به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، علی اصولی با بیان این که هر زمان اراده کنیم می توانیم نمونه دیگری از سکوی نیمه شناور ایران - امیرکبیر را بسازیم، افزود: اکنون برای تعمیر و نگهداری این سکو نیازی به خارج از کشور نداریم و با وجود هزینه های سنگین بهره برداری و نگهداری از چنین مجموعه بزرگی کار به خوبی ادامه دارد.
وی با اشاره به همراهی شرکت نفت خزر با مجموعه شرکتهایی که برای ساخت داخلی ١٠ گروه خانواده کالا و تجهیزات صنعت نفت همکاری دارند، گفت: درخواست کالای نفت خزر محدود و خاص است و صرفه جویی در هر کدام از این کالاها و تجهیزات صرفه جویی مالی و زمانی قابل توجهی را در بر دارد و خیال نیروها براي ادامه کار راحت می شود.
وی با یادآوری این که در مرحله اول اکتشاف در میدان سردار جنگل ریسک نکرده و تجهیزات مورد نیاز را از خارج کشور تامین کردیم، اظهار کرد: با توجه به تجربیات حاصل شده و اعتمادی که در مورد تامین تجهیزات در داخل کشور به وجود آمد، در چاه دوم ریسک کردیم و با توجه به نتایج خوبی که گرفتیم کار را با استفاده از توان داخلی ادامه خواهیم داد.
پشتمان به سکوی ایران -امیر کبیر گرم است مدیرعامل شرکت نفت خزر یکی از دلایل خیال راحت برای حفاری در دریای خزر را اطمینان کامل در مورد سکوی ایران – امیرکبیر عنوان کرد و گفت: وقتی پشتمان به این سکو گرم است با خیال راحت اقدام به حفاری می کنیم.
وی با تاکید بر این که سکوی ایران – امیرکبیر با توجه به شرایط فعلی در دریای خزر و مشکلات بسیاری که در این محدوده وجود دارد همچون نگینی برای جمهوری اسلامی ایران می درخشد، گفت: درست است که بسیاری از قطعات این سکو ایرانی نیست اما مطالعات مختلف و نقشه های این مجموعه عظیم را نیروهای ایرانی انجام داده اند و در نهایت توسط نیروهای داخلی ساخته شده است.
روایت غلبه بر یک قطعه ٢٢٠ تنی مدیرعامل شرکت نفت خزر در ادامه به بیان نمونه ای از تلاش برای داخلی سازی یک قطعه مهم و حساس در آبهای عمیق اشاره کرد و گفت: شیر فوران گیر (BOP) قطعه ای ٢٢٠ تنی است که از ٨٩ قطعه به هم پیوسته تشکیل شده و حساسیتهای بسیار زیادی از نظر نگهداری و کاربریهایش دارد و برای حفاری در آبهای عمیق بسیار حیاتی و مهم است.
وی با اشاره به این که این قطعه را در مرحله اول حفاری از خارج کشور وارد کردیم اما در ادامه برای نگهداشت و تامین قطعات آن با مشکلات قابل توجهی مواجه شدیم، افزود: هزینه زیادی به دلیل بالا بودن زمان انتظار (Waiting) و روزآمد کردن این قطعه پرداختیم، در عین حال انجام عملیات ما با حادثه خلیج مکزیک همزمان شد و گزارش کارشناسان شرکتهای بی پی، هالیبرتون و کارشناسان سازمانهای نظارتی حاکی از عمل نکردن به موقع شیر فوران گیر بود.
اصولی افزود: طبق قاعده سیستمهای داخلی این قطعه باید هر ١٥ روز یکبار تست شود و تحت فشارهای لازم قرار گیرد اما گویا این اتفاق رخ نداده بود و در نهایت به آن حادثه منجر شد.
اصولی با بیان این که چنین حادثه ای حساسیت و دقت ما را بیشتر و امکان ریسک را کمتر کرد، گفت: برای گذر از این دوره مجبور به انتظار بودیم و به همین دلیل در چاه اول ٨ ماه برای همین موضوع معطل شدیم اما در چاه دوم با توجه به تجربه کسب شده و استفاده از نفرات داخلی که در مرحله قبلی آزموده شده بودند ، این فاصله به ٤٥ روز کاهش پیدا کرد و به دلیل همین موضوع حداقل ٣٠ میلیون دلار در هزینه ها صرفه جویی شده است.
وی با اشاره به اقدام نفت خزر برای کپی برداری از قطعات داخلی شیر فوران گیر (BOP) ، گفت: همکاری خوبی با سازندگان داخلی برای تولید این قطعه برقرار شد و در نهایت با سعی و خطا به نتیجه رسید و ما توانستیم همزمان با وارد کردن این قطعه از خارج کشور امکان تعمیر و نگهداری آن را در داخل به دست بیاوریم.
انتهای پیام/