خدمات و مراقبت‌های اولیه سلامت در هر مجموعه شهری با جمعیت متفاوت با مدل‌های مختلف ارائه می شود و یکسان نیست در حالی که در برنامه پنجم توسعه نظام ارجاع و پزشک خانواده را داریم که اصلا به قوانین بالا دستی آن توجه نشده است.

دکتر فرزاد فرقان عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: طرح تحول سلامت به مباحث نظام ارجاع؛ پزشک خانواده  و برنامه های چهارم و پنجم توسعه بی توجهی کرده و علیرغم تاکید مقام معظم رهبری به نظام ارجاع و سطح بندی خدمات در سیاست‌های کلان نظام سلامت، تا کنون در هیچ جای برنامه تحول این موضوع مشاهده نشده است.

وی افزود: در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت پزشکان عمومی در بخش دولتی خدمات ارائه می دهند و پزشکان عمومی بخش خصوصی که سال‌های سال عملا پزشک خانواده مردم این شهرها بوده‌اند با توجه به اینکه پرداخت فقط در قالب بخش دولتی تعریف شده است؛ قرارداد بیمه‌های آنان لغو و این پزشکان دیده نشده اند.

وی با بیان اینکه در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت طرح تحول سلامت به گونه دیگری اجرایی شده است؛ادامه داد: مراقبت‌های سلامت برای کارشناسان و بهورزهای دوره دیده در نظرگرفته شده است و به پزشکان عمومی توجهی نشده است و عملا بخش زیادی از بیماران که در خصوص مراقبت‌های سلامت خود سالیان متمادی در زمینه بیماریهای واگیردار و غیرواگیر به این پزشکان مراجعه کرده اند‌؛ سلامتشان توسط کارشناسان و بهورزان مدیریت خواهد شد.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: با توجه به عملیاتی شدن طرح تحول سلامت در سال 93 این نگرانی وجود دارد که در هیچ قسمت از این طرح پزشکان عمومی بخش خصوصی دیده نشده‌اند و جایگاهی برای آنها تعریف نشده است.

به گفته وی عملا اجرای این برنامه و مراجعه بیمار به صورت تسهیل شده به متخصص فرهنگ وارونه ای را در جامعه ایجاد خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار