موضوع جشنواره تئاتر فجر و اتفاقات پیش آمده در روزهای نزدیک به برگزاری باعث شد که برای بررسی این حواشی با چند تن از کارگردانان این موضوع را پیگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ این روزها خبر پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر بسیار حاشیه ساز شده. از اشتراک گذاری  در فیس بوک بخاطر طراحی ویژه ای که داره گرفته تا ناخرسندی اهالی طراحی و در نهایت دستور به تغییر مجدد طراحی توسط دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر. ناخرسندی اهالی هنر تا اونجایی بود که در شبکه های اجتماعی، پوستر حماسه ساز شد و اشتراک گذاری اون و سخنان افراد مختلف از هنرمند گرفته تا مترجم و نویسنده در کامنتها بسیار بالا گرفت. حتی شعارهایی هم با مضمون خواهران و برادران گرافیک به پا خیزید نقل محافل بود.

طراحی پوستر موضوع کوچکی است که مورد انتقاد اهالی تئاتر قرار گرفته و در کنار آنر نیز موضوعات دیگری چون بحث مدیریتی، تصمیم گیری های نامناسب، احتمالات برای تغییر مکانی جشنواره تئاتر فجر و پراکندگی برگزاری اجراها همچنین معیارهای انتخاب داوران جشنواره موضوعی است که بیشتر از هرچیزی نیاز به بررسی دارد به همین منظور با سه نفر از کارگردانان تئاتر برای پیگیری مشکل اصلی این مضوع به گفتگو پرداختیم.


نوشین تبریزی: اگر همه بخواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند باید تئاتر را تعطیل کرد

«نوشین تبریزی» کارگردان نمایش گنجفه در خصوص این اثر گفت: اثر من  درامی اجتماعی در یک برهه تاریخی از سال 1315 تا شهریور 1320 است که متفقین به ایران حمله کردند.

وی ادامه داد: حاضران در بخش تازه‌های بخش ایران همه از اساتید و کاربلدهای تئاتر هستند و من به دلیل آنکه اجراها را ندیده‌ام نمی‌دانم که اثر من در جشنواره از چه جایگاهی برخوردار خواهد بود ولی امیدوارم مخاطب در جشنواره با این اثر ارتباط برقرار کند.

 این کارگردان در خصوص آماده نبودن تئاتر شهر اظهار داشت: این موضوع به جشنواره ربطی ندارد و به مدیریت قبلی مرکز هنرهای نمایشی و خود تئاتر شهر مربوط می‌شود ماجرای تعمیرات طولانی شده و مقصر این امر دبیر جشنواره تئاتر فجر نیست.

وی در مورد انتقادات مطرح شده به پوستر جشنوراه تئاتر فجر گفت: ما همیشه از دور نگاه می‌کنیم و بعد به نقد کردن می‌پردازیم. اردشیر صالح پور بدون بودجه و بدون در اختیار داشتن تمام سالن‌های تئاتر شهر در حال حاضر به کار خود ادامه داده است.

وی افزود: نباید به راحتی گفت که اردشیر صالح‌پور نباید در این شرایط مسئولیت را می‌پذیرفت اگر همه بخواهند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند باید تئاتر را تعطیل کرد.

کارگردان جنگفه عنوان کرد: بحث برگزار شدن یا نشدن جشنواره نباید اکنون مطرح شود و باید خیلی قبل‌تر به این موضوع پرداخته می‌شد حال همه ما باید به جای نقد کردن با کمک هم برای برگزاری بهتر جشنواره تلاش کنیم و آب به آسیاب مخالفت نریزیم .

تبریزی اظهار داشت: من با آگاهی به شرایط جشنواره و اوضاع بد مالی آن کار کردن در جشنواره را پذیرفتم و حال با پذیرش قاعده بازی نباید اعتراض کنم. حداقل در این دوره نسبت به جشنواره قبلی بازبینی‌ها سر کار نخوابیدند و با تلفن همراه خود حرف نزدند.

این کارگردان بیان کرد: بازبینی ها سال گذشته بابی مهری و بی‌حوصلگی به آثار نگاه کردند و حداقل در مورد کار من که این طور بود و از این نظر جشنواره امسال بهتر است.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره تئاتر فجر تنها امید جوانان برای دیده شدن کارهایشان است و با سیستم غلط نقد کردن موافق نیستم چرا دوستانی که نقد دارند در محافل خودمانی دست به نقد می‌زنند و آن را طی نامه‌ای سرگشاده به اطلاع مسئولان نمی‌رسانند.

مسعود طیبی: پوستر تئاتر فجر شان و منزلت جشنواره زیر سوال می‌برد


«مسعود طیبی» کارگردان نمایش «پپرونی» در خصوص اثر خود گفت: «پپرونی» داستان زن و شوهر جوانی را روایت می‌کند که با هم نمی‌توانند صحبت کنند زیرا هر کس درگیر خودخواهی ذهنی خود است؛ دوستان این زوج جوان برای کمک در اسباب کشی به آنها ملحق می‌شوند و در ادامه متوجه خواهیم شد که هر کدام از این افراد که در تمام مدت در تلاش برای موجه نشان دادن خود هستند، داستانی پنهانی دارند.

وی ادامه داد: واقعا نمی‌دانم که بازخورد مخاطبان پس از دیدن اثر چگونه خواهد بود اما اکثر کارهای من فضای رئالیستی دارند و اجرای کار قبلی‌ام «هملت» در تالار مولوی چهار بار تمدید شد، مواجهه با واکنش مخاطبان در جشنواره پس از تماشای نمایش برایم جذاب و دوست‌داشتنی است البته تا اینجا دوستان مثل اصغر خلیلی همه پس از تماشای کار  از نمایش راضی بودند.

این کارگردان در خصوص جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: جشنواره در ساحت کلی همواره با افت و فرودهایی همراه بود و بعضی سالها هم بهتر شده است. امسال هم تمرین‌ها، باز‌خوانی متنها و بازبینی‌ها نسبت به قبل دیر انجام شد اما همه خودشان را رساندند و تاخیر در ضربه‌ای به جشنواره نزد. امسال با حضور هم‌نسل‌هایم در جشنواره می‌توانم خود را در یک رقابت جدی محک بزنم.

وی در مورد پوستر جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: هنگامی که عکس پوستر را دوستان برایم فرستادند فکر کردم شوخی است این پوستر با حداقل سواد گرافیکی طراحی شده و هیچ حرفی برای گفتن نداشت و صحبتهای مطرح شده از جانب طراح پوستر در پوستر انعکاسی نداشت در واقع این اثر است که باید از خودش دفاع کند.

این کارگردان افزود: سال 90 تماشاگران پس از دیدن نمایشم با نام «خداحافظی نکن» مسائلی را مطرح کردند و متوجه کار نشده بودند بنابراین من این موضوع را پذیرفتم که نتوانستم مفاهیم را درست انتقال بدهم برای همین از مخاطبان عذر خواهی کردم؛ طراح پوستر جشنواره به جای توضیح باید شکست را می‌پذیرفت و عذر خواهی می‌کرد بالاخره هر کسی شکست می‌خورد و همیشه قرار نیست که انسان پیروز باشد.

طیبی ادامه داد: این پوستر شان و منزلت جشنواره زیر سوال می‌برد زیرا پوسترهای قبلی تا این حد بد نبودند و کار اردشیر صالح‌پور یعنی پذیرفتن انتقادات و اعلام فراخوان مجدد برای طراحی پوستر زیبا بود در واقع وی خودخواهانه عمل نکرد و به نظر هنرمندان احترام گذاشت.

کارگردان «پپرونی» عنوان کرد: آماده نبودن سالن‌های تئاتری بخصوص تئاتر شهر جشنواره را با محدودیت روبرو کرد اگر سالنهای تئاتر آماده بودند تعداد کارهای بیشتری پذیرفته می‌شد و به نمایش درمی‌آمد و همین امر اتفاقات خوب بیشتری را در جشنواره به دنبال داشت.

 وی در خصوص انتخاب سالن خاوران به عنوان یکی از مکان‌های نمایش آثار جشنواره گفت: خدا را شکر که این اتفاق نیفتاد زیرا خود من به سختی حاضر به  اجرا رفتن در آنجا بودم من خودم بچه میدان خراسان هستم اما این مکان به لحاظ جغرافیایی برای جشنواره مناسب نبود زیرا ساختار ترافیکی و هزینه‌های حمل و نقل رفت و آمد را برای مخاطبان سخت می‌کرد. طرحی مبنی بر این که مقابل تئاتر شهر برای مخاطبان اتوبوس می‌گذارند، مطرح شد اما این طرح هم جوابگو نبود زیرا فاصله تئاتر شهر تا خاوران زیاد است و مخاطبان باید مسافت و زمان زیادی را برای رسیدن به آنجا صرف می‌کردند.

طیبی بیان کرد: اضافه شدن تماشاخانه باران به سالن‌های جشنواره اتفاق خوبی بود که توسط پیگیریها و تلاشهای اردشیر صالح‌پور رقم خورد و من هنگام رفتن به آنجا از این مکان لذت بردم زیرا این تماشاخانه ظرفیت‌های بیشتر، درهای ورود و خروج مناسب و سالن انتظار خوبی دارد و افزون بر این کافه‌ای برای تماشاگران تعبیه شده که در آنجا می‌توانند چیزی بخورند یا بنوشند.


تینو صالحی:طراح پوستر تئاتر فجر به جای دفاع باید عذرخواهی می‌کرد

«تینو صالحی» کارگردان نمایش «wow»  در خصوص نمایش خود گفت: نمایش «wow» به مسئله زبان می‌پردازد و داستان زنی را روایت می‌کند که در غربت گرفتار مسئله زبان و ناآشنایی با آن می‌شود.

وی ادامه داد: انسان‌ها با هم زیاد حرف می‌زنند اما زبان یکدیگر را درک نمی‌کنند، این اثر با بازی‌های کلامی، ساختار و دیالوگ‌گویی را بر هم میزند و به جای واژه‌ها که اغلب روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد کلمات نا آشنا و غریبی استفاده می‌شود.

این کارگردان افزود: نمایش «wow» در واقع به مسائل و مشکلات اجتماعی مهاجران در خارج از کشور می‌پردازد.

صالحی در خصوص جشنواره امسال تئاتر فجر و اتفاقات پیرامون آن گفت: مسئله جشنواره امسال مسئله‌ای متفاوت است و در واقع انتخاب اردشیر صالح‌پور آن هم با تاخیر بسیار بسیار زیاد، ناهماهنگی‌های بسیاری را از جمله تاخیر در بازبینی، انتخاب سالن‌ها و ... بوجود آورد.

وی افزود: وقتی دبیر جشنواره تا این حد دیر معرفی می‌شود با توجه به آنکه نمی‌دانسته قرار است دبیر شود طبیعی است که برنامه‌ریزی نداشته باشد و همه چیز به این شکل به هم بریزد.

این کارگردان درخصوص پوستر جشنواره تئاتر فجر گفت: این امر باید آسیب شناسی شود و باید دید بر چه اساسی کار طراحی پوستر به هر فردی سپرده می‌شود.

صالحی ادامه داد: کسی که خواهان بازیگر شدن، عکاس بودن، طراح گرافیک شدن بوده و در هر کاری موفق نبوده، نباید کاری را به او سپرد، طراحی پوستر جشنواره افتخار بزرگی است که هر کس دوست دارد نصیبش شود، در واقع این مشکل به انتخاب فرد مورد نظر برای طراحی بر می‌گردد.

وی افزود: انتخاب‌هایی بر این اساس بر کیفیت کار تاثیر خواهد گذاشت و با توجه به توضیحات ارائه شده از جانب طراح پوستر مبنی بر استفاده از نماد‌ها و المان‌ها منطقی است اما هیچ نگاه زیباشناسانه‌ای پشت این پوستر وجود ندارد و طراح پوستر تئاتر فجر به جای دفاع باید عذرخواهی می‌کرد.

این کارگردان عنوان کرد: توضیحات درخصوص المان‌های به کار گرفته شده منطقی است اما هیچ نگاه زیبا شناسانه‌ای پشت قضیه طراحی این پوستر نبوده است، شاید گفتار خیلی چیزها را بیان کند، اما باید در عمل هم این گفته‌ها به نمایش درآید.

صالحی در خصوص حضور کسی که خود در جشنواره کار دارد و در مسند قضاوت آثار هم قرار می‌گیرد گفت: از لحاظ قانونی این امر امکان‌پذیر است اما شاید عرف نباشد، البته قطب‌الدین صادقی نویسنده‌ای یکی از آثار این جشنواره که خود در مسند قضاوت است آنقدر بزرگ است که حیثیت تئاتری خود را به خاطر یک کار به خطر نیندازد، شاید اگر کس دیگری بود نسبت به این موضوع معترض بودم اما این فرد امتحانش را پس داده و آنقدر لوح و جایزه گرفته است که نیازی به جایزه گرفتن اثرش نباشد.

وی افزود: در جشنواره تئاتر با توجه به اینکه تنها تکنیک و اجرای اثر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و متن چندان مهم نیست ، بنابراین نویسنده بودن فرد داور در قضاوت او تاثیری نمی گذارد اما به خاطر آنکه مشکلی پیش نیاید بهتر است که اینگونه نباشد.

صالحی خاطرنشان کرد: در این اثر آزاده صمدی، بهاره کیان‌افشار، علیرضا مهرام، بهرام افشاری، لیلی شجاعی، محمدرضا سجادیان، راحله بدیعی، بهار زندی، سمیرا کریمی و الناز خامنه‌پور به ایفای نقش می‌پردازند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.