مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: افغانستان در مبارزه با تروریسم خود را تنها نمی‌بیند و بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه با ایران تاکید دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، حنیف اتمر در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود که عصر سه‌شنبه برگزار شد، ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از ملت، دولت و رهبر ایران گفت: ما نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این سفر امید فراوان داریم. برای افغانستان مهم است که به روابط ایران و افغانستان صرفا از دیدگاه سیاسی و امنیتی نگاه نشود چرا که دو کشور دارای روابطی تاریخی و عمیق و دارای آینده مشترک هستند.

وی افزود: جایگاه ایران در صلح و ثبات منطقه، مهم و کلیدی است و در حال حاضر با تغییراتی که در منطقه رخ داده است، صفحه جدیدی در همکاری با ایران باز خواهیم کرد.

مشاور امنیت ملی افغانستان ادامه داد: متاسفانه منطقه با تهدید مشترک روبه‌رو شده است و تروریسم، ماهیت خود را در شبکه‌های مختلف هر روز تغییر می‌دهد و این شبکه‌های تروریستی به مثابه یک تهدید مشترک هستند. در این وضعیت، ایران و افغانستان در مبارزه مشترک با تروریسم و مواد مخدر می‌توانند همکاری موثری داشته باشند.

اتمر در پاسخ به ایسنا درباره خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان و فراهم شدن شرایط خروج هرچه سریع‌تر و درخواست افغانستان برای همکاری کشورهای منطقه در این رابطه گفت: موافقت‌نامه‌ای که دولت افغانستان با ناتو و آمریکا داشته است، خروج مسئولانه این نیروها را در سریع‌ترین زمان ممکن تضمین می‌کند. البته همکاری‌های ما با این نیروها در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت اما نه به شکل گذشته.

وی تاکید کرد: افغانستان از قابلیت خاص امنیتی و دفاعی برخوردار شده است و آرزوی ملی ماست که بر توانمندی خود در این مبارزه متکی باشیم و مسئولیت کلی را به عهده بگیریم. البته ما خود را در این مبارزه تنها نمی‌بینیم و بر همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید داریم و به‌ویژه نگاه ما به جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: ما نمی‌خواهیم دولت افغانستان مسئولیت خود را به دوش دوستانش بگذارد اما انتظار داریم از دوستانمان که با توجه به ماهیت تهدیدات که مشترک هستند در این مبارزه سهم خود را ادا کنند، چرا که افغانستان به نیابت از منطقه در حال مبارزه با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر است؛ بنابراین امیدواریم با متحدین و دوستان خود همکاری همه‌جانبه‌ای در این رابطه داشته باشیم.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره همکاری افغانستان و پاکستان در مقابله با تروریسم و گشوده شدن فصلی جدید در این عرصه اظهار کرد: رابطه افغانستان و پاکستان در این اواخر امیدوارکننده بوده است. امیدواریم این روابط از سطح اتهام‌زنی دو کشور به یکدیگر در فضای رسانه‌ای فراتر رفته و به یک درک مشترک برسیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته افغانستان به این مساله اشاره داشت که تروریسم به‌ویژه از شبکه‌های غیردولتی با حمایت دولتی نباید ابزار سیاست خارجی باشد و استفاده از تروریسم نباید در هیچ عرصه‌ای مشروعیت داشته باشد اما متاسفانه در سال‌های اخیر و با بروز حوادث اخیر از جمله در پیشاور و شهرهای دیگر پاکستان ثابت شد که تروریسم، هیچ دوستی ندارد و آنها دشمن همه هستند و همه کشورها در منطقه را تهدید می‌کنند.

مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید کرد: زمان آن رسیده تا در مقابله با تروریسم به یک استراتژی واحد و مشترک برسیم.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.