یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مسئولین افغانستان به علت بلاتکلیفی در پست‌شان موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی شدند البته با تشکیل کابینه، افغانستان می‌تواند دیپلماسی فعال و سیاست‌ خارجی پویایی را در پیش بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با وجود اختلافات فراوان با عبدالله رییس اجرایی این کشور سرانجام پس از تاخیری سه ماه اعضای کابینه افغانستان را معرفی کرد.

"جعفر حق‌پناه" در رابطه با انتخاب اعضای کابینه در افغانستان اظهار داشت:: بعد از کش و قوس طولانی کابینه افغانستان معرفی شد، مشکلات زیادی در بافت چند وجهی افغانستان جدید وجود داشت و این امر موجب طولانی شدن فرآیند معرفی کابینه توسط اشرف غنی گردید. بافت چند وجهی افغانستان خود را در ترکیب کابینه این کشور نشان می‌دهد، تنوعات قومی و مذهبی و آرایش قدرت باید در کابینه این کشور رعایت شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: بخشی از کابینه باید در اختیار رئیس‌جمهور و بخشی در اختیار رئیس اجرایی قرار گیرد و سایر اقوام مثل ازبک‌ها و هزاره‌جات در دولت نقشی را برعهده می‌گرفتند البته کابینه جدید افغانستان متنوع است و باید همه گروه‌های سیاسی باید جلب می‌شدند.

حق‌پناه با بیان اینکه بافت ائتلافی و چند وجهی قدرت در افغانستان برای نخستین بار موجب شد تا پست جدیدی به نام رئیس اجرایی ایجاد شود، تصریح کرد: به این دلیل رسیدن به یک لیست مشترک، بسیار طولانی شد و در واقع تقسیم پست‌ها بسیار دشوار بود، در قانون اساسی افغانستان تاکنون سمت رئیس اجرایی وجود نداشته است و این فرایند پیش‌بینی نشده بود.
 
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور دارای موقعیت و وزنی بالاتر از رئیس اجرایی است و هم چنین اشرف غنی از لحاظ قومی نیز دارای پایگاه قوی‌تری است، اما عبدالله نیز دارای حامیان بسیاری است و توانسته پس از غنی جایگاه خود را تثبیت کند و سهم در خوری را برای خود در قدرت به دست آورد.  
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: باید دید وزرا بر اساس عملکرد در کابینه به کدام یک از دو رئیس قدرت وابسته هستند و هر کدام از وزرا دارای چه توانایی برای تثبیت جایگاه خود هستند. معرفی کابینه توسط رئیس جمهور افغانستان باعث می‌شود نظام سیاسی از این بلاتکلیفی و بن‌بست سیاسی که در آن قرار دارد خارج شود.
 
حق‌پناه ادامه داد: مسئولین افغانستان نمی‌دانستند که آیا در پست خود ماندگارند یا نه و یا اینکه به چه کسی باید پاسخگو باشند، این مسئله موجب افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان شده بود. تشکیل کابینه می‌تواند تاثیر مثبت بر مناسبات افغانستان در سطح منطقه داشته باشد و افغانستان می‌تواند دیپلماسی فعال و سیاست‌ خارجی پویایی را در پیش بگیرد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در این جابه‌جایی‌های سیاسی تعامل دو کشور ایران و افغانستان دچار فراز و فرود قطعی نخواهد شد، ممکن است دیدگاه موجود کمی مناسبات دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد اما همچنان سطح بالای مناسبات وجود خواهد داشت و تیم جدید می‌تواند روابط خود را با ایران افزایش داده و استحکام بخشد.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان به طور کامل نیست و این نیروها تا سال 2024 طبق موافقت‌نامه‌ای که در روزهای نخست کاری دولت غنی امضا شد در افغانستان حضور خواهند داشت. مقرر شده است حدود 16 هزار نیرو در افغانستان بماند و در امر آموزش، پشتیبانی و لجستیک نیروهای مسلح افغانستان به این کشور کمک کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار