تبدیل توانایی‌های بالقوه به بالفعل با این طب

افراد از بدو تولد تا پایان عمر با این طب سرو کار خواهند داشت.

دکتر کوروش منصوری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: توانبخشی به معنای برگرداندن توانایی‌های بالقوه هر فرد به بالفعل است یعنی فردی که مشکل آناتومیک داشته یا دچار پاتولوژی شده را با تمرینات، درمانهای دارویی، درمانهای فیزیکی و آب درمانی به حالت نرمال باز گرداند.

وی در ادامه افزود: اصول اولیه این است که فرد به مرحله ای برسد تا بتواند زندگی روزمره خود را چه به لحاظ حضور در اجتماع و کار، بهداشت فردی، تحرک و... را خودش به انجام برساند، لذا با تمام قسمت‌های بدن چون سیستم اسکلتی، عضلانی، سیستم غدد، سیستم تنفسی  قلبی، سیستم اعصاب محیطی سرو کار دارد.

دکتر منصوری با اشاره به بیماران بستری در قسمت ICU,CCU در بیمارستان جنرال خاطر نشان کرد: فیزیوتراپی، جلوگیری از ابتلا به زخم بستر، نگه داری مفاصل در قبال کوتاهی و کج شدن آنها، استفاده از الکتریسیته، گرما، سرما، انواع امواج همگی وظایفی است که بر دوش طب فیزیکی و توانبخشی قرار دارد.

وی افزود: توانبخشی از بدو تولد تا انتهای زندگی افراد را شامل می‌شود از توانبخشی بچه‌های فلج مغزی CP گرفته تا بیماران سرطانی، ایدز، قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی همگی نیازمند  طب فیزیکی و توانبخشی هستند.

در این رشته نیز مانند سایر رشته‌های پزشکی در مرحله اول تاریخچه و معاینه بیمار مطرح است، سونوگرافی، نوار عصب و عضله، انواع رادیولوژی‌ها، سیتی اسکن، MRI از جمله اقداماتی است که برای تشخیص بیماری و انجام فعالیت‌های توانبخشی نیاز است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار