دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: باید در طراحی مد و لباس جریان ساز باشیم تا مانع از تهاجم فرهنگی از سوی غرب در حوزه مد و لباس شویم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، وضعیت نهادها و دستگاه‌های مسئول برای کنترل بازار پوشاک و انطباق آن با هویت ایرانی اسلامی شب گذشته (12 خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حمید قبادی" دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و "ابوالقاسم شیرازی" رئیس اتحادیه کشوری پوشاک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
قبادی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا لباس‌های بازار منطبق بر الگوی اسلامی ایرانی است، گفت: متاسفانه با مشکل نهادینه و جریان بسیار سختی در حوزه بازار پوشاک مواجه هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه ده‌ها و صدها سایت و پایگاه اطلاع رسانی و همچنین جریان‌های رسانه‌ای دنیا با ما در این حوزه در حال جنگ هستند اظهار داشت: طراحی لباس شریان حیاتی محسوب می‌شود که متاسفانه کمتر با آن مواجه بوده‌ایم.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به ضرورت طراحی لباس‌های ایرانی اسلامی ادامه داد: باید جامعه از لباس‌های اسلامی ایرانی استفاده کند.
 
قبادی با بیان اینکه تولیدکنندگان وظیفه‌ای در جهت طراحی ندارند، گفت: سالیان سال است که از تولیدکنندگان خواسته‌ایم تا کارهای خوب ارائه دهند.
 
وی با بیان اینکه اقدامات سلبی صرفا در این رابطه جوابگو نیست، افزود: باید بتوانیم نیازهای مردم را در این رابطه طبق الگوی اسلامی ایرانی تامین کنیم.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه ساماندهی مد و لباس وظیفه طراحی الگوهای اسلامی ایرانی را برعهده دارد.
 
 قبادی با اشاره به اینکه تولیدکنندگانی که در راستای الگوی ایرانی اسلامی قدم بر می‌دارند، در این رابطه دارای سهم مثبتی هستند، افزود: تلاش این عده را ارج می‌نهیم.
 
وی با تاکید بر اینکه باید قدرت انتخاب مردم را بالا ببریم، اظهار داشت: اگر ده سانت به پارچه اضافه کنیم، دیگر کسری در لباس‌ها اتفاق نمی‌افتد، بنابراین از تولیدکنندگان و از مردم می‌خواهیم تا در انتخاب لباس هایشان دقت فراوانی کنند.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه باید برای ملحقات لباس سهم بسیار موثری را قائل شویم ادامه داد: لباس خروجی نهایی کار است، پس باید در انتخاب آن دقت فراوانی کنیم.
 
*** باید با جریان‌های ضد فرهنگ و بی فرهنگ در جامعه برخورد شود
 
قبادی با اشاره به اینکه همه دست اندرکاران از تولیدکنندگان گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها باید در این رابطه با یکدیگر به صورت هماهنگ عمل کنند، افزود: باید با جریان‌های ضد فرهنگ و بی فرهنگ در جامعه توسط نیروهای انتظامی و عوامل نظارتی برخورد شود.
 
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در این رابطه به صورت هماهنگ با ما عمل می‌کند افزود: باید مسیرهای لازم و بسترهای مناسب را برای افراد فراهم کرد.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تاکید بر اینکه باید برندسازی در کشور صورت گیرد، خاطرنشان کرد: باید انواع و اقسام آثار را در فصول مختلف ارائه داد و در راستای برندسازی تلاش‌های ارزنده‌ای را به عمل آوریم.
 
*** اتفاقی برای ساماندهی مد و لباس صورت نگرفته است
 

قبادی با اشاره به قانون ساماندهی مد و لباس در طول سالیان مختلف افزود: قانون ساماندهی مد و لباس در آبانماه سال 89 ابلاغ شده است، این در حالی است که متاسفانه تاکنون اتفاقی برای ساماندهی مد و لباس کشور صورت نگرفته است.
 
وی با بیان اینکه اکنون مردم تنوع طلب هستند، گفت: باید در طراحی‌ها نیازهای مردم را پاسخگو باشیم تا آنها بتوانند با قدرت بالا انتخاب کنند.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه تاکنون نظارت‌ها به درستی و به خوبی صورت گرفته است، افزود: متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به سراغ پارچه‌های ارزان و بدن نما می‌روند.
 
***برخوردهای سلبی به تنهایی پاسخگو نیست
 
قبادی با تاکید بر اینکه برخوردهای سلبی به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه پاسخگو باشد، اضافه کرد: متاسفانه تولیدکنندگان از ظرفیت‌های پارچه‌ای کشور خبر ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه در طی یکی دو سال اخیر هماهنگی و انسجام خوبی در حوزه لباس و پارچه صورت گرفته، گفت: یکی از جریان‌های مولد خوب ایرانی مزون های مجوز دار لباس هستند که می‌توانند اقدامات خوبی را انجام دهند.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه باید جریان ساز باشیم و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم خاطرنشان کرد: در این رابطه رسانه‌ها عنصر اساسی هستند که باید در این حوزه به خوبی اقدام کنند.
 
