دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک:

فرش قرمز برای رقیب ترکی پهن کرده‌ایم/ 70 درصد بازار پوشاک ایران کالای قاچاق است

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به اینکه بازار پوشاک ایران بازاری 7 الی 8 میلیارد دلاری است، گفت: با کاهش تعرفه واردات پوشاک از کشور ترکیه عملا فرش قرمزی برای رقیب ترکی پهن کردیم و فرصت برای تولیدکنندگان داخلی محدود شده است.

فرش قرمز برای رقیب ترکی پهن کرده‌ایم/ 70 درصد بازار پوشاک ایران کالای قاچاق استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ مهدی یکتا در نشست خبری با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران اظهار داشت: این نمایشگاه در فضایی وسعت 3 هزار متر مربع از دوازدهم تا پانزدهم بهمن ماه برگزار می‌شود و در این نمایشگاه بیش از 50 تولیدکننده شرکت می‌کنند.

وی افزود: بیش از 70 درصد بازار پوشاک ایران را کالاهای وارداتی قاچاق تشکیل می‌دهند که این کالاها در رتبه اول از چین و سپس ترکیه وارد کشور می‌شوند.

یکتا با اشاره به انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی باکشور ترکیه گفت: در خصوص واردات پوشاک 40 درصد به طرف ترکی تخفیف دادیم و با توجه به اینکه پوشاکی که از این کشور وارد ایران می‌شود به صورت قاچاق است، عملا امتیازی برای صنعت پوشاک این کشور ارائه داده‌ایم.

وی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران گفت: متأسفانه این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه تخصصی پوشاک ایران برگزار می‌شود و با توجه به اینکه دولت ترکیه تولیدکنندگان خود را کاملا حمایت می‌کند برگزاری این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه تخصصی داخلی مناسب نیست.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به رکود موجود در بازار پوشاک گفت: بیش از یک سال ایست که تولیدکنندگان رکود را تجربه می‌کنند و در ماه‌های پایانی سال که تولیدکنندگان و فروشندگان انتظار نتیجه گرفتن و فروش مناسب را دارند با کاهش تعرفه واردات پوشاک ترکیه مواجه شده‌اند.

یکتا تصریح کرد: البته وزارت صنعت و دفتر نساجی وزارتخانه اقداماتی از قبیل تخفیف به تولیدکنندگان داخلی و محدود کردن تبلیغات ترک‌ها انجام داده‌اند.

وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی مصرف‌کننده ایرانی با کالا و لباس ایرانی دارای شناسنامه است و به دنبال این هستیم که تابویی که از جنس ایرانی وجود دارد به این عنوان که کالای ایرانی کیفیت ندارد از بین برود.

به گفته دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک، در چند سال گذشته صنعت پوشاک ایران به دلیل مواجه به پدیده قاچاق رشد نکرده است در حالی که بسیاری از کشورها در صنعت پوشاک سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام دادند مانند ترکیه،‌ چین، ویتنام و کامبوج و در حال حاضر صادرات کشوری مانند ویتنام برابر با کل صادرات غیرنفتی ما است.

وی با اشاره به اینکه بازار پوشاک ایران بازاری 7 الی 8 میلیارد دلاری است گفت: با کاهش تعرفه واردات پوشاک از کشور ترکیه عملا فرش قرمزی برای رقیب ترکی پهن کردیم و فرصت برای تولیدکنندگان داخلی محدود شده است.

وی با تأکید بر اینکه 60 تا 70 درصد پوشاک وارداتی از چین و 30 تا 40 درصد آن از ترکیه به کشور واردمی‌شود گفت: دولت ترکیه به منظور جبران افت صادرات مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان خود قرار داده است و همچنین در کشوری مانند چین و ترکیه جوایز صادراتی 18 درصدی پرداخت می‌شود در حالی که در ایران این جایزه صادراتی تنها 5 درصد بود که متأسفانه جلوی آن کاملا گرفته شده است.

یکتا افزود: برگزای نمایشگاه‌های پایان سال یکی از علل عقب‌ماندگی در صنعت پوشاک است چرا که کالاهای بی‌کیفیت با قیمت نازل در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود و تولیدکننده نمی‌تواند کالای باکیفیت خود را به فروش برساند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک با اشاره به راهکارهای مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: ناامن‌ کردن محل عرضه کالای قاچاق یکی از این راهکارها است همچنین حمایت از کارخانه‌های صنعتی بزرگ و راه‌اندازی مجدد مشوق‌های صادراتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند قاچاق پوشاک را کاهش دهد.

وی روابط سیاسی محکم را از پایه‌‌های محکم جهت افزایش صادرات عنوان کرد و افزود: جهت افزایش صادرات باید تولیدات داخلی بتواند در بازار داخلی از پس رقیب خود بربیاید و فروش در بازار داخلی افزایش یابد تا جلوی خروج ارز گرفته شود.

یکتا اظهار کرد: ظرفیت صادرات نساجی ایران می‌تواند تا 3 میلیارد دلار افزایش بیابد به شرط اینکه بسترهای مناسب برای صادرات فراهم شود و همچنین نقل و انتقال پول تسهیل یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار