محوطه تاریخی طاق بستان در دامنه كوهی به همین نام و در كنار چشمه ای در شمال شرقی حاشیه كنونی شهر كرمانشاه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛در  محوطه تاریخی طاق بستان، آثاری از دوره ساسانی وجود دارد كه شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی بنام های ایوان كوچك و بزرگ است.
در مورد زمان ساخت این ایوان در میان محققین سه دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول توسط اردمن
(Erdmann) مطرح شده است به نظر او، این ایوان در زمان پیروز یكم (459 ـ 448 م) ساخته شده است.

دیدگاه دوم توسط هرتسفلد (Herzfeld) ارائه شده است؛ او اظهار می كند كه این ایوان در زمان خسرو دوم (628 ـ 590 م) ساخته شده است. دیدگاه سوم توسط فن گال (von. Gall) مطرح شده؛ او معتقد است این ایوان همراه با نقوش دیوار انتهای آن، در زمان پیروز یكم ساخته شده است.

مورخين وجغرافي نويسان دوره اسلامي ضمن توصيف سنگ نگاره هاي طاقبستان، از اين محوطه با نام هاي متفاوتي ياد كرده اند، بطوری كه "ابن فقيه" و "ابن رسته" اين مكان را "شبديز" و "ياقوت" آن را "قصرشيرين” ناميده است، همچنين "حمدا... موفي" آنجا را "طاق وسطام”،عده اي ديگر آنرا "طاق بهستون”، "طاق بيستون”و "تخت بستان” ناميده اند. امروزه در اكثر محافل ايران شناسي از اين مكان با نام "طاق بستان” ياد مي شود.

از سال 87 کار مطالعاتی "ساماندهی تاق بستان" شروع شد و از سال 90 اجرای عملیات این طرح در دستور کار اداره صنایع دستی و میراث فرهنگی قرار گرفت.طرح ساماندهی جامع محوطه تاریخی طاق بستان، شامل 68 پروژه، شامل حذف الحاقات و ايجاد تاسيسات در منطقه ای هزار هکتاري جانمايي شد، که در صورت تخصیص و تزریق اعتبار ظرف مدت 5 سال به بهره برداری می رسید.

کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار ما می گوید : برای "سامان دهی تاق بستان" 68 پروژه در 3 فازعملياتي تعریف شد، که فاز اول طرح شامل پایین بردن کف دریاچه تاق بستان، ساماندهی اطراف دریاچه، نرده گذاری اطراف مجموعه، جابه جایی اصناف و دکه های کنار دریاچه و تعیین مسیر ورودی جدید برای مجموعه تاق بستان بود.

"علیرضا مرادی بیستونی تصریع کرد: "ساماندهی تاق بستان" با 2 هدف، رونق گردشگري استان و توسعه اين صنعت در محل طاق بستان و آمادگي براي ثبت جهاني و هدف دوم جلوگيري از تخريب آثار تاريخي و نجات بخشي طاق بستان از تخریب محیطی بود.

"ساماندهی تاق بستان" طرحی که با هدف رونق در بخش گردشگری و جذب توریست با ثبت جهانی می تواند سالانه هزاران توریست را از سراسر دنیا به ایران بکشاند وباعث رونق بازار و اشتغال هزاران نفر از مبداء تا مقصد باشد ،در خوابی زمستانی فرو رفته و چشم انتظار گرفتن اعتبار به سر می برد.

انتهای پیام/ب
برچسب ها: کرمانشاه ، انیمیشن ، ثبت ، سنگی ، دنیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.