مسجد عبدالله‌بن‌عمر یکی از نخستین مساجد ساخته شده در ایران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛مسجد عبدالله‌بن عمر يكي از نخستین مساجد صدر اسلام در ایران است كه در روستاي شالان از توابع ريجاب در شهرستان دالاهو واقع شده است.

شالوده اين مسجد به شكل مستطيلي با طول 18 متر و به عرض 107 متر بر روي بنايي قبل از اسلام ساخته شده است.

در داخل شبستان مسجد، هشت ستون در دو رديف به موازات هم قرار دارند، اين ستون‌ها از نظر شكل دو نوع هستند. چهار ستون چهار ضلعي به ابعاد 75 در 75 سانتي متر كه تا سقف به يك اندازه هستند و چهار ستون ديگر كه در يك امتداد قرار دارند که هر يك از سه بخش تشكيل شده‌اند.

بخش نخست كه از كف مسجد تا 30 سانتي متر شروع مي‌شود و به صورت چهارگوش است پس از آن تا ارتفاع 2.20 متري به شكل استوانه اي درآمده و در بخش سوم ساقه ستون مجدداً به شكل چهارضلعي ديده مي شود، در بالاي اين دو رديف ستون دو الوار تراشيده شده ضخيم انداخته‌اند و سپس تيرهاي افقي مسجد راروي آن دو قرار داده‌اند.

محراب این مسجد برخلاف ساير مساجد اسلامي از ديوار جنوبي بيرون نيامده بلكه به وسيله گچبري به ديوار مسجد اضافه شده است. منبر مسجد پشت به محراب ساخته شده و مصالح آن از سنگ و گچ مي باشد، اين منبر داراي پنج پله است.

مناره مسجد مدت ها بعد از ايجاد بنا، در قسمت جنوب غربي پشت بام ساخته شده است که راه ورودي به مناره هم از پشت بام مسجد می‌باشد، اين مناره داراي 21 پله مثلثي شكل است که در بالاي آن نيز گنبدي مخروطي قرار دارد. مدخل مناره داراي تاق گهواره اي شكل بوده و نماي خارجي آن در قسمت فوقاني با چوب و گچ تزئين شده است.

این مسجد تاریخی که در ارتفاع بالایی از دره ریجاب در روستای شالان قرار دارد، دارای محیطی بسیار آرام و دل نشین است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: مسجد ، ایران ، کرمانشاه ، ساخته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.