اينجا زنجان است شهري محصور بين هفت استان و قابل دسترس براي بيش از نيمي از مردمان سرزمين چهار فصلمان، در كمتر از چهار ساعت كه گاه آن را براي كساني كه به گشت‌هاي يك روزه يا يك و نيم روزه آخر هفته مي‌پردازند، مقصدي نزديكتر از مقاصدي شمالي مي‌نماياند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛به نقل از روابط عمومی ،شهرهاي واقع در دامنه‌هاي رشته‌كوه البرز قاعدتاً آب و هوايي كوهستاني دارند كه زنجان نيز در اين زمره است. اما زمستان هميشه زيباست. در زمستان اگر به زنجان آمديد در راه گنبد سلطانيه را ببينيد، اگر كمي حوصله رانندگي داشته باشيد، سري به غار كتله خور بزنيد. اختلاف دماي گرم غار با سرماي بيرون مي‌تواند جذابيت خاصي داشته باشد. زنجان هميشه با رختشويخانه شهرت داشته است اما حتماً سري به مردان نمكي هم بزنيد. اينجا آرامگاه مرداني از نياكان دوران هخامنشي و ساساني ماست. موميايي هايي با قدمت 2750 سال.

به سمت مشرق

از تهران تا زنجان حدود 320 كيلومتر راه است و تقريباً تمامي راه اتوبان است. ابتدا اتوبان تهران ـ قزوين و سپس اتوبان قزوين ـ زنجان. مسير به صورت ساده شامل شهرهاي كرج، قزوين، ابهر و زنجان است. اگر قصد داريد سلطانيه را در ابتداي سفرتان ببينيد. پس از 280 كيلومتر رانندگي مي‌توانيد از اتوبان خارج و با فاصله‌اي ده دقيقه‌اي خود را به سلطانيه برسانيد. ديدن بناي با عظمت سلطانيه در شكوه برف خالي از لطف نيست. هفتمين اثر ثبت شده ايران در يونسكو هفتصد سال قدمت و بيش از هفتصد نكته و تاريخ و ديدني و شگفتي دارد. چنانچه حوصله رانندگي داشته باشيد، غار كتله خور از تهران 350 كيلومتر و از سلطانيه 145 كيلومتر فاصله دارد.

كجا بگرديم؟

موميايي: شهر زنجان ميزبان سه تن از مردان نمكي است. موميايي‌هاي نمك‌سود كه قدمتشان به هزاره اول قبل از ميلاد ميرسد. براي ديدن اين موميايي‌ها و بقاياي باقي‌مانده از نياكان مان در دوره هخامنشي و ساساني به عمارت ذوالفقاري واقع در پشت سبزه ميدان، تقاطع خيابان طالقاني و زينبيه مراجعه كنيد. به هنگام بازديد از اين موزه، ديدن چند شيء را از دست ندهيد؛ جعبه قرآني طلايي و كنده كاري شده، شانه چوبي و گوشواره نقره‌اي مرد نمكي شماره چهار

رختشويخانه: تقريباً نود سال پيش علي اكبرخان توفيقي شهردار وقت زنجان، اقدام به احداث مكاني عمومي و عام‌المنفعه به منظور شستن رخت و لباس كرد. رختشويخانه بناي منحصربه فردي است كه علاوه بر كاركرد شستشوي لباس، محفلي اجتماعي براي گردهمايي بانوان بوده است. لازم به ذكر است كه ورود آقايان به رختشويخانه در زمان خودش ممنوع بوده است. براي ديدن اين بنا به ميدان انقلاب، خيابان سعدي وسط، كوچه رختشويخانه مراجعه كنيد. يادتان نرود كه موزه‌هاي زنجان دوشنبه‌ها تعطيل است.

بازار زنجان: در فصل سرد سال، شايد ويترين گردي و ديدن سبك خريد و فروش نيمه قديمي در فضاي دايناميك بازار زنجان خالي از لطف نباشد. اگر دو بناي اشاره شده در سطور بالا را بازديد كرده باشيد. بازار، فاصله چنداني با آنها ندارد. براي ديدن بازار ميتوانيد از قسمت جنوبي ميدان انقلاب و يا ضلع غربي مسجد سيد وارد شويد.

اسكي در پاپايي: اگر علاقه‌مند به ورزش مفرح اسكي هستيد. استان زنجان يكي از مناطقي است كه داراي پيست اسكي است. پيست اسكي پاپايي در 45 كيلومتري زنجان و 3 كيلومتري شهر ايجرود قرار دارد. اين پيست توان پذيرايي از 5 هزار نفر را داراست. پاپايي مجهز به بالابر، تله اسکی، برف کوب، پارکینگ و از همه مهم‌تر یک مدرسه اسکی است که در فصل زمستان فعال است و حدود 20 مربی دارد.

چاقو، مليله، چارق: تصور سفر به زنجان و بازگشت بدون خريد سوغاتي شايد غيرقابل باور باشد. براي خريد صنايع دستي زنجان علاوه بر غرفه‌هاي مستقر در بناي رختشويخانه مي‌توانيد به مغازه‌هاي اطراف سبزه ميدان نيز مراجعه كنيد. چاقوي زنجان پس از گذشت ساليان دراز هنوز با كيفيتي غيرقابل رقابت به شما عرضه مي‌شود. مليله، اين هنر ظريفكاري با نقره براي كساني كه علاقه مند زيورآلات و ظروف نقره هستند، سوغاتي مناسبي است. گاه براي تزيين و گاه براي استفاده ي خانم‌ها در فضاي داخلي خانه، ميتوان چاروق زنجان را به عنوان سوغاتي به همراه برد.

چي بخوريم؟ اگر ترسي از چربي و گوشت قرمز نداريد، پيشنهاد ما براي اين فصل "ديزي و كباب" است. به هنگام گشت و گذار در بازار زنجان اگر موعد غذا رسيد به سفره خانه حاج داداش كه فضاي سنتي حمامي قجري را تداعي كننده است مراجعه كنيد. ديزي خور هستيد! بزباش بخوريد. انواع كباب‌ها نيز در اين فصل غذاي مناسبي است. در مراجعه به غذاخوري‌ها و رستوران‌ها سراغي هم از آش ترش زنجان بگيريد. پيش وعده مناسبي براي زمستان است.

پيشنهاد خاص ما به شما اين است كه از هم اكنون براي بازگشت به زنجان در ارديبهشت سال بعد برنامه ريزي كنيد. مقصد زنجان، هدف جشنواره ملي آش ايراني. سالي يكبار مي‌توانيد تقريباً تمامي آش‌هاي خوشمزه ايراني را يكجا و در جشنواره ملي آش ايراني مزمزه كنيد و لذت ببريد. نوش جان!

قبل از بازگشت از زنجان تهيه سوغاتيهای زیبا همچون ملیله ،چارق ،چاقو ، ظروف مسی زنجان فراموشتان نشود!



انتهای پیام/ش



برچسب ها: زنجان ، نزدیکی ، همین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.