نمک دومین عامل مرگ و میر در افراد 15 تا 59 سال در دنیا محسوب می شود به همین دلیل به قاتل سفید معروف است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ نمکی که در غذاهای ما پنهان است،‌ در سراسر جهان میلیون‌ها انسان را به کام مرگ می‌کشاند. کاهش نمک موجود در رژیم غذایی،‌ نه تنها موجب بالا رفتن سلامت بدن می‌شود،‌ بلکه ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه نجات جان انسان‌ها است.

نمک دومین عامل مرگ و میر در افراد 15 تا 59 سال در دنیا محسوب می شود به همین دلیل به قاتل سفید معروف است و در کشورهای مختلف آموزش برای مصرف نمک شروع شده است.

انگلیس، فنلاند، استرالیا، نیوزیلند و کانادا از جمله موفق ترین کشورها در کاهش مصرف نمک هستند.

 جامعیان رییس اداره سلامت آموزش و پرورش فارس می گوید: چندین بخشنامه از اول سال اعلام و در بوفه مدرسه ها مصرف فست فودها، چیپس، پفک، چوب شور و اینگونه موارد ممنوع شده است.

خانم همایون متخصص قلب و عروق بیان کرد: میزان مصرف نمک در کشور ما 2 تا 3 برابر دیگر کشورها است.

طبق استانداردهای جهانی هر فرد در روز فقط باید 5 گرم نمک مصرف کند و استفاده بیشتر از نمک می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی برای افراد شود.

خانم شناور کارشناس ارشد تغذیه و مسوول گروه بهبود تغذیه جامعه نیز می گوید: مهمترین مشکلات ناشی از استفاده بیش از حد نمک ابتلا به پرفشاری خون در بزرگسالی است همچنین به مرور زمان باعث پوکی استخوان می شود و در ابتلا به سرطان معده نیز موثر است.

بیماریهای قلبی-عروقی و سکته مغزی از دیگر بیماریهای ناشی از استفاده بیش از حد نمک به شمار می رود.

دکتر همایون متخصص قلب و عروق گفت: نکات ضروری برای محدود کردن نمک در بدن و پیشگیری از این بیماریها استفاده از نمک کمتر هنگام طبخ غذا و استفاده کمتر از غذاهای آماده و اضافه نکردن نمک به غذای کودک از همان 6 ماهگی است.

همه مواد غذایی دارای سدیم (نمک پنهان) هستند و کودکان را باید از همان ابتدای کودکی به غذای کم نمک عادت داد.

استفاده نکردن از نمکدان سر سفره غذا، خواندن برچسب های مواد غذایی و اطلاع از میزان نمک موجود در آنها، مصرف سبزیجات و میوه جات تازه از دیگر نکات ضروری برای محدود کردن نمک در بدن به شمار می رود.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: قاتل ، سفیدپوش ، جدی ، بگیرید ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.