یک کارشناس سیاست خارجی گفت: نتانیاهو و لیبرمن ممکن است به عنوان جنایتکاران جنگی توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب قرار گیرند اما آمریکا سعی می‌کند از نفوذ خود در نهادهای بین‌المللی برای اخلال در فرآیند تحقیقات در سرزمین‌های اشغالی استفاده کند.

"حسن هانی‌زاده" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با تماس تلفنی اخیر بنیامین نتانیاهو با جان کری در راستای تشویق واشنگتن به اعمال نفوذ در فرآیند تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی، اظهار داشت: گزینه‌های فراروی تشکیلات خودگردان در راستای مذاکرات سازش به پایان رسیده است و پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل نیز توسط آمریکا وتو شد.
 
وی ادامه داد:‌ تشکیلات خودگردان گزینه‌ای جز پناه بردن به دادگاه کیفری‌ بین‌المللی نداشته است، "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان با امضای اسنادی از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته تا تحقیقات گسترده‌ای را در مورد سران رژیم‌صهیونیستی انجام دهد.
 
این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه درخواست تشکیلات خودگردان از دادگاه کیفری‌ بین‌المللی با واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی مواجه شده است، افزود: آمریکا سعی می‌کند از نفوذ خود در نهادهای بین‌المللی برای اخلال در فرآیند تحقیقات استفاده کند.

هانی‌زاده ادامه داد: پیوستن فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی این حق را به این کشور می‌دهد تا جنایتکاران اسرائیل را مورد تعقیب قرار دهند.
 
وی با بیان این که نتانیاهو و لیبرمن ممکن است به عنوان جنایتکاران جنگی توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت تعقیب قرار گیرند، اظهار داشت: نخستین واکنش به درخواست فلسطین بلوکه کردن مبلغ 140 میلیون دلار از دارایی‌های تشکیلات خودگردان بود.
 
این کارشناس سیاست خارجی افزود: آمریکا سعی می‌کند از شکل‌گیری کمیته تحقیق جلوگیری کند. البته رژیم صهیونیستی عضو این دادگاه نیست و دادگاه نمی‌تواند این رژیم را تحت تعقیب قرار دهد، ولی از نظر حیثیتی می‌تواند رژیم صهیونیستی را در انزوا قرار دهد.
 
هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: تحقیقات دادگاه بین‌المللی کل دوره نخست وزیری نتانیاهو را شامل می‌شود. کمیته تحقیق جنگ 2008، 2012 و 2014 را مورد تحقیق و بررسی قرار خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار