کارشناس مسائل سیاسی و از رهبران سابق مجاهدین افغان به این باور است که هدف آمریکا از حمله به افغانستان نابودی طالبان و تروریسم نبود بلکه اهداف سیاسی بزرگتری را در منطقه دنبال می کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران "سید هادی هادی" رییس بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم، روز دوشنبه  در کابل گفت: آمریکا در 13 سال گذشته هیچگاه به فکر تامین امنیت افغانستان و نابودی طالبان و تروریسم در این کشور نبود بلکه در تلاش برای دست یافتن به اهداف خود بود که به افغانستان لشکر کشید.

این فعال سیاسی افغان گفت: آمریکا تلاش داشت برنامه سیاسی آینده خود را برای افغانستان، روسیه و کشورهای آسیای میانه تنظیم کند در غیر این صورت چنانچه خود آمریکایی ها طالبان را یک گروه کوچک خوانده بودند،طی 13 سال گذشته توان از بین بردن آن را داشت.

به گفته این کارشناس سیاسی، آمریکا پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی خود را یکه تاز میدان می پنداشت و می خواست از افغانستان به عنوان سکوی پرش به سوی کشورهای آسیای میانه استفاده کند و هدفش از حضور در افغانستان نیز رسیدن به این کشورها بود نه نابودی طالبان و تروریسم.

هادی گفت: این ادعا پس از آن ثابت می شود که آمریکا چندی پیش اعلام کرد که پس از سال 2014 آن عده از رهبران طالبان از جمله 'ملامحمد عمر' رهبر این گروه را که تهدید مستقیم علیه آمریکا نباشند هدف قرار نخواهد داد.

وی گفت: آمریکا که به ادعای مقامات این کشور برای دفاع از دموکراسی و حکومت داری خوب به افغانستان حمله کرده بود در واقع در 13 سال گذشته با کشتن غیر نظامیان و نقض حقوق بشر آبروی خود و دموکراسی را برد و گروه کوچک طالبان را به مراتب بزرگتر از گذشته ساخت.

هادی، گسترش کشت و قاچاق مواد مخدر را نیز از برنامه های آمریکا دانست و گفت: کشت مواد مخدر در سال های 1364 توسط خارجی ها در هلمند افغانستان آغاز شد و اکنون نیز با پشتیبانی آنان ادامه دارد.

وی گفت: خارجی ها بویژه آمریکایی ها از کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان سود هنگفتی می برند و اگر دست آمریکایی و نظامیان ناتو در پشت کشت و قاچاق مواد مخدر نباشد چگونه امکان پذیر است که مواد مخدر این کشور از اروپا سردرآورد، رساندن مواد مخدر افغانستان به اروپا از توان قاچاقچیان محلی خارج است.

این کارشناس سیاسی گفت: هواپیماهای نظامی خارجی که بدون هیچگونه نظارت و بازرسی از سوی دولت افغانستان به کشور وارد و یا خارج می شوند برای انتقال کالاهای غیر قانونی از جمله مواد مخدر مورد استفاده قرار می گیرند.

به گفته هادی کشت مواد مخدر در 13 سال گذشته افزایش یافته و بیشترین بخش مواد مخدر افغانستان در استان هایی کشت و تولید می شود که نظامیان انگلیسی و آمریکایی در آن حضور نظامی گسترده داشتند.

این کارشناس افغان حضور نظامیان خارجی از جمله آمریکایی ها را پس از سال 2016 در افغانستان به سود این کشور ندانست و گفت: اگر مقامات افغان خواهان بازنگری در برنامه خروج آمریکایی ها از افغانستان اند به این علت است که آمریکایی ها این کشور را در بحران دیگری مانند عراق گرفتار نکنند.

وی افزود: آمریکا با خروج از عراق داعش را بوجود آورد و برای مبارزه با داعش دوباره وارد عراق شد که تکرار این سناریو برای افغانستان نیز دور از ذهن نیست و رییس جمهوری افغانستان فکر می کند اگر آمریکایی ها در این کشور باقی بمانند شاید به فکر ایجاد گروهی مانند داعش نیفتند.
/انتهای پیام
منبع"ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.