قبادی با اشاره به اینکه باید در طراحی مد و لباس جریان ساز شویم، اضافه کرد: لباس‌های رنگی به مردم در جامعه کمک می‌کنند تا آنها بتوانند لباس‌های خوبی بپوشند.
 
***برنامه تلویزیونی مد و لباس در حال ساخت است
 
وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها از رسانه‌ها به عنوان یک مرجع استفاده می‌کنند ادامه داد: با کمک گروه ساماندهی مد و لباس برنامه‌های چند قسمتی در حال ساخت است، برنامه 52 قسمتی مد و لباس در حال ساخت است.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه در این برنامه به نحوه لباس پوشیدن و طراحی‌های جدید به صورت مفصل پرداخته شده است.
 
قبادی با اشاره به اینکه قول داده‌ایم تا انسجام را در همه حوزه‌ها شاهد باشیم گفت: لباس پدیده اساسی در جامعه است.
 
***برخوردهای صورت گرفته در حوزه مد و لباس کافی نیست

 
وی با اشاره به اینکه بعد از اکسیژن هوا لباس عنصر اساسی به حساب می‌آید که به همراه مردم است، اظهار داشت: باید با متخلفین حوزه مد و لباس برخورد جدی شود، این در حالی است که برخوردهای صورت گرفته تاکنون کافی نیست.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه ده‌ها مطلب درسی به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها مورد تدریس قرار می‌گیرد، ادامه داد: متاسفانه درباره نحوه پوشیدن لباس و امور مرتبط با آن دروس دانشگاهی و آکادمیک نداریم.
 
قبادی با تاکید بر اینکه عفاف در خوب پوشیدن و مناسب پوشیدن است خاطرنشان کرد: باید دغدغه لباس خوب پوشیدن را از دوش مردم برداریم تا آنها بتوانند به راحتی به انتخاب لباس‌های مورد نظرشان بپردازند.
 
وی با اشاره به اینکه بنده با مد موافق هستم اما مشروط بر اینکه منطبق بر الگوهای داخلی باشد، گفت: متاسفانه مد را از غرب گرفته‌ایم.  
 ***ژورنال‌های ایرانی راه اندازی شده‌اند
 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با تاکید بر اینکه باید قدرت انتخاب مردم را افزایش دهیم ادامه داد: دیگر نیازی به ژورنال‌های خارجی نداریم زیرا ژورنال های ایرانی راه اندازی شده‌اند.
 
*** 7 ژورنال جدید ایرانی منتشر شده است
 
قبادی با اشاره به انتشار 7 شماره از ژورنال‌های جدید ایرانی خاطرنشان کرد: به زودی سه عنوان جدید نیز منتشر خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه در یکی از این نشریات 500 مدل لباس مورد انتشار قرار گرفته، ادامه داد: طراحان لباس و مد و اصناف باید در حوزه لباس و پوشش به سرمایه گذاری بپردازند.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه مقوله عفاف و حجاب بحثی چند بخشی و بین بخشی است، گفت: وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده است.
 
قبادی افزود: جریان مد و لباس در کشور چند سالی است که نمایان شده است،  
 
وی با اشاره به اینکه باید صورت مسئله را تغییر دهیم اظهار داشت: متاسفانه در طی سال‌های اخیر تهاجم فرهنگی در کشور صورت گرفته که باید مانع از آن شویم.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه تهاجم چند ده ساله را از دوران قاجار تاکنون در کشور شاهد هستیم، اظهار داشت: برخوردهای سلبی و نظارتی به تنهایی در حوزه مد و لباس کافی نیست.

*** درعرصه پوشاک شاهد ناهنجاری هستیم 

"ابوالقاسم شیرازی" رئیس اتحادیه کشوری پوشاک در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا لباس‌های بازار منطبق بر الگوهای اسلامی ایرانی هستند گفت: در عرصه پوشاک متأسفانه شاهد از ناهنجاری هستیم این درحالی است که از 30 ام فروردین تا به امروز نظارت‌ها را تشدید کردیم.  
 
وی با اشاره به اینکه روزانه 300 تا 400 واحد صنفی در تهران مورد نظرات قرار می‌گیرند ادامه داد: در این نظارت‌ها به فروشگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی تذکرات لازم داده می‌شود.
 
رئیس اتحادیه کشوری پوشاک با بیان اینکه از سال گذشته کلاس‌های آموزشی را برقرار کرده‌ایم گفت: کسانی که متقاضی پروانه کسب هستند باید در این کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و دوره‌های علمی را بگذرانند.  
 
شیرازی با اشاره به اینکه در این دوره‌های آموزشی نوع رفتار فروشنده، نوع آرایش فروشنده، نوع چیدمان ویترین و عرضه لباس مورد آموزش قرار می‌گیرد گفت: درنظارت‌ها بر روی مباحث مورد آموزش قرار گرفته از سوی متقاضیان پروانه کسب دقت فراوانی می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه از سال گذشته به کمک ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس تلاش کردیم تا در این حوزه منطبق بر قوانین و موازین عمل کنیم ادامه داد: باید از تولیدکنندگان با دادن یارانه و معاف کردن آنها از مالیات حمایت کنیم.  
 
***باید از تولیدکننده با دادن یارانه حمایت کرد 


رئیس اتحادیه کشوری پوشاک گفت: از پیش از انقلاب تاکنون در کشور شاهد تهاجم چند درصدی فرهنگی بوده‌ایم.   
 
 
شیرازی با اشاره به اینکه باید برای ساماندهی مد و لباس فکر بهتری کنیم افزود: باید در ایان رابطه عزم ملی وجود داشته باشد.  
 
وی با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی باید در میان مردم اشتیاق ایجاد کند ادامه داد: درطی چند سال گذشته نظارت‌ها به صورت گسترده‌تر صورت گرفته است.  
 
***لباس‌ها منطبق بر الگوی اسلامی ایرانی نیستند 

رئیس اتحادیه کشوری پوشاک خاطر نشان کرد: فضای موجود در حوزه لباس منطبق بر الگوی اسلامی ایرانی نیست.
 
شیرازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی تاکنون برای ارائه لباس‌های ایرانی اسلامی در بازار شده است افزود: باید از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لباس حمایت کرد و بر اعمال آنها نظارت داشت.  
 
وی با اشاره به اینکه در رابطه با نظارت ‌ها اداره امکان و نیروی انتظامی می‌توانند بهترین کمک کننده باشند خاطر نشان کرد: خوشبختانه در طی دو سه سال گذشته از سوی دستگاه‌های مختلف شاهد هم افزایی بوده‌ایم.  
 
رئیس اتحادیه کشوری کوشا با تأکید بر اینکه مسئولین امر نباید مسئولیت خود را به زمین دیگر انتقال دهند گفت: باید با تولیدکنندگان مانتوهای ناهنجار برخورد کنیم.  

شیرازی با اشاره به اینکه باید نظارت‌ها تشدید یابد افزود: متأسفانه در صنعت پوشاک بیشترین ورشکستگان را شاهد هستیم.  
 
وی با اشاره به اینکه باید از تولیدکنندگان حمایت کرد تا آنها بتوانند در راستای رسیدن به اهدافشان گام‌های خوبی را بردارند گفت: باید از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان حمایت کرد تا به سرمنزل مقصود برسند.  
 
رئیس اتحادیه کشوری پوشاک با اشاره به اینکه بیش از 250 مرکز عرضه کننده لباس‌های خوب در کشور وجود دارد گفت: از تمامی تولیدکنندگان و عرضه‌‌کنندگان تقاضا می‌کنیم تا نسبت به مسائل نابهنجار بی‌تفاوت نباشند.  
 
 شیرازی باید با تأکید بر اینکه باید در راهی قدم برداشت تا لباس‌ها در شأن فرد مسلمان ایرانی باشد گفت: از صدا و سیما درخواست می‌کنیم که در این راستا اقدامات فرهنی مناسبی را انجام دهند.  
 
وی با تأکید بر اینکه خانواده باید به تربیت خوب فرزندان خود بپردازند گفت: در حوزه مد و لباس تنها نظارت پلیس کافی نیست. بلکه خانواده‌ها هم باید نظارت کنند. 

***آمادگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حوزه ساماندهی مد و لباس


نخعی مدیر کل برنامه‌ریزیی‌های اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی تماس زنده تلفنی در ادامه برنامه گفت: اگر عرضه پذیرای قاچاق نباشد قطعا ورود قاچاق به کشور محدود خواهد شد.  
 
مدیرکل برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ، تهاجم فرهنگی، تبلیغ الگوهای خارجی و رسانه‌های بیگانه را از عوامل افزایش قاچاق لباس دانست و عنوان کرد: هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌ها در تولید کنترل نظارت وعرضه پوشاک باید متناسب با نیازهای جامعه و براساس الگوهای اسلامی ایرانی باشد زیرا این عوامل می‌تواند در کاهش قاچاق تأثیرگذار باشد.  
 
وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا در زمینه مبازره با قاچاق پوشاک فعال است اداامه داد: 20 تن پوشاک قاچاق از بندرعباس به مقصد تهران در حال حمل بود که خوشبختانه در استان یزد مورد کشف و ضبط قرار گرفت.  
 
نخعی گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا آمادگی دارد تا در حوزه مد و لباس به ساماندهی وضعیت بپردازد.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۳
راستی چرا مسئولهای لباس بانوان ، ذکور هستند؟!تازش هم این بنده خداها لباسهای تنشون رو نمتونن ست کنن! خودت حدیث مفصل رو بخوان.
آخرین اخبار