زربفت پارچه ای که پود های آن طلاست و با نقش و نگارهای سنتی و تار و پود هایی از ابریشم و گلابتون با دستگاه هایی کاملا سنتی بافته می شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، مواد اولیه ی این صنعت ابریشم طبیعی است. مراحل بافت زری بافی شامل نقشه بندی ، چله کشی ، گذراندن ابریشم از ورد ها و شانه ها می باشد.

مفتول های نازک طلا با کمک چرخ به دور نخ های ابریشمی پیچیده می شود و این نخ ها با عبور از تار و پود پارچه زری نقش آفرینی می کنند.

حدود دو هزار سال قبل محصولات ابریشمی ایرانی در آسیا و اروپا شهرت خاصی داشته . در دوران صفویه به خصوص بعد از پایتختی اصفهان ، زری بافی مورد حمایت قرار گرفت و بهترین استادان به اصفهان دعوت شدند.

این استاد کاران در کارگاه های مجهزی که کارگاه های شاهی نامیده می شدندبه تربیت شاگردان و تولید پارچه های زری بسیار زیبا مشغول شدند و کارگاه ها گسترش یافتند و در شهر های یزد و کاشان کارگاه های شاهی نیز افتتاح شد . در این دوره زری بافی با طرح های گوناگون و رنگ های متنوع به بالاترین سطح رسید.

و اما زری بافی با عبور از عهد صفوی از رونق افتاد و امروزه این هنر ناب به همت تنها استاد کارش به حیاتش ادامه می دهد.

استاد شمسعلی تنها استاد کار و پیشکسوت زری بافی در استان اصفهان است که در خانه ی شیخ الاسلام آخرین تار و پود های این هنر ناب را به هم در می آمیزد.

استاد شمسعلی با اشاره به سختی کار و گران بودن قیمت طلا و نقره گفت : اینها عواملی است که باعث شد این هنربه تولید انبوه نرسد که بتوان آن را صادر کرد و سختی بافت این پارچه به حدی است که روزی سه سانت بیشتر نمی توانم آن را ببافم.

وی افزود : گران بودن پارچه ها باعث کاهش تمایل مردم به خرید این نوع پارچه ها شده است. در حالی که طرح های این پارچه ها از طراحی های اصیل ایرانی وام می گیرد و همه ی این طرح ها در جریان بافت شکل می گیرد در صورتی که پارچه های امروزی تنها با استفاده از چاپ و رنگ شکل گرفته که برای سلامتی خطر آفرینند.

استاد زری باف به دوران کودکی خویش اشاره کرد و گفت : در دوران کودکی در کنار پدر این حرفه را آموختم و در نوجوانی استاد کاری ماهر شدم اما در دنیای امروز جوانان رغبت کمتری برای فراگیر این نوع هنر دارند و فقط عاشقان صنایع دستی به دنبال فراگیری فوت و فن این هنر می آیند. و حضور من در خانه شیخ الاسلام گواه همین موضوع است.

"صادرات که هیچ ، مبادا دستان بیگانه این هنر را نیز به ما عرضه کنند"

غلامعلی فیض الهی بیان کرد : اگر زری بافی و هنر های دیگر به شکل امروزی و نیاز های جامعه عرضه شود می توان به حیات آنها امیدوار بود .

وی افزود : تولید کنندگان لباس می توانند از پارچه های زری برای تزئین لباس بانوان استفاده کنند چرا که این هنر را می توان بدون طلا و نقره برای مقرون به صرفه بودن تولید کرد و کاربردی کردن این هنر تنها عامل حفظ این هنر می باشد.

عضو اتحادیه صنایع دستی با اشاره به اینکه در زمان حکومت صفوی حدود بیست هزار کارگاه در استان وجود داشته تصریح کرد : زمانی زری بافی چنان رونقی داشت که هزینه های جنگ چالدران را زری بافان اصفهانی تامین کردند.

و اما امروز تنها به صورت موزه توانستیم حیات این هنر را حفظ کنیم و امیدواریم با ثبت جهانی شدن زری ، این هنر را در همیشه تاریخ ثبت کنیم.

گفتنی است ؛ هنر زری بافی ثبت میراث ملی شده است و پرونده این هنر جهت ثبت جهانی ارسال شده این در حالیست که پارچه زری بافی با گذر از همه مشکلات باز هم نفس نفس زنان به حیاتش ادامه می دهد.

نفسی بسته به نفس تنها استاد کار زری باف...


انتهای پیام/ش

برچسب ها: هنر ، زری ، بافی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.