به گفته کارشناسان، سفر مخفیانه سران طالبان به چین نشان می‌دهد قرار است آنها از این کشور برای میانجیگری بین پاکستان و خودشان استفاده کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سرپرستی هیئت طالبان قطر را قاری دین محمد به عهده داشت و این سفر درست بعد از سفر اشرف‌غنی رئیس جمهور جدید افغانستان به چین انجام شد.
 
به گفته کارشناسان، سفر مخفیانه طالبان به چین نشان می‌دهد قرار است آنها از این کشور برای میانجیگری بین پاکستان و خودشان استفاده کنند.
 
خبر سفر هیئت طالبان به چین را ابتدا روزنامه‌ جنگ منتشر کرد و پس از آن سایر رسانه‌ها این خبر را باز نشر کردند.
 
طبق این گزارش هنوز دولت پاکستان حمایت از طالبان برای مذاکره با چین را تأیید نکرده با این وجود کارشناسان بیان می‌کنند که سفر طالبان به چین یک پیشرفت بزرگ برای این گروه محسوب می‌شود.
 
بر اساس این گزارش شاهزاده شاهد عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان با استقبال از تصمیم طالبان برای مذاکره عنوان کرد: شورای عالی صلح از مذاکرات واقع بینانه و اصولی برای صلح در منطقه حمایت می‌کند.
 
گزارش‌ها نشان می‌دهد چین در سال 1999 میلادی نیز تلاش کرد با طالبان مذاکره کند.
 
چین در دوره‌ای وارد مذاکره با طالبان شد که این گروه 90 درصد افغانستان را در اختیار داشتند.
 
هیئت سیاسی چین در برحه‌ای از زمان با طالبان وارد مذاکره شد که پاکستان و عربستان حکومت این گروه در افغانستان را پذیرفته بودند.
 
چین در دهه 80 روابط خوبی با افغانستان برقرار کرده بود و در سال 2001 بعد از پایان کار دولت طالبان، کرزی رئیس جمهور افغانستان با سفر به چین این روابط را گسترش داد.
 
در برهه‌ای از زمان که پاکستان وارد جنگ با طالبان شده سفر هیئتی از این گروه به چین از اهمیت زیادی برخوردار است.
 انتهای پیام/ ض
منبع:فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.