45 ميليون و 21 هزار تن كالا در 9 ماه سال جاری از مرزهای زمينی و آبی کشور صادر و 32 ميليون و 986 هزار تن كالای نفتی و غيرنفتی وارد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي  گفت : در پي اقدامات مؤثر وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل و تسهيل در امر صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي کشور با همكاري و توانمندي بخش‌هاي خصوصي و حمايت‌هاي لازم از سوي دولت روند صادرات در سطح خوبي رو به رشد بوده و از مجموع كالاهاي صادر شده،  4 ميليون و 913 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج و يك ميليون و 73 هزار تن از مرزهاي جاده‌اي وارد شده است.

فرامرز مداح با اشاره به اينكه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه‌آهن 2 درصد و سهم دريا 90 درصد است، اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي کشور، مرز بازرگان با سهم 60 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود و پس از آن مرزهاي آستارا و ميرجاوه با 16 و 12 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارد.

وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد در 9 ماه نخست سال جاري ، مرز بازرگان با 20 درصد در رده نخست است و پس از آن مرزهاي دوغارون با 15 درصد و آستارا با 12 درصد قرار دارد.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا 62 درصد و در جابه‌جايي واردات كالا 41 درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به افغانستان و تركيه و از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از تركيه و آذربايجان بوده است.

مداح با اشاره به اينكه در اين مدت 165 هزار نفر مسافر با 17 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس 47 درصد، ميني‌بوس 6 درصد و سواري 47 درصد است.

همچنين 296 هزار نفر با 29 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس 56 درصد ، ميني‌بوس 2 درصد و سواري 42 درصد بوده است.

مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي کشور گفت: بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با 29 درصد و بيله‌سوار با 19 درصد بوده است.

وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور 92 هزار نفر مسافر خارجي و 73 هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور 129 هزار نفر مسافر خارجي و 167 هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاده‌اي کشور خارج شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار