آنچه که در آیین اختتامیه نخستین جایزه ققنوس گذشت؛

شبی پر از موسیقی و ویدئو کلیپ / مازیار فلاحی و رضا یزدانی از برگزیدگان نخستین جایزه ققنوس + تصاویر

آیین اختتامیه نخستین جایزه‌ی ققنوس شب گذشته با حضور هنرمندان عرصه‌ی سینما و موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ آیین اختتامیه نخستین جایزه‌ی ققنوس شب گذشته با حضور هنرمندان عرصه‌ی سینما و موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا آیاتی از کلام الله مجبد قرائت شد و پس از آن "امین زندگانی" به عنوان مجری بر روی سن آمد و از گوشی خود موسیقی "ای ایران" را پخش کرد که حاضران با آن همخوانی کردند.

زندگانی در آغاز حرف هایش گفت: امشب شب ققنوس است؛ شبی که خیلی از هنرمندان ققنوس وار این راه را ادامه دادند. این ترانه شاید اولین ویدئو کلیپی باشد که ما در قلب خود ساختیم. ما با یاد این ترانه برنامه ققنوس را شروع می‌کنیم.

وی بیان کرد: شعار اولین جایزه‌ی ققنوس مبارزه و زندگی است این شعار بی ربط نمی تواند باشد زیرا که مراسم ما با روز غزه همزمان شده است.

در ادامه از "پیروز ارجمند" رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شد تا مطالبی را عرض کند.

ارجمند در ابتدا گفت: نخستین دوره جشنواره ققنوس را در جهت پویایی، بالندگی و پیشرفت سینما شروع کردیم. این رسانه تقریبا رسانه‌ای مجهول بوده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک با ساخت نماهنگ این صنعت را بسط و گسترش دهیم. خوشبختانه دفتر موسیقی از سال گذشته مجوز نماهنگ را آغاز کرده که تا به امروز با استقبال خوبی مواجه شده است. از جلال مشفق برای تمام زحماتی که برای برگزاری این مراسم کشیدند تشکر می کنم.

در ادامه "رضا صادقی" به روی صحنه آمد و قطعه‌ی "لوتی" را اجرا کرد.

در بخش اول جایزه‌ها با حضور "رضا صادقی"، "رضا یزدانی" و "بنیامین بهادری" به برگزیدگان اهدا شد.




جایزه‌ی جلوه های ویژه در هنر ویدئو کلیپ به "برادران بوشهری" برای کلیپ های "عاشقتم" و "لبیک"،‌ جایزه‌ی تدوین در هنر ویدئو کلیپ به "مستانه مهاجر" برای کلیپ "هفته‌ی عشق"، جایزه‌ی فیلمبرداری در هنر ویدئو کلیپ به "وحید امینی" برای کلیپ "تو هر راهی که باشی" و جایزه‌ی بهترین ترانه سرا نیز به "علیرضا قزوه" برای ترانه‌ی "ماهی‌ها" اهدا شد.

پس از آن "محمد اصفهانی" به همراهی "رضا تاجبخش" به روی صحنه آمدند و قطعه‌ی "بی واژه" را به صورت آواز و پیانو اجرا کردند.



جایزه‌ی بهترین شعر استفاده شده در ویدئو کلیپ به "زنده یاد سیدحسن حسینی" برای ترانه‌ی سراب و جایزه‌ی بهترین پویانمایی به "فاطیما یثربی" برای ترانه ی ترانه‌ی "کافه رویا" اهدا شد.

"امین زندگانی" در ادامه مراسم گفت: در این سالن چند قرن فرهنگ حاضر شده اند و در این تالار بزرگوارانی حضور داشته اند که عمر خود را ققنوس وار برای هنر این مملکت وقف کرده اند.

وی افزود: اتفاقی که امشب می افتد سرآغاز این است که موسیقی، شعر و آواز را به سینما نزدیک کند. ویدئو کلیپ در ساخته شدن فرهنگ یک جامعه در دنیا بی تاثیر نیست. در سطح جهان ویدئو کلیپ هایی با ارقامی نجومی ساخته می‌شود و برخی از آن‌ها در کتاب گینس ثبت شده اند.

در ادامه گروه سون خود را برای اجرای موسیقی آماده کرد. "آرش قنادی" در ابتدا گفت: ما فقط از عشق می خوانیم چون فقط همین را بلدیم.

"در ادامه قطعه‌ی "دوست دارم"  اجرا شد و چون صدابرداری و ناهماهنگی صدا در این قطعه  آنقدر بد بود، نظم موسیقایی گروه به هم خورد.

جایزه‌ی بهترین موسیقی عاشقانه به "بهنام کریمی" برای ترانه‌ی "ببخشید" و جایزه‌ی بهترین ویدئو کلیپ عاشقانه به "رضا یزدانی" برای ترانه‌ی "کافه رویا" اهدا شد.

"رضا یزدانی" در ادامه‌ی مراسم گفت: از سال 82 که "مسعود کیمیایی" من را برای فیلم حکم دعوت کرد، من به سینما گره خوردم امسال هم چند ویدئو کلیپ به جشنواره دادم و در این چند سال حدود 20 ویدئو کلیپ ساخته ام و ممنونم از کسانی که تلاش می کنند این بخش خیلی مهم که جایش در موسیقی ما خالی بود احیا شده و فعالیت کند.

*اعتراض "حامد زمانی" به توهین نشریه فرانسوی به صاحت پیامبر اعظم (ص)

جایزه‌ی بهترین کارگردانی ویدئو کلیپ به "برادران بوشهری" برای نماهنگ "لبیک" رسید.

"حامد زمانی" در ادامه مراسم به روی سن آمد و گفت: جا دارد از اینجا اعتراض خود را نسبت به انتشار تصویر توهین آمیز نشریه‌ی فرانسوی ابراز کنم و باید بگویم که پیامبر ما پیامبر صلح است و ما همه از ترور و تروریسم بیزار هستیم.

در ادامه کلیپ "لبیک" باصدای "حامد زمانی" و کارگردانی "برادران بوشهری" پخش شد.

"امین زندگانی" در ادامه‌ی مراسم گفت: ما باید یادمان باشد امنیتی که الان داریم برای کسانی است که الان در کنار ما حضور ندارند و خانواده هایشان تنها هستند.

*تجلیل از پدر ویدئو کلیپ ایران

وی ادامه داد: امشب ما در اصل در اینجا جمع شدیم تا از بزرگواری تجلیل کنیم که بدعت این موضوع را فراهم کرد. کسی که اگر او نبود امشب ما بهانه ای نداشتیم تا در کنار هم باشیم.

"دکتر عبدالله گیویان" مبدع ویدئو کلیپ در ایران در ابتدا گفت: تشکر می‌کنم از افرادی که کمی با زیر خاکی پیدا کردن آشنا هستند. پدیده‌ی ویدئو کلیپ با این نیت که موسیقی و شعر دیده شود شکل گرفت و بسیاری از دوستان در شکل‌گیری این پدیده رسانه‌ای زحمت کشیدند افرادی چون "دکتر پورنجاتی"، "مرتضی نودایی" که کسالتی هم دارند بسیار زحمت کشیدند و همچنین برای رشد و شکل گیری ویدئو کلیپ در تلویزیون، "رضا کیانیان"، "رامین حیدری"، "مسعود آب پرور" و "مهدی شمسایی" بسیار تلاش کردند تا این پدیده ی نوپا سرپا شود.

وی ادامه داد: من معتقدم نقطه‌ی آغازین ما در ایران شعر است به همین خاطر از فرصت استفاده می‌کنم و شعری را در اینجا برای شما می خوانم.

در ادامه "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه آمد تا لوح تقدیر "عبدالله گیویان" را به وی اهدا کند.

"علی مرادخانی" در این مراسم گفت: خیلی خوشحالم از اینکه می‌بینم امروز برنامه‌ای که شاید سال‌ها زودتر باید اتفاق می‌افتاد برگزار می‌شود و در عصری که سرعت رسانه‌ای بالا است و ما باید خود را به این سرعت برسانیم مجالی پیش می آید تا تفکری شود تا از این ابزار به درستی استفاده شود.

وی ادامه داد: ما در این زمینه ها خیلی بیشتر باید کار کنیم از آن جهت که نسل نویی که وارد موسیقی شده بسیار شایسته است. ما در حوزه‌ی موسیقی کلیپ بخاطر وجود نسل نویی که فعالیت دارند می‌توانیم اساتید موسیقی و هنر را نیز معرفی کنیم.

مرادخانی افزود: فکر می‌کنم مجموعه‌ی این فعالیت‌ها به غیر از اینکه جنبه‌ی هنری دارد می‌تواند مستنداتی برای آیندگان کشور ما باشد و در اختیار کسانی که در این زمینه پژوهش می‌کنند قرار گیرد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنده روزی که خدمت دوستان هیأت داوران بودم می‌دیدم که با چه دقت و ظرافتی نگاه و قضاوت می‌کردند. در این کلیپ ها همه چبز در لحظات کوتاه اتفاق می افتد که داوری را خیلی مشکل می‌کرد. من هم امیدورام با کمک شما دوستان در زمینه‌ی ویدئو کلیپ جایگاه خوبی برای خودمان به دست بیاوریم.

در ادامه ویدئو کلیپ "ماهی‌ها" با صدای "محمد اصفهانی" براساس ترانه‌ای از "علیرضا قزوه" و موسیقی "علیرضا کهن دیری" پخش شد.

گفتنی است؛ این ویدئو کلیپ به عنوان بهترین نماهنگ در بخش دفاع مقدس از طرف هیئت داوران انتخاب شد.

در بخش بهترین نماهنگ با موضوع اجتماعی نیز جایزه به ویدئو کلیپ "دختر بچه‌ی خیابان" اثر گروه ترافیک باند به سرپرستی "اشکان خطیبی" اهدا شد.

در ادامه "حسام الدین آشنا" مشاور رئیس جمهور به روی صحنه آمد و گفت: اینجا جا دارد که برگردم به دهه‌ی 70 شمسی زمانی که ویدئو کلیپ زیرزمینی بود و کسانی در یک ساختمان در خیابان مینا شهامت به خرج دادند و به جای اینکه از این پدیده فرار کنند در برابر همه ایستاده و تلاش کردند تا این هنر را زنده کنند.

وی ادامه داد: آن روز این اتفاق بیشتر از اینکه شهامت باشد حماقت تلقی می‌شد اما مدیران و کارگزاران پشت به پشت هم دادند تا این پدیده از زیرزمین به روی پرده بیاید. من اینجا هستم تا بگویم که "عبدالله گیویان" آن روز در آن ساختمان امروز را می‌دید ولی کسانی که در آن دوره ادعای بصیرت داشتند امروز را نمی‌دیدند.

آشنا تصریح کرد: اگر دولتی برسرکار آمده، آمده که به هنرمندان شهامت دهد تا هنرمندان ما به زبان فصاحت و بلاغت سخن بگویند.

*پالتی ها بازهم خوش درخشیدند

در ادامه "پالتی‌ها" در ادامه‌ی اجرای خود در عمارت مسعودیه قطعه‌ی "سربازی سر بازی سرسره بازی" را در حمایت از مردم مظلومی جهان اجرا کردند. نکته ی قابل توجه بازیگری بود که بر روی صحنه نقش سرباز را ایفا می کرد.

"رسول اف" تهیه کننده‌ی گروه پالت در ابتدا گفت: این موسیقی نتیجه‌ی دو هفته معاشرت گروه پالت با هنرمند آلمانیمان "گیزبرت" است. این اتفاق و تلاش‌های گروه پالت در این سال‌ها نتیجه‌ی تلاش یک گروه خیلی بزرگ تر است و در پایان امیدورام در این روزهایی که سایه ترس و وحشت همه‌ی دنیا را فراگرفته ما در کنار هم مثل برادر باقی بمانیم.

"علی معلم" نیز در ادامه گفت: تبریک می‌گویم به "علی مرادخانی" و اطرافیانش که برخلاف بخش‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شجاعت نشان داده و از ظرفیت های جوان این مملکت استفاده کرده و چنین برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند.

در ادامه "کلیپ کلاغ رو سیاه" با صدای "محسن چاووشی" پخش شد که جایزه‌ی بهترین نماهنگ با موضوع دینی-معنوی را برای سازمان فرهنگی هنری اوج به ارمغان آورد.

در ادامه یک گروه نمایشی به روی صحنه آمدند و مقدمه ای اجرا کردند تا "مازیار فلاحی " قطعه ی "لیلا" را اجرا کند.

جایزه‌ی بخش اشعار عاشقانه با نگاه تحکیم خانواده با حضور "بهروز صفاریان" و "بهزاد بهزادپور" به "مازیار فلاحی" و "محمدجواد حاتمیان" تقدیم شد.

"بهروز صفاریان" در ابتدا گفت: دلیل اینکه اینجا در این سمت حضور دارم این بود که بتوانم از نسل نو موسیقی پاپ امروزی حمایت کنم و از سال دیگر قطعا من بین شما مسابقه خواهم داد.

در انتها گروه "کاکوباند" قطعه ای را اجرا کرد که جایزه‌ی اصلی ققنوس را بخاطر آن تصاحب کردند.


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار