در صحن علنی مطرح شد؛

17 سوال کریمی‌قدوسی از وزیر امور خارجه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه سوال از وزیر امور خارجه، 17 سوال از محمد جواد ظریف مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، از دقایقی قبل جلسه سوال مجلس از وزیر امور خارجه برگزار شده است.
 
در این جلسه محمد جواد ظریف امور خارجه، حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور حضور دارند و ریاست جلسه را محمدرضا باهنر برعهده دارد.  
 
ابتدا سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش این کمیسیون در مورد سوال از وزیرامور خارجه را مطرح کرد و سپس محمد جواد ظریف با قرار گرفتن در جایگاه دفاعیات اولیه خود را انجام داد.  
 
بعد از آن محمد جواد کریمی قدوسی که به نمایندگی از 100 نماینده مجلس از وزیر امور خارجه سوال می‌پرسد 17 سوال را مطرح کرد.
 
نماینده مشهد و کلات در ابتدا افزود: مقام معظم رهبری در آغاز راه دور جدید مذاکرات هسته‌ای استراتژی مهمی را مطرح فرمودند ما از مسئولان خودمان که در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند قرص و محکم حمایت می‌کنیم. در ادامه بلافاصله فرمودند اما ملت بیدار باشند بدانند چه اتفاقی دارد می‌افتد بعضی از تبلیغات‌چی مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغات‌چی‌های بی‌مزد و مواجب از روی ساده لوحی نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند مصادیق آن روزنامه‌هایی است که به عنوان پایگاه دشمن در داخل و سایر رسانه‌های ضد انقلاب در این یک سال انجام داده‌اند.  
 
کریمی قدوسی تصریح کرد: 4 بیانیه با بیش از هزار امضا در مورد مسائل هسته‌ای از ناحیه نمایندگان مجلس صادر شد، ده‌ها تذکر بیش از ده سوال، ده‌ها مصاحبه، صدها پوستر، صدها موضع‌گیری و هزاران مقاله و ده‌ها همایش و چندین حماسه بزرگ مثل راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته برای دفاع از حقوق مسلم این ملت به صحنه آمد.
 
وی اظهار داشت: تشکر می‌کنیم از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و بار دیگر هم حمایت می‌کنیم از آن‌ها.
 
وی افزود: در ایران اجماع ملی در مورد مذاکرات هسته‌ای وجود دارد براین اساس سوالات را خیلی چکیده به شرح زیر مطرح می‌کنم.
 
1- چرا با وجود این که از مذاکره دو جانبه با آمریکا منع شده بودید، بار دیگر در نشست اخیر وین 8 آن را تکرار کردید؟

2- در مقاله‌ای که در روزنامه لومون در تیر ماه سال جاری نوشتید خطاب به غربی‌ها گفته‌اید ما آمده‌ایم تا با کاهش توانمندی‌هایمان از شما رفع نگرانی کنیم این برنامه‌ها با مشورت دانشمندان هسته‌ای غیرایرانی تهیه شده است مقاله شما توسط وزارت امور خارجه ترجمه شده و در سایت وجود دارد 

3- چرا در مذاکرات یک سال گذشته متوجه مذاکره با آمریکا شیطان بزرگ شد و سایر کشورهای 1+5 در اولویت دوم قرار گرفتند. 

4- چرا در جلسه کمیته روابط خارجه سنای آمریکا مذاکرات آن جا می‌گویید اگر در مذاکرات با ما کنار نیایید اگر با ما و این دولت کنار نیایید 16 ماه دیگردر انتخابات مجلس آینده مردم ایران جریان ضد غربی را رای می‌دهند، مگر شما غربی هستید که قرار است جریان ضد غربی دیگری بیاید.

5- چرا هیچ وقت تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را در کشورهای آسیایی بکشانید و دائم در ژنو و نیویورگ بوده‌اید؟

6- چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید؟

7- چرا تحقیر و توهین‌ها را به ملت بی‌جواب می‌گذاشتید؟

8- چرا یک گزارش رسمی به ملت ایران ندادید که توافق چگونه اجرایی شد؟

9- چرا اینقدر تعهدات خودشان را نادیده گرفتند و از تحریم‌های اندکی که می‌خواستند رفع اثر کنند عمل نکردند و یک اقدام بازدارنده از جانب شما انجام نشد؟
 
10- چرا در توافق ژنو در همان قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یکجا به طرف مقابل دادید و امروز در چانه‌زنی‌ها دست ملت ایران خالی است؟
 
11-چرا در سفر اشتون به تهران با هماهنگی‌ شما اجازه داده شد تا با فتنه‌گران دیدار داشته باشد. در مورد لغو تحریم‌ها بیش از ده ماه از مذاکرات یک ساله، سه چهارم وقت را مباحث فنی اختصاص دادید و اواخر به مسئله تحریم‌ها وارد شدید و طرف سعی می‌کرد از بحث تحریم‌ها سریع عبور کند؟

12- چرا تلاش شد صدا و سیما و رسانه‌های ارزشی از اطلاع رسانی و تحقیق آن چه در مذاکرات می‌گذرد خودداری کنند؟

13- چرا تلقین می‌کنید رهبر معظم انقلاب در جزییات مذاکره هستند، در حالی که این واقعیت ندارد ریز مذاکرات به تیم مذاکره کننده واگذار شده است؟

14- چرا با وجود تشدید تحریم‌ها از سوی طرف مقابل که برخلاف اصول توافق بود مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام ندادید؟

15- چرا می‌گویید این مذاکرات موجب عزت ملت ایران شد، ایرانی در خارج به من می‌گوید حالا من به عنوان یک ایرانی سرم را بلند می‌کنم و می‌گویم ایرانی هستم؟

16- چرا در زمانی که ده روز از حمله غزه و جنایت رژیم صهیونیستی گذشته بود شما در ژنو نشسته بودید و قدم موثر برای مقابله با این جنایت انجام ندادید؟

17- چرا در توافق ژنو تصویب پروتکل الحاقی را تعهد داده‌اید؟

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار