به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشستی با مسئولان استان البرز که عصر امروز( پنجشنبه) در سالن میلاد این استان برگزار شد با اشاره به اهمیت استان البرز، اظهار کرد: استان البزر چه از لحاظ رشد جمعیت و چه از لحاظ ارتباط مسیرهای 12 استان در شمال و شمال غرب کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است به طوری که جمعیت این منطقه به شدت رو به رشد است.
وی با اشاره به اینکه در هشتگرد قدیم با سکونت جمعیت 60 هزار نفر و در هشتگرد جدید نیز با همین جمعیت مواجه هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر 50 هزار واحد در هشتگرد جدید در حال ساخت است که این مسئله خود رشد 200 هزار نفری جمعیت را به دنبال دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در استان البرز شاهد رشد 3 تا 4 درصدی جمعیت در سال هستیم، افزود: این رشد شتابان جمعیت مشکلات عدیدهای را برای استان البرز به همراه دارد و با توجه به اینکه شهرهای جدید در استان البرز بیشتر کاربری خوابگاهی دارند و برای سکونت مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین سیار بودن جمعیت شاغل در استان البرز ، در این استان نیازمند توسعه حمل و نقل هستیم.
وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان استان، تصریح کرد: میزان تردد 170 هزار خودرو در روزهای عادی بسیار رقم بالایی است که حدود 90 هزار از این ترددها متعلق به کرج است.
آخوندی تاکید کرد: این حجم تردد با این رشد جمعیت ناگهانی در هشتگرد نیازمند نظریه جدیدی برای حمل و نقل در این استان است، چه بسا طرحهای مصوب تا زمان بهره برداری آن پاسخگوی این رشد جمعیت نیست و تجربه نشان داده در کشورهایی با این رشد جمعیت تنها حمل و نقل ریلی پاسخگوی مشکلات آنها است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای حمل و نقل ریلی تصریح کرد: حمل و نقل ریلی آسان و ایمن است و همچنین کاهش سوخت را به همراه دارد. توسعه خطوط ریلی در کرج با توجه به نزدیکی این خطوط به متروی تهران شبکه دسترسی را بسیار آسان خواهد کرد و در این شرایط که دولت با تنگناهای مالی دست و پنجه نرم میکند با سرمایه گذاری بسیار کمتر در خطوط ریلی میتوان مشکلات این بخش را برطرف کرد.
وی افزود: سرمایه گذاری در جاده کرج – تهران و قطار شهری هشتگرد و همچنین قطار تهران به سمت تبریز بخشی از بار ترافیک کرج را کم میکند.
آخوندی تصریح کرد: با چهار خطه شدن راه آهن- تهران کرج ظرفیت فوق العاده ای در این خطوط ایجاد می شود که 2 خط آن تا پایان سال و 2 خط دیگر تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با 2 خطه شدن راه آهن کرج- تبریز بخشی از ترافیک البرز کاسته می شود، گفت: با اتصال ایستگاه کرج در جنوب به ایستگاه گلشهر در شمال و همچنین با اتصال ایستگاه های شهر جدید و قدیم کارایی این خطوط افزایش چشمگیری پیدا می کند و همچنین در کاهش تردد خودرو ها تاثیر بسزایی دارد.
آخوندی به توسعه ایستگاه های کرج اشاره کرد و افزود: ایستگاه های کرج باید توسعه چشمگیری پیدا کند به طوری که علاوه بر جابجایی مسافران محل پارک خودرو نیز در آن تعبیه شود تا مسافران با استفاده از خطوط ریلی تردد خودروها در شهر را کاهش دهند.
وی با اشاره به احداث رینگ شمالی و جنوبی اتوبان همت، گفت: زیر ساخت های رینگ شمالی بسیار مطلوب ارزیابی شده و با سرمایه گذاری در این خطوط هیچ مشکلی نداریم اما در احداث رینگ جنوبی باید بازنگری مجدد انجام شود تا راه اندازی رینگ جنوبی توسعه آینده شهر به خطر نیفتد.
آخوندی در ادامه اضافه کرد: با احداث آزاده راه آبیک چرم شهر که از جنوب شهریار و شهر قدس با طول 150 کیلومتر عبور می کند بخش عمدهای از ترافیک این مسیر را برطرف می کند، از همین روی در احداث رینگ جنوبی باید با دقت نظر بیشتری پیش برویم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بحث ساماندهی راه های روستایی که به عنوان دفاع غیر عامل مطرح شده است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در دستور کار دولت در آینده ای نزدیک قرار می گیرد.
وی به برنامه ریزی در ساماندهی راه طالقان اشاره کرد و گفت: در این بخش برنامه ریزی های خوبی انجام شده است اما ساماندهی راه شمشک به دیزین نیاز به ارزیابی کاشناسی دارد.
آخوندی افزود: بودجه نگهداری راه ها که دغدغه استاندار البرز است مورد بررسی قرار گرفته است چه بسا که در حال حاضر بودجه کلانی در این خصوص به استان البرز تخصیص داده شده است.
وی اذعان داشت: تا پایان سال 16 هزار مسکن مهر به بهرداری می رسد که خدمات زیربنایی، روبنایی و حمل ونقل از جمله مشکلات مسکن مهر است که باید برنامه ریزی مدونی در این زمینه صورت گیرد.
گفتنی است، بهره برداری اولیه از متروی هشتگرد تا پایان شهریور ماه، سال 94 محقق می شود.
انتهای پیام/