معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

در اغلب بخش‌های علمی، جزو سه کشور اول منطقه قرار داریم

ملک زاده گفت: علیرغم مشکلات اعتباری، در اغلب بخش‌های علمی، جزو سه کشور اول منطقه و حتی در بعضی از زمینه‌ها در رتبه نخست قرار داریم.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا؛ دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، با بیان این که پس از انقلاب اسلامی ما به سمت ایجاد عدالت در سلامت حرکت کرده‌ایم، تصریح کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی میزان امید به زندگی بین ایرانیان 50 سال بود که در حال حاضر این میزان به 73 سال رسیده است. وی افزود: همچنین کاهش قابل ملاحظه میزان مرگ و میر در بین نوزادان و مادران از دیگر دستاوردهای این دوران به شمار می‌آید.

معاون تحقیقات و فناوری علل اغلب مرگ و میرها در کشور را بیماری‌های غیرواگیر و سوانح جاده‌ای دانست و یادآور شد: بیماری‌هایی نظیر فشار خون، سرطان‌ها،‌ بیماری‌های روانی اضافه وزن و حتی سوانح جاده‌ای اغلب قابل پیشگری هستند و وظیفه امروز ما انجام اقدامات پیشگیرانه در کنار توجه به نیازهای فوری مردم است.

دکتر ملک‏زاده با یادآوری اقدامات نظام اسلامی در کنترل بیماری‌های واگیر اظهار داشت: اما اکنون لازم است در خصوص موضوعات نگران کننده ای مانند کاهش میزان باروری و همچنین خروج نخبگان از کشور، برنامه‌ریزی مدون ارایه دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان جایگاه مهم سلامت در پیشرفت و توسعه اجتماعی کشورها گفت: در 20 سال گذشته یک جهش بزرگی در زمینه انجام تحقیقات در دنیا رخ داده که کشور ما هم توانسته با وجود جنگ تحمیلی، رشد قابل قبولی در این زمینه داشته باشد. 

وی ضمن اشاره به آمار مقالاتی که سالانه در دنیا تولید می‌شود و مقایسه آن با عملکرد ایران در این بخش تصریح کرد: با عنایت خداوند متعال و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توانسته‌ایم علیرغم مشکلات اعتباری اخیر، در اغلب بخش‌های علمی جزو سه کشور اول منطقه بوده و حتی در بعضی از زمینه‌ها، رتبه نخست را به خود اختصاص داده ایم.

دکتر ملک زاده تصریح کرد: در 20 سال گذشته تعداد 200هزار مقاله در ISI داشته‌ایم که حدود 30 درصد آنها مختص علوم پزشکی است. همچنین ایران در تعداد مقالات در رده 17 جهان قرار دارد.

معاون تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: 85 درصد مقالات ارائه شده در دنیا به نتیجه نمی‌رسد و این سخت بودن امر تحقیق و پژوهش را نشان می‌دهد، بنابراین می‌بایست با اراده قوی و عزم جدی به سمت آن برویم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یکی از دلایل تعداد کم مقالات کیفی در بین محققان را هدف بالا بردن رتبه دانست و افزود: تا این فرهنگ غلط اصلاح نشود، این نقیصه برطرف نمی‏گردد. بنابراین برای پیشرفت امر تحقیقات لازم است به سمت تولید مقالات باکیفیت بالا و قابل استناد حرکت کرده و مرزهای دانش را گسترش دهیم.

در ادامه جلسه، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم گزارشی از روند فعالیت اعضای هیئت علمی و تعداد مقالات ارائه کرد. همچنین برخی از اعضای هیات علمی حاضر در جلسه نیز نظرات خود را پیرامون راه‌کارهای رشد هر چه بیشتر تولید علم و رفع موانع و مشکلات در دانشگاه ابراز داشتند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار