مدیرکل بهزیستی گیلان در نشست تخصصی بررسی عوارض ناشی از خشونت خانگی بر سلامت عاطفی – روانی زنان گفت: خشونت خانگی می‌تواند سلامت زنان، خانواده و جامعه را به خطر اندازد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،در این نشست دکتر حسین نحوی‌نژاد اظهار کرد: خشونت خانگی علیه زنان علاوه بر جنبه‌های حقوقی و اخلاقی، عواقب جسمی، روانی و اجتماعی متعددی دارد و هدف از نشست تخصصی بررسی خشونت خانگی علیه زنان و میزان شیوع و عوامل موثر برآن است.

وی تصریح کرد: خشونت تعریف خاصی دارد و به طور کلی هر نوع رفتاری که باعث آزار دیگری شود، به حقوق شهروندی و انسانی او تجاوز کند، باعث آسیب جسمی، روحی و ذهنی او شود، خشونت است .

نحوی‌نژاد درباره خشونت خانگی گفت: وقتی در چارچوب یک ارتباط نزدیک میان دو فرد، رفتار مرد با زن خشونت‌آمیز و سلطه‌گرانه است، نتیجه آن خشونت خانگی خواهد بود. سوءاستفاده مالی و محدود کردن فرد نیز از جمله مشخصه‌های دیگر خشونت خانگی است.

مدیرکل بهزیستی گیلان افزود: خشونت می‌تواند عملا یا فقط با تهدید صورت گیرد، همیشگی باشد یا موقتا اتفاق بیفتد. خشونت در خانواده در میان تمام طبقات اجتماعی، گروه‌های سنی، نژاد، جنس، شیوه زندگی یا با وجود معلولیت رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: خشونت خانگی می‌تواند در هر زمان چه در ابتدا و چه پس از گذشت چند سال از ارتباط میان دو نفر رخ بدهد. کودکان نیز از تاثیر منفی خشونت خانگی چه در کوتاه مدت و چه در درازمدت، در امان نیستند، چراکه خشونت خانگی می‌تواند زمینه را برای تربیت افراد بزهکار آماده کند. تمام اشکال خشونت روانی، اقتصادی، عاطفی و جسمانی از قدرت‌طلبی و سلطه‌گری فرد آزاررسان ناشی می‌شود.

وی در ادامه گفت: در گزارش‌های مربوط به خشونت در خانواده معمولا زنان و کودکان به عنوان قربانیان اصلی و مردان به عنوان افراد خاطی قید می‌شوند. چون بنا بر آمار جهانی حدود ۹۰ درصد قربانیان خشونت خانگی زنان و حدود ۱۰ درصد مردان هستند.

بررسی تاثیر ویژگی‌های فرهنگی، قومی و اجتماعی بر نحوه خشونت بر زنان و الگوهای مقابله‌ای با این پدیده در استان و تاثیر سلامت عاطفی – روانی زنان بر کارکرد خانواده توسط دکتر بهنام شیرینی دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دکتر رضا جعفری جامعه شناس، دکتر مهرگان فرد روانشناس و دکتر پور آقا ارائه شد.

یونس رنجکش سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس پلیس 110 و مسئولین پزشکی قانونی و کارشناسان دفتر آسیب‌های اجتماعی و اورژانس اجتماعی حضور داشتند.

/ انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار