در گوشی سیاست خارجی/

نکته‌هایی ظریف از زبان ظریف/ادامه حبس در وطن/دلگرمی‌های رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان/راهپیمایی تروریسم پروران علیه تروریسم

روزانه با گشتی در این دنیای رنگارنگ مجازی به خبرهایی بر می‌‌خوریم که ظریف و جالب هستند اما آنچنان که باید تیتر پر رنگی نمی‌خورند و به قولی "در گوشی" هستند و یا بر عکس، برخی از این خبرها بسیار جنجالی و پر سرو صدا بوده که مرور آن در یک مجموعه خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، روزانه با گشتی در این دنیای رنگارنگ مجازی به خبرهایی بر می‌‌خوریم که ظریف و جالب هستند اما آنچنان که باید تیتر پر رنگی نمی‌خورند و به قولی "در گوشی" هستند و یا بر عکس، برخی از این خبرها بسیار جنجالی و پر سرو صدا بوده که مرور آن در یک مجموعه خالی از لطف نخواهد بود.



اخطار ! خبرها را با صدای پایین بخوانید...

فردو این هفته میهمان داشت



جمعی از مدیران و مسئولان بیت مقام معظم رهبری (17 و  18 دی ماه ) از تاسیسات هسته ای فردو، نطنز و اصفهان بازدید کردند.

در این بازدید دو روزه که با همراهی زارعان معاون سازمان و دبیر کمیته امنیت و فناوری هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران صورت گرفت، بازدیدکنندگان پس از دیدن فیلمی از فعالیت­های سازمان در حوزه­های اکتشاف، استخراج، فرآوری اورانیوم، غنی­ سازی، ساخت مجتمع سوخت، نیروگاه و تاسیسات آب­ سنگین اراک از نزدیک با فعالیت‌های مراکز فوق از جمله در زمینه شکل­دهی آلیاژهای زیرکونیوم، تولید دی­اکسید اورانیوم با غنای کمتر از ۵ درصد و ساخت مجتمع‌­های سوخت آشنا شدند.( ادامه خبر را در اینجا بخوانید)

بشنو ولی باور نکن ؛ واکنش گروهک تروریستی منافقین به حملات تروریستی پاریس!



گروهک منافقین که چندی پیش با حمایت از تصرف موصل توسط تکفیری‌ها از آنان حمایت کرده بود، این بار برای سرپوش گذاشتن بر ماهیت تروریستی خود، حملات وابستگان تکفیری‌ها در پاریس را محکوم کرد به قول امروزی خواستند بگویند ما هم هستیم!

به نظر می رسد گروهک تروریستی منافقین که تا چند سال پیش در لیست گروهک‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکا قرار داشت، تلاش دارد تا با مواضعی این چنینی ماهیت تروریستی خود را پنهان نماید، این در حالی است که سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه که کشورش محل استقرار سرکرده این گروهک می‌باشد، در ژوئن ۲۰۱۴ با حمله شدید به منافقین از آنها به عنوان گروهی خشونت‌گرا و غیر دموکراتیک یاد کرده بود.(ادامه خبر را در اینجا بخوانید)

گله‌های وزیرخارجه قبرس از دست ترکیه به ظریف



"ایوانیس کاسولیدیس" وزیر امور خارجه قبرس در نشست خبری مشترک با "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان از موقعینت  منطقه اقتصادی و تجاری قبرس گفت اما تاکید کرد که که متاسفانه نیروی دریایی ترکیه در آنجا حضور دارد و تهاجمی را در آنجا شکل داده است.

کاسولیدیس در رابطه با اینکه قبرس عضو اتحادیه اروپاس است، اما نقش فعالی در تحولات منطقه ندارد، گفت: یکی از اولویت‌های سیاست خارجی قبرس نیاز‌ها و ضرورت‌های منطقه است، مشکلات این مناطق به ویژه تروریسم مورد توجه کشور ما است که برخی از همسایگان مانند لبنان در خطر قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه قبرس افزود: هنگامی که تروریسم به سواحل مدیترانه می‌رسد، پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کند و برای منطقه و دنیا وضعیت بدی به وجود می‌آورد.(ادامه خبر را در اینجا بخوانید)

نکته‌های ظریف از زبان ظریف



وزیر خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای قبرسی خود به نکات ظریفی اشاره کرد که خالی از لطف نیست بر مبنای تاکید بار دیگر آن را ذکر کنیم.

ظریف در دیدار با همتای قبرسی خود طی یک نشست خبری مشترک ضمن محکوم کردن اتفاقات پاریس گفت: این اقدامات هیچ ارتباطی با اسلام و اسلامخواهی نداشته و جز آسیب رساندن به اسلام اثر دیگری ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: این حرکت‌ها از منطقه شروع می‌شود، اما به منطقه ختم نمی‌شود!

وزیر امورخارجه کشورمان در رابطه با دیدار دوجانبه با آمریکا اظهار داشت: میان آمریکا و ایران رابطه سیاسی وجود ندارد و مذاکرات ما محدود به موضوعات هسته‌ای است. البته رسانه‌ها رنگ بیشتری به این دیدار دوجانبه نسبت به دیدارهای دوجانبه دیگر خواهند داد.(اداده خبر را در اینجا بخوانید)

محکومان ایرانی ادامه حبس خود را در وطن سپری خواهند کرد



معاهده انتقال محکومان به حبس بین ژاپن و جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 19 دی ماه 1393 توسط "فومیو کیشیدا" وزیر امور خارجه ژاپن و در تاریخ 20 دی‌ماه 1393 توسط مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.

انعقاد این معاهده این فرصت به محکومان ژاپنی که در جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند و محکومان ایرانی که در ژاپن محکوم شده‌اند داده می‌شود تا باقیمانده محکومیت را در کشور خود سپری کنند. این معاهده منجر به بهبود وضعیت، بازپروری و استقرار مجدد اجتماعی این محکومان خواهد شد و همچنین انتظار می‌رود که به توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های جزایی و کیفری کمک کند.(ادامه خبر را در اینجا بخوانید)
 
دلگرمی‌های رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان



"علی اکبر صالحی" در حاشیه برگزاری یادواره "شهید مسعود علی محمدی" دانشمند هسته‌ای کشورمان در مصاحبه با واحد مرکزی خبر از برگزاری مانور بسیار بزرگ هسته‌ای در مجتمع غنی‌سازی نطنز خبرداد و گفت: این مانور در نطنز برگزار شد و هدف از آن سنجش آمادگی در زمینه پدافند غیر عامل حفظ جان نیروها و تجهیزات هسته‌ای بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز رضایتمندی از نتایج این مانور ،بر پاسداری و حفاظت از تاسیسات هسته ای تاکید کرد و افزود : مردم بدانند سازمان انرژی اتمی با قوت فعالیتهای علمی خودرا ادامه می دهد و با قوت هم از تاسیسات هسته ای حافظت می کند. (ادامه خبر را در اینجا بخوانید)

راهپیمایی تروریسم پروران علیه تروریسم



در پی حوادث اخیر تروریستی پاریس، در جهت هم‌نوایی با کشته شدگان این حادثه راهپیمایی اعتراضی برای محکومیت این کشتار در فرانسه برگزار شد.

در این راهپیمایی سران چندین کشور هم با قرار گرفتن در صف اول راهپیمایی، کشتار 17 شهروند فرانسوی را محکوم کردند همچنین
7 ماه پیش، یکی از همین اشخاصی که در عکس بالا مشاهده می‌شود، طی مدت 51 روز، بیش از 2000 انسان، بویژه زن و کودک را قتل عام کرد.(ادامه خبر را در اینجا بخوانید)

در نشست سخنگویی این هفته وزارت خارجه چی گذشت؟



سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن تشریح برنامه مذاکراتی تیم هسته‌ای کشورمان از نقش روسیه در روند گفتگوهای هسته‌ای گفت و به حوزه وسیع گفتگوهای ایران و این کشور اشاره کرد.

وی در رابطه با سفر "محمدجواد ظریف" به عربستان اظهار داشت: موضوع دعوت نامه ارسالی عربستان جهت سفر وزیر خارجه کشورمان به این کشور در دستور کار است و ما در نظر داریم که دیدار وزرا در تهران یا ریاض انجام شود. البته گفتگوهای طبیعی میان دو کشور در حال انجام است و پیرامون سفر وزیر خارجه کشورمان در زمان معین آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

افخم در ادامه با اشاره به بحث تحریم‌ها و برخی مواضع کنگره جدید آمریکا اظهار داشت: همان طور که شاهد هستیم در فضای داخلی امریکا مباحثی وجود دارد ما معتقدیم بحث تحریم و استفاده از این امر نامشروع یک تکرار اشتباه گذشته است.(ادامه خبر را در اینجا بخوانید)

اولین دیدار ظریف و کری در سال میلادی جدید




"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم‌ مذاکره کننده هسته‌ای به منظور رایزنی و گفتگو با "جان کری" همتای آمریکایی خود  (چهارشنبه 24 دی ماه) راهی ژنو شد.

قرار است دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای قرار است 28 دی ماه (18 ژانویه) در شهر ژنو  و در سطح معاونان برگزار شود.

* نطق هفته*

نطق این هفته اختصاص دارد به محکومیت حوادث تروریستی پاریس از سوی یک گروه تروریستی! منافقین که خود در پاریس دفتر داردند از این فرصت استفاده کرده تا ماهیت پلید خود را پنهان کنند به نوعی می‌توان با وجود راهپیمایی سران تروریست پرور این اظهارات را می‌توان یک کلمه از مادر عروس تلقی کرد!

گزارش از :  هدیه آقاپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار