به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سومین همایش ملی آلودگی هوا که امروز در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، آلودگی هوا را مهمترین و بزرگترین چالش امروز شهر تهران و کشور عنوان و اظهارکرد: بدون شک این موضوع با زندگی مردم به صورت مستقیم سر و کار داشته و تداوم آن سبب بروز بسیاری از مشکلات درآینده خواهد شد.
وی با بیان اینکه انفعال مدیران و مسئولان و مردم نسبت به حل این چالش بزرگ به معنای بروز یک فاجعه ملی است افزود: امیدوارم خروجی این نشست و همایش با همت مسئولان سبب برونرفت از این مشکل و یافتن راهکارهای عملی در جهت کاهش آن شود.
شهردار تهران عدم شناخت این پدیده را مانع از کنترل دقیق آن دانست و تصریح کرد: هر چند که اقدامات متعددی در شهرداری تهران در رابطه با مقابله با این پدیده صورت پذیرفته است اما حل این چالش بزرگ نیازمند اصلاح برخی سیاستها و رویکردها است.
قالیباف از مصرف انرژی به عنوان یکی از مهمترین آلایندههای اساسی تهران مطابق بررسیهای به عمل آمده یاد کرد و افزود: هرچند کیفیت سوخت تولیدی اعم از بنزین و گازوئیل ارتقا یافته اما لزوم توجه بیشتر به این مسئله از نکات ضروری و حائز اهمیت در کاهش میزان آلایند گیهاست چرا که صنایع و تکنولوژی نیز در این زمینه از سهم بیشماری برخوردار است.
وی آلایندگی وسایل متحرک را نسبت به تجهیزات ثابت بسیار بیشتر عنوان کرد و گفت: تصمیم گیریها و سیاستها باید به گونه ای شود که مانع از تولید لوازم، تجهیزات و خودروهای آلاینده شویم.
*لزوم تجدید نظر در برخی از کارکردها و سیاستها سبب کاهش معضل آلودگی هوا خواهد شد شهردار تهران با بیان اینکه متاسفانه امروزه بخش وسیعی از مبارزه با آلودگی هوا به خودروهای فاقد برخوردار از استانداردهای لازم اختصاص یافته است تصریح کرد: چرا که ابتدا وسیله ای فاقد استاندارد را تولید کرده و سپس در جهت خروج آن اقداماتی را به انجام می رسانیم که این امر به معنای تجدید نظر در برخی از کارها کارکردها و سیاستهاست.
*مسئولیت قانونی کاهش آلودگی هوا با شهرداری نیستقالیباف به وظایف ذاتی برخی از دستگاه ها در جهت کاهش آلودگی هوا و عدم اجرای این مسئله توسط آنان اشاره کرد و افزود: هرچند شهرداری تهران نیز همانند سایر شهروندان از سهم اندکی در کاهش این معضل برخوردار است اما باید گفت مسئولیت قانونی در جای دیگری است.
وی با تاکید بر لزوم شناخت منبع تولید آلایندهها اظهار داشت: مهمترین چالش در این زمینه مرتبط با قوانین و مقررات است به طوری که میتوان گفت: بسیاری از قوانین و مقررات نیازمند اصلاحند.
*عدم اجرای بسیاری از قوانین خسارت بزرگی استشهردار تهران به قوانین مصوب در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت اشاره کرد و افزود: اگرچه ضعف قوانین یکی از مشکلات اساسی در راستای عدم کنترل آلودگی هواست اما تلختر آنکه بسیاری از قوانین اجرا نمیشود و این خسارت بزرگی است.
قالیباف مشکلات موجود در حوزه استاندارد را شکلی عنوان کرد و تصریح کرد: مصرف انرژی در کشور نیز یکی دیگر از موارد موثر در بحث آلایند گی هواست به طوری که این امر درکشورمان چندین برابر کشورهای اروپایی است ضمن اینکه ضعف در تولید خودروهای استاندارد مسئله دیگری است که این چالش بزرگ را عمیقتر میسازد .
* آلودگی هوا ریشه در ساختارهای غلط مدیریتی کشور است وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این مسائل ریشه در ساختارهای غلط مدیریتی در کشور است گفت: اما یکی از این ساختارهای غلط این موضوع است که مسئول حل این موضوع با چه فردی است.
شهردار تهران با بیان اینکه بنده با تمرکز زدایی و واگذاری تمام امور به یک فرد مخالفم اظهار داشت: اما وقتی عنوان میشود کشور نیازمند اصلاح ساختاری است یعنی از ضعف فرهنگ فرابخشی و همکاری برخورداریم چرا که هیچ سطوحی که تمامی سازمانهای مسئول را در این راستا بسیج کند وجود ندارد و هر کس کار خود را انجام میدهد.
قالیباف یکی از سیاستهای اخیر شهرداری تهران را کمپین آسمان آبی زمین پاک عنوان کرد و افزود: البته باید گفت: خروجی مناسب این امر نیازمند همکاری تمامی شهروندان و مسئولان است.
*تولید روزانه 8 هزار زباله در تهران وی با بیان اینکه شهر تهران با تولید روزانه 8 تن ذرات معلق روبه روست، تصریح کرد: تولید روزانه 8 هزار تن زباله یکی دیگر از مواردی است که باید به آن اشاره نمود و تمامی این موارد مولد آن است که سه عنصر حیاتی آب و خاک و هوا در کشور در شهر در معرض آلودگی است.
شهردار تهران کمپین آسمان آبی زمین پاک را یک اقدام متمرکز و فرهنگ ترافیکی عنوان کرد و افزود: همچنین از زمان اجرای این طرح خط سفید به صورت پایلوت در دو منطقه 6 و 8 شاهد کاهش 70 درصدی عدم رعایت قوانین بودهایم که این بیانگر آن است که همکاری دقیق مسئولان و اجرای زیر ساختها سبب رعایت قوانین از سوی مردم خواهد شد.
*توسعه حمل و نقل عمومی ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا قالیباف توسعه حمل و نقل عمومی را ستون فقرات مبارزه با آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: توسعه مترو در این میان مهمترین اولویت شهرداری تهران است که البته طی 6 سال گذشته 60 درصد بودجه شهرداری تهران به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است و تخصیص بودجه بیشتر در توان شهرداری نیست.
*توسعه 10 برابری مترو در طول سالهای اخیر شهردار تهران متوسط ساخت مترو را در سالهای گذشته در حدود 2.5 کیلومتر در سال ذکر کرد و افزود: این در حالی است که ساخت مترو هم اکنون به 22 کیلومتر در سال رسیده که حتی کشورهای پیشرفته نیز از چنین پیشرفتی برخوردار نیستند.
*تشکیل 7 خط مترو تا پایان سال / در طول دو سال آینده مترو به اندازه تاریخ گذشته تهران توسعه خواهد یافت قالیباف با بیان اینکه از سال 93 تا پایان سال 95 مترو به اندازه تاریخ گذشته تهران توسعه خواهد یافت ،تصریح کرد: بهره برداری خط 3، 6 و 7 مترو تا پایان سال سبب تشکیل 7 خط مترو تا سه ماه دیگر خواهد شد.
وی بحران سیگنالینگ ایستگاهها و واگن را یکی دیگر از مشکلات مترو عنوان کرد و افزود: هر چند برخی از افراد معتقد به توقف زیر ساختها هستند اما باید گفت فعالیت 600 کارگاه در مترو بیانگر آن است که توسعه زیر ساختها باید همچنان ادامه یابد چرا که راهاندازی هر یک از این راهکارها نیازمند گذشت دو سال زمان است.
شهردار تهران به صرف جویی 13 صنفی مصرف سوخت به ازای هر نفر و 5.2 میلیارد دلاری در راستای استفاده از حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: هر چند که این بودجه مطابق وعدههای وزارت نفت تا کنون به شهرداری تهران ارائه نشده است اما باید گفت عدم تخصیص 50 درصد ساخت مترو نیز مسئله دیگری است که تا کنون عملی نشده است.
قالیباف با اشاره به سرفاصله طولانی قطارهای مترو به دلیل کمبود واگن، تصریح کرد: در صورت تامین اعتبارات لازم این سرفاصله به 2.5 دقیقه کاهش خواهد
یافت که این بیانگر سه برابر شدن ظرفیت جابجایی مسافران خواهد بود.
وی
از موتورهای بنزینی به عنوان یکی از مهمترین آلاینده های شهر تهران یاد
کرد و اظهار داشت: این در حالی است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی خودروی
بنزینی تولید نمیشود.
*تمایل دستگاههای دولتی به بکارگیری اتوبوسهای فرسوده شهردار
تهران اتوبوسها و خودروهای فرسوده را یکی از مهمترین عوامل تولید آلاینده
در شهر دانست و گفت: این درحالی است که بسیاری از دستگاههای دولتی پس از
از رده خارج شدن اتوبوسها از آن به عنوان سرویس جهت ارائه خدمات به
کارکنان خود استفاده میکنند.
*کاشت بیش از 5 میلیون درخت در طول سال گذشته قالیباف
به کاشت بیش از چند هزار درخت در بزرگراهراهها و معابر شهر تهران از
ابتدای امسال اشاره کرد و اظهار داشت : به طوری که در طول 2 سال گذشته بیش
از 5 میلیون درخت کاشته شده است.
وی به افزایش 38 هزار هکتاری
کمربند سبز تهران اشاره کرد و گفت: این میزان مطابق برنامههای پیشبینی
شده به 50 هزار هکتار افزایش خواهد یافت که این امر علی رغم کمبود آب ،
بحران آب به انجام رسیده است.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه در
زمینه پیاده سازی قوانین در کشور با مشکلات جدی مواجه هستیم افزود: یکی
دیگر از مسائلی که سبب تشدید ترافیک در سطح شهر میشود عدم برخورداری فرهنگ
ترافیک و رعایت برخی از اصول از سوی شهروندان است که از آن جمله میتوان
به پارکینگ خودرو در سطح معابر اشاره کرد که کاهش این امر مربوط به
برخوردهای سختگیرانه تر است.
*تجهیز تمام خودروهای دیزلی به فیلتر دوده در سال آینده قالیباف
یکی از اقدامات مناسب شهرداری تهران را تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر
دوده در پایان عنوان کرد و گفت: هرچند تجهیز هر اتوبوس نیازمند صرف اعتبار
30 میلیون تومانی است اما تا سال آینده تمامی خودروهای دیزلی مجهز به فیلتر
دوده خواهند شد.
انتهای پیام/