیایی و اقلیمی برای پرورش این پرنده مناسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: اکنون 15 واحد پرورش بلدرچین در شهرستانهای میبد، اردکان، تفت و اشکذر با پروانه بهره برداری فعالیت می کنند.
سجادی پور با بیان اینکه ظرفیت تولید این واحدهای پرورشی یک میلیون و 900 هزار قطعه در هر دوره است اضافه کرد: اکنون 6 واحد دارای پروانه تاسیس به ظرفیت 285 هزار قطعه نیز در مرحله آماده سازی برای تولید و راه اندازی قرار دارند که باید در مدت یک سال به بهره برداری برسند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در صورت بهره برداری کامل از ظرفیت های مراکز پرورش، توان تولید گوشت بلدرچین در استان یزد به 3 هزار و 329 تن در سال خواهد رسید.
سجادی پور افزود: بلدرچین هفته ای پنج عدد تخم می گذارد و جوجه این پرنده در مدت 16 روز سر از تخم بیرون می آورد و طی 35 روز یک پرنده بالغ می شود.

سلیم، کارشناس دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: تولید بلدرچین مزایای جانبی هم دارد که از مهمترین آنها می توان به استفاده از آن به عنوان پرنده زینتی و قیمتی اشاره کرد همچنین تخم این پرنده نیز ارزش سرمایه گذاری دارد.
وی درباره مشکلات تولیدکنندگان بلدرچین در استان یزد افزود: کم بودن نقدینگی و  نبود گوشت بلدرچین در سبد غذایی خانواده ها از عمده مشکلات این صنعت در استان یزد است.
سلیم بیان کرد: با حمایت از تولید کنندگان ، پرداخت تسهیلات بانکی و فرهنگ سازی برای استفاده از گوشت بلدرچین در خانوارها می توان برخی از مشکلات را رفع کرد.
وی اضافه کرد: اگر دراین زمینه امکانات و تسهیلات بانکی بلند مدت پرداخت شود ، ظرفیت و توان پرورش بزرگترین مجتمع پرورش بلدرچین کشور در میبد افزایش می یابد و در قبال ایجاد واحد های پرورش بلدرچین سالانه می توان برای 30 نفر شغل ایجاد کرد.

.معاونت دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی گفت: وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین در گوشت این پرنده آن را برای امراضی همچون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و در مواردی ناراحتی های روانی، عقب افتادگی های جسمی و روانی و همچنین بیخوابی مثمر کرده است .
دکتر مصدق افزود: گوشت و تخم بلدرچین سرشار از امگا 3 و ویتامین های آ ، ب و ث است و برای دوران بارداری، تنظیم سیکل خواب، افزایش مقاومت بدن ، تنظیم سیستم عصبی ، قلبی و گوارشی و استحکام عضلات و استخوان ها مفید است .
وی اضافه کرد: گوشت بلدرچین به سبب تردی ، هضم آسان و آهن زیاد برای افراد مسن و بیماران هم بسیار مناسب است.
مصدق بیان داشت: تخم بلدرچین به علت حجم کم و میزان بالای پروتئین آن نسبت به تخم مرغ، برای ورزشکاران نیز توصیه می شود.
معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی همچنین بهترین روش برای پخت گوشت بلدرچین را بخارپز و یا آب پز و از دیگر مزایای پرورش بلدرچین، قیمت مناسب گوشت آن می داند .

انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.