رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل به بررسی اقدامات و عملکرد نخست‌ وزیر عراق در ابعاد مختلف پرداخت.

"امیر موسوی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،  در رابطه با عملکرد "حیدر العبادی" نخست وزیر  عراق در ابعاد داخلی و منطقه‌ای گفت: مهمترین عملکرد "حیدر العبادی" همین است که فضای داخلی عراق را آرام کرده است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل ادامه داد: وی به عنوان نخست وزیر و فرمانده کل قوا یک حالت مصالحه عمومی را برقرار و همه طرف‌ها را به آرامش دعوت و با این شیوه نظر همگان را به کاخ نخست