جانشین ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به تغییرات منفی صادرات از مرز دوغارون، گفت: این تغییرات به دلیل کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی از این مرز به افغانستان بوده است.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، منطقه خراسان، اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری 409 هزار و 586 تن کالا به به ارزش 97 میلیون و 66 هزار دلار از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 13 درصد و از نظر وزنی 24 درصد کاهش داشته است. عمده دلایل کاهش صادرات از این مرز به افغانستان،‌ کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی و سیمان به این کشور بوده است.

وی، واردات مرز دوغارون را ناچیز دانست و اظهار کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری 7 میلیون و 304 دلار معادل 7455 تن کالا شامل فرآورده‌های طبیعی افغانستان از مرز دوغارون وارد استان شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 25 درصد و از نظر وزنی 38 درصد کاهش داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی، کاهش صادرات واردات از مرز دوغارون را به علت فعالیت منطقه ویژه دانست و گفت: این کاهش دلیلی بر عملکرد منفی مرز دوغارون نیست. مرز دوغارون، شریک اول تجاری گمرکات استان در صادرات کشور افغانستان است، همین امر اهمیت گمرک دوغارون را مشخص می‌کند. بیشترین میزان ترانزیت کالا از کشورهای دیگر به افغانستان از مرز دوغارون صورت می‌گیرد و این امر اهمیت این مرز را برای کشور افغانستان دوچندان کرده است.

وی یادآور شد: مرز دوغارون، قدیمی‌ترین گمرک ایران در ارتباط با کشور افغانستان است.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.