محققان مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان با مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر کشور، موفق شدند رقم جديد گندم دوروم تحت عنوان شبرنگ را به بهره‌برداران بخش کشاورزي معرفي کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان گفت: محققان اين مرکز در بخش تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر موفق شدند پس از يک دهه تلاش مستمر با مؤسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر کشور و چهار مرکز تحقيقات استاني ديگر از جمله مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي فارس، سيستان و بلوچستان(زابل)، لرستان و دزفول در اصلاح و معرفي رقم جديد گندم دوروم تحت عنوان شبرنگ که براي لاين گندم دوروم (DW-81-18)  دست يابند.

احمد نادري در ادامه افزود : رقم جديد شبرنگ از نظر اقليمي مناسب کاشت در مناطق گرم و خشک جنوب کشور و نسبت به ارقام ياواروس و بهرنگ زود رس‌ تر مي‌باشد.

وی خاطرنشان کرد : اين رقم دوروم داراي ريشک‌هاي سياه مي‌باشد و پتانسيل توليد آن بسيار بالا است.

همچنين رقم جديد گندم دوروم«شبرنگ» نسبت به بيماري زنگ زرد مقاوم بوده و داراي کيفيت دانه مناسب براي صنعت ماکاروني سازي کشور است اين رقم جديد گندم ماکاروني پس از نامگذاري، هم اکنون رسماً وارد چرخه توليد بذر کشور شده است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.