دارچین بعد از فلفل و زردچوبه یکی از پرمصرفترین ادویه معطر و مطبوع است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ مصرف روزانه یک چهارم قاشق چایخوری دارچین سوخت و ساز بدن را بالا می برد و در نتیجه می تواند چربی و کالری های مازاد را بسوزاند و سرشار از خواص دارویی است.

دارچین بعد از فلفل و زردچوبه یکی از پرمصرفترین ادویه معطر و مطبوعی است که طعم آن ابتدا در دهان ملایم و کمی شیرین و بتدریج تند و سوزاننده میشود و بسیاری از خانوادهها کنجکاوند که بدانند این گیاه چه خواص متمایزی دارد.

مدرس دانش خانواده و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: این ادویه چون طبع بسیار گرمی دارد بسیار نیرودهنده و قابض است، ضعف کمر و پاها را از بین می برد، کلیه و کبد را گرم می کند، اثر خوبی در گردش خون دارد و خون را به ارگان های سطحی بدن می رساند، نفس را باز و بوی دهان را مطبوع می کند و نشاط آور قلب است.
محمد بیگی میگوید: دارچین اثر آرام کننده و شاد کننده دارد و از بسیاری از داروهای آرام بخش بهتر است و به آن والیوم گیاهی می گویند.
این گیاه با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز عفونت ها جلوگیری کرده و همچون آنتی بیوتیک و پنی سیلین عمل می کند و چون ضدالتهاب است بهترین دارو برای مبتلایان به دردهای عضلانی و مفاصل است.

ادویه ای برای دیابتی ها

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی می گوید : بر طبق جدیدترین تحقیقات، دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می بخشد و با کاهش تدریجی قند خون، از خستگی وتاری دید دیابتی ها می کاهد
بگفته ی عزیزخانی ،دارچین چون تقریبا بدون کالری است افراد چاق و مبتلایان به دیابت می توانند با نظر پزشک متخصص از آن در رژیم غذایی شان استفاده کنند.
وی افزود: مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که دارچین سوخت و ساز گلوکز را تا حدود 20 برابر بالا می برد.

راننده ها چای دارچین را فراموش نکنند.

به گفته دکتر مومنی پزشک عمومی ، استشمام و نوشیدن چای نعناع و دارچین برای ایجاد آرامش اعصاب و جلوگیری از به خواب رفتن رانندگانی که به مدت طولانی می رانند موثر است و به افزایش تمرکز کمک می کند و اسانس آن ضدعفونی کننده ملایمی است.
وی از دیگر ویژگی های ارزنده دارچین به خاصیت ضددرد، ضدمیکروب، ضدتهوع، ضداسهال، کاهش دهنده پرفشاری خون، تقویت معده و رفع کننده نفخ شکم اشاره کرد وگفت:البته باید بدانید مصرف مقدار زیاد دارچین سمی است و سبب بی خوابی و حرکت تند قلب می شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.