سناتور آمریکایی در اظهاراتی گفت : چنانچه کنگره نتواند مانع معامله کاخ سفید با ایران شود ، در دولت بعدی معامله را لغو خواهد کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ تام کاتن ، سناتور جمهوری خواه در اظهاراتی گفت : کنگره درباره نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای کاخ سفید با ایران رای گیری خواهد کرد و اگر نتوانیم مانع اقدام اوباما در لغو تحریم ها بر ضد ایران شویم با دولت بعدی در آمریکا کار خواهیم کرد تا بار دیگر تحریم ها احیا شوند . 

این سناتور آمریکایی افزود : کنگره لایحه و دستورالعملی را در دست دارد که بر اساس آن به محض اعلام شکست مذاکرات هسته ای ، دور تازه ای از تحریم ها را  ضد نظام "ایران " اعمال نماید . این لایحه که توسط سناتورهایی مانند مارک کرک و رابرت منندز تنظیم می شود ، نفت ، گاز و بخش های بانکداری ایران را هدف قرار خواهد داد . عدم تصویب آن نیازمند تائیدیه دولت مبنی بر عدم حمایت تهران از حملات تروریستی ای است که نیروهای آمریکایی را نشانه گرفته است . 

بر اساس گزارشات آماری از کنگره پیشین چنین طرحی دارای رای 59 نفر از نمایندگان کنگره بوده که به گفته پیش بینی ها ، این رقم در کنگره جدید به 67 رای مثبت خواهد رسید . 

کاتن یکی از چندین جمهوری خواه جنگ طلب است که در انتخابات اخیر در ماه نوامبر 2014 وارد سنا شد . وی اعلام کرده بود که برنامه مشکوک هسته ای ایران را در اولویت برنامه های خود قرار خواهد داد . وی در نشست " بنیاد سیاسی هریتیج " مدعی شد : تحریم ها صرفا ابزاری است که برای ممانعت ایران از دستیابی به سلاح اتمی از آن استفاده می کنیم . 

در حالی که کاخ سفید اخیرا اعلام کرده است که می تواند با لغو تعداد زیادی از تحریم های ضدایرانی توافق نهایی هسته ای با تهران را محقق نماید و از این طریق کنگره را دور بزند ، کاتن گفته است : در این صورت نمایندگان کنگره رای گیری را درباره توافق نهایی با ایران برگزار می کنند و چنانچه آن توافق را " معامله ای بد " بدانند ، منتظر دولت بعدی خواهند بود تا آن ( معامله با ایران ) را لغو نمایند . 

چنانچه باراک اوباما قانون تشدید تحریم های بیشتر بر ضد ایران را بدلیل نتایج مخرب آن بر مذاکرات هسته ای وتو کند ، مساله توقف یا تداوم تحریم های اقتصادی علیه ایران و نیز استراتژی دیپلماتیک دولت در قبال برنامه هسته ای تهران موضوعی کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 خواهد بود .

سناتور آمریکایی با اشاره به از سرگیری مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 در هفته جاری و پس از تمدید مجدد آن در نوامبر 2014 گفت : این مذاکرات بیهوده و خطرناک است . واشنگتن اذعان کرده است که ایران حق مسلم برای داشتن فناوری هسته ای دارد ، می تواند رآکتور اراک را تعمیر و نگهداری کند و به جای جمع آوری کامل سانتریفیوژها آنها را قطع نماید . در زمان برگزاری مذاکرات تهران بطور ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی های خود را دریافت می کند . 

وی مدعی شد : چنانچه ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند سایر کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی نیز همین کار را خواهند کرد . همین مسئله موجب می شود بیش از پیش تسلیحات خطرناک در اختیار تندروها در منطقه قرار بگیرد . اوباما حتی اگر در موضع قدرت در مذاکرات هسته ای قرار داشته باشد ، تسلیم ایران و خواسته های آن خواهد شد . 

این جنگ آمریکایی در بخش دیگر از لفاظی های خود با انتقاد از رفع گزینه نظامی از میان گزینه های برخورد با ایران گفت : پیشنهاد می کنم که انواع بمب افکن ها و هواپیماهای نظامی پیشرفته را در اختیار اسرائیل قرار دهیم تا این رژیم تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهد .تهدید حمله نظامی از سوی تل آویو علیه تهران می تواند بار دیگر فشارها علیه " جمهوری اسلامی " را بازگرداند . 

کاتن گفت : بهترین راه برای حفظ صلح ،  جنگ است .بنابراین بهترین اقدام از سوی کنگره باید این باشد که تهدید نظامی و جنگ را علیه ایران احیا کند . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار