دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری افزود: تجربه "له سازی" داعش توسط ایران در عراق و شامات تجربه ذی‌قیمتی است که می‌تواند در خدمت کار مشترک با افغانستان قرار گیرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛علی شمخانی عصر شنبه در پایان مذاکرات با مشاور عالی امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در نشست خبری گفت: ملت و دولت ایران همواره ثبات و امنیت در افغانستان را به عنوان هدفی اصلی و عمده در روابط دو جانبه و منطقه ای در نظر داشته است و دارد.
 
وی افزود: متاسفانه امروز پس از خروج نیروهای بیگانه از افغانستان در بررسی کارنامه امنیتی این کشور و اوضاع کشت و تولید مواد مخدر که شاخه اصلی تامین منابع مالی تروریست های داخلی و خارجی افغانستان است پیشرفت قابل ملاحظه ای دراین کارنامه مشاهده نمی شود.
 
شمخانی گفت: ما به عنوان تکلیفی اسلامی بر این باوریم که می توانیم به برادران خود در افغانستان کمکی جدی و بنیادی کنیم .
 
وی افزود: در مذاکره با آقای حنیف اتمر تحلیلی از اوضاع کنونی افغانستان، تشکیل مثلث تروریست، مواد مخدر، تامین منابع مالی آن و تنوع و ترکیب تروریست ها در این کشور داشتیم و برای توسعه ثبات و امنیت در افغانستان و بهره مندی هر دو کشور این ثبات در چارچوب توسعه همکاری ها و تنوع فعالیت های اقتصادی به جمع بندی مشخصی رسیدیم.
 
شمخانی گفت: با سفر مشاور عالی امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به تهران این جمع بندی مراحل ابتدایی را آغاز کرده است و در نهایت توافق نامه ای دو جانبه به امضا خواهد رسید.
 
دبیر شورایعالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه های مشترک دو کشور برای مقابله با تروریسم و ترانزیت مواد مخدر اظهار داشت: برنامه مقابله با این دو بازی مکمل، موضوعی نیست که از طریق رسانه ها اعلام شود اما یکی از اهداف اصلی همکاری این دو مسئله است که باید به تدریج برای تحقق آن راهکار عملیاتی مشاهده کرد.
 
شمخانی تصریح کرد: متاسفانه روند افزایش سطح زیرکشت مواد مخدر و حجم تولید شده آن رو به فزونی است و تنوع تروریسم در این کشور در مقطع آغازین سال 2015 به علت برخی دخالت های غلط منطقه ای ترکیب متنوع تری یافته است.
 
وی گفت: این مسایل تنها ثبات افغانستان را تهدید نمی کند بلکه اهدافی را در فراسوی مرزهای این کشور در آسیای میانه و فراتر از آن دنبال می کند.
 
شمخانی تاکید کرد: طبعا باید با کار مشترک، جامع و منطقه ای با مشارکت کشورهایی که در معرض این تهدید قرار دارند کاری فشرده، منسجم و هماهنگ برای مقابله با این تهدیدات انجام دهیم.
 
دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: تجربه له سازی داعش توسط جمهوری اسلامی ایران در عراق و شامات تجربه ذی قیمتی است که می تواند در خدمت این کار مشترک قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار