به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ از این رو ردههای سنی ESRA که بر روی جلد بازیها درج شده است میتواند این اطمینان خاطر را برای والدین و فرزندان آنها ایجاد کند تا بازی مناسب سن بازیکن را به درستی تشخیص دهند و یا به عبارت دیگر این ردههای سنی میتواند یاریدهنده بازیکنان برای انتخاب مناسب بازیهای رایانهای باشند. به همت مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و براساس برنامه های تدوین شده و راهبرد امنیت فرهنگی این مرکز، اولین همایش آموزشی صیانت از اطلاعات و بهره گیری از فضای مجازی روز چهارشنبه 24 دی ماه با همکاری مدیرکل و اداره حراست اداره کل آموزش و پرورش استان البرز و مرکز ملی توسعه و بکارگیری نرم افزارهای بومی و آزاد، معاونت فنی پلیس فتا و دانشكده علمي - كاربردي بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای روسا، مسئولین انجمن اولیاء و مربیان، فناوری اطلاعات و حراست ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی استان البرز برگزار شد. در این همایش خسرو ساکی مدیرکل آموزش و پرورش استان، ضمن ارائه اطلاعات کلی وضعیت استان بر نیاز مبرم سطوح مختلف آموزش و پرورش استان و جامعه فرهنگی و برگزاری دوره های مذکور در استان تاکید کرد.
همچنين حمیدرضا حوری معاون حفاظت فناوری اطلاعات مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش به معضلات موجود در جامعه و ضرورت اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و آموزش جهت صیانت از اطلاعات در سطوح مختلف و حفاظت از دانش آموزان و خانواده ها اشاره کرد و گفت: يكي از برنامه هاي اين همايش يك روزه، تبيين نظام رده بندي بازي هاي رايانه اي (ESRA) است. دکتر محمد حسين رضواني رییس دانشکده علمی کاربردی بازی های رایانه ای به فعاليت هاي بنیاد ملی بازی های رایانه ای اشاره کرد و افزود: این بنیاد، رده بندی بازی های رایانه ای را بر عهده دارد. وی به آسیبهای بازی های رایانه ای پرداخت و گفت: بازی از نظر سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت فراوانی است به طوری که کشورهای غربی برای حمایت از داعش اقدام به ساخت بازی داعش کرده اند و این موضوع بیانگر نقش بازی های برای القای افکار عمومی است.
رییس دانشکده بازی سازی به ساختار نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای (اسرا) پرداخت و توضیح داد: بررسی معیارهای ردهبندی در نظامهای جهانی رده بندی نشان میدهد که 5 فاکتور لحن بد، مسائل جنسی، مصرف مواد مخدر، قمار و خشونت در متن بازیها مورد توجه بوده و مصادیق مختلف این مفاهیم مورد بررسی قرار گرفته است اما در این بین فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که مطابق با شرایط خاص کشورها در نظر گرفته شدهاند. وی ادامه داد: دلایل وجود نظامهای مختلف ردهبندی سنی بازیهای رایانهای را میتوان به دلایلی مانند هنجارهای اجتماعی متفاوت، اصول تربیتی متنوع، روشهای آموزشی گوناگون، قوانین مدنی متفاوت، ارزشهای دینی مختلف و عواطف و احساسات متفاوت اشاره کرد.
همچنین در ایران پس از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای همواره فرهنگ و استفاده مطلوب از بازیهای رایانهای به عنوان یک هدف اساسی و مهم مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس نظام ملی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای در ایران با نام ESRA شکل گرفت. این نظام ردهبندی سنی در سال 1387 پژوهشهای گستردهای را به مدت یک سال با رویکردهای مختلف روانشناختی، جامعهشناختی و علوم و معارف اسلامی و با همکاری و مشارکت اساتید بهنام دانشگاهی در حیطه تاثیرات بازیهای رایانهای بر مخاطبان طراحی و اجرا کرد و پس از آن در فروردین ماه سال 1388 فعالیت اجرایی خود را آغار کرد. رضوانی افزود: ESRA براساس معیارهای محتوایی خشونت، مواد مخدر و دخانیات، محرکهای جنسی، ترس، نقض ارزشهای دینی، نقض هنجارهای اجتماعی و ناامیدی بازیها را ردهبندی سنی میکند.
از این رو ردههای سنی ESRA که بر روی جلد بازیها درج شده است میتواند این اطمینان خاطر را برای والدین و فرزندان آنها ایجاد کند تا بازی مناسب سن بازیکن را به درستی تشخیص دهند و یا به عبارت دیگر این ردههای سنی میتواند یاریدهنده بازیکنان برای انتخاب مناسب بازیهای رایانهای باشند. از این رو شناخت ردههای سنی ESRA از اهمیت ویژهای برخوردار است. رییس دانشكده علمي - كاربردي بازي هاي رايانه اي به کمبود نیروی متخصص در حوزه بازی اشاره کرد و گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای به منظور تامین نیروی متخصص اقدام به تاسيس دانشكده علمي-كاربردي بازي هاي رايانه اي، مرکز رشد و انستیتو ملی بازی سازی کرد.