پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به بررسی حملات چند روز اخیر فرانسه پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چرا دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه نتوانستند حمله در پاریس را خنثی کنند؟

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛  پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به بررسی حملات چند روز اخیر فرانسه پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چرا دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه نتوانستند حمله در پاریس را خنثی کنند؟ 

پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی به قلم استیون بلانگر و جیم یاردلی با عنوان «چرا دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه نتوانستند حمله روز چهارشنبه در پاریس را خنثی کنند؟»، نوشت: پایان خونین دو بحران گروگان گیری در فرانسه در روز جمعه نشان می‌دهد همه توجه‌ها در حال حاضر تغییر خواهد کرد و دولت فرانسه هم اکنون با سوالاتی جدی رو به روست: چگونه چند افراطی - و احتمالا یک شبکه بزرگ‌تر - توانستند از نظارت‌های دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسوی بگریزند و چنین حمله‌ای را انجام دهند در حالی که نام این افراد در فهرست نظارتی دستگاه اطلاعاتی فرانسه قرار داشت؟ 

حمله خونین روز چهارشنبه به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو در پاریس که سبب کشته شدن ۱۲ نفر شد نشانه ناکامی جدی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی فرانسه به ویژه پس از آن است که مقامات این کشور تأیید کردند از ارتباط دو مظنون این حادثه - سعید و شریف کواشی - با گروه شبه نظامی القاعده در یمن اطلاع داشتند. 

سپس روز جمعه، حتی با اینکه نیروهای پلیس فرانسه برادران کواشی را در چاپخانه‌ای در حومه پاریس تحت محاصره خود در آورند یک شبه نظامی دیگر به نام آمدی کولیبالی - که با برادران کواشی ارتباط داشته است - به یک فروشگاه یهودیان در پاریس حمله و تهدید کرد اگر پلیس برادران کواشی را دستگیر کند گروگان‌های خود را خواهد کشت. 

 «مانوئل والس» نخست وزیر فرانسه جمعه شب در گفتگو با تلویزیون این کشور اعلام کرد: «واضح است که قصور و کوتاهی رخ داده است.» او همچنین گفت: «زمانی که ۱۷ نفر کشته می‌شوند یعنی حتما قصوری رخ داده است.» 

در همین حال، یک مقام آمریکایی درباره کوتاهی مقامات فرانسوی در زیر نظر گرفتن مظنونان این حادثه اعلام کرد سازمان‌های اطلاعاتی و مجری قانون در فرانسه پس از بازگشت شریف از یمن بر یکی از این دو برادر کواشی یا هر دوی آن‌ها نظارت داشتند اما پس از مدتی نظارت‌های خود را کاهش دادند و سپس کاملا این دو برادر را به حال خود‌‌ رها کردند و به گفته خودشان بر تهدید‌های بزرگ‌تر متمرکز شدند. 

این مقام آمریکایی - در حالی که خواست نامش فاش نشود - اعلام کرد: «مقامات فرانسوی می‌دانستند این افراد ممکن است تهدید محسوب شود و برای مدتی آن‌ها را زیر نظر گرفتند.» 

 او افزود: «اما از برخی نقطه نظر‌ها، آن‌ها منابع خود را بر موضوعاتی دیگر متمرکز کردند. آن‌ها توجه خود را معطوف اهداف دیگری کردند.» 

این مقام اذعان کرد سازمان‌های جاسوسی آمریکایی این افراد را زیر نظر داشتند و می‌دانستند که آن‌ها به یمن رفت و آمد می‌کنند. این نظارت‌ها در پی تلاش ناکام القاعده برای منفجر کردن یک هواپیما در آمریکا در کریسمس سال ۲۰۰۹ تشدید شده بود. 

این مقام آمریکایی در عین حال گفت آمریکا مسئولیت زیر نظر گرفته شدن برادران کواشی و دیگر شهروندان فرانسوی را به مقامات اطلاعاتی این کشور واگذار کرد. 
یکی از دلایل قصور دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه درباره این دو برادر می‌تواند این موضوع باشد که شمار افراط گرایان در درون فرانسه به شدت گسترش یافته است. گفته می‌شود هزار تا دو هزار شهروند فرانسوی در عضو گروه داعش هستند و حدود ۲۰۰ تن از آن‌ها به فرانسه بازگشته‌اند و کار نظارت بر آن‌ها باید تشدید شود. 
سوالی که دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسوی با آن مواجه هستند با حمله به دفتر مجله شارلی ابدو آغاز می‌شود. 

مقامات فرانسوی می‌دانستند که حمله به این روزنامه فکاهی و سردبیر آن هدف القاعده در شبه جزیره عرب است. 

افسران اطلاعاتی فرانسوی همچنین دریافته بودند برادران کواشی پیش‌تر در فعالیت‌های مرتبط با افراط گرایی مشارکت داشتند و شریف به همین دلیل در سال ۲۰۰۸ مجرم شناخته شده بود. مأموران تحقیق در فرانسه همچنین اعلام کرده بوند شریف با توطئه برای فراری دادن یک شبه نظامی از زندان - که به سبب بمب گذاری در متروی فرانسه در سال ۱۹۹۵ مجرم شناخته شده بود - 
مرتبط است و برخی رسانه‌ها نیز گزارش دادند آمدی کولیبالی نیز در آن پرونده دست داشت. 

هنوز حقایق بسیاری درباره این سه مظنون نامشخص است و مقامات فرانسوی هنوز نمی‌دانند آیا حملات این سه نفر با یکدیگر هماهنگ بوده یا خیر. اما ظاهرا مقامات فرانسوی از طریق همکاری نزدیک با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی از این موضوع اطلاع داشتند که شریف در سال ۲۰۱۱ به یمن سفر کرده بود. 
گزارش‌های منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد سعید کواشی با انور الاولقی - که متولد آمریکاست اما از اعضای القاعده در شبه جزیره عرب است - ملاقات کرده بود، کسی که بعد‌ها در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در یمن کشته شد. 
مقامات امنیتی و آشنایان کواشی اعلام کردند کواشی طی سال‌های ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۲ به یمن سفر می‌کرده است. 

محمد الکیبسی - که یک خبرنگار است - اعلام کرد در ژانویه ۲۰۱۰ با کواشی ملاقات کرده بود. الکیبسی گفت کواشی «بسیار دوستانه» رفتار کرد و در سخنان خود از کلمات انگلیسی و فرانسوی استفاده می‌کرد. 

تحلیل گران اطلاعاتی اعلام کردند یمن برای آمریکا یک اولویت محسوب می‌شود نه برای فرانسه به همین دلیل برادران کواشی و کولیبالی در فهرست نظارت‌های شدید دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسوی نبودند. روزنامه فرانسوی لوپاریزین گزارش داد گفته می‌شود آمدی کولیبالی در ژوئیه ۲۰۰۹ با نیکلا سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه دیدار کرده بود. کولیبالی قبل از این دیدار گفته بود: «ملاقات با رئیس جمهور بسیار عالی خواهد بود. نمی‌دانم زمانی که او راببینم به او چه باید بگویم.» 

مقامات فرانسوی تصویر کولیبالی را در کنار حیات بومدین ۲۶ ساله را منتشر کرده‌اند. 

این در حالی است که همسایگان و آشنایان برادران کواشی می‌گویند این دو افرادی موقر بودند. 

از نظر مقامات فرانسوی، سوال مهم این است که چرا این سه مرد را تحت نظارت‌های شدیدتری قرار ندادند و چرا کارکنان مجله شارلی ابدو تحت حفاظت‌های بیشتری قرار نگرفته بودند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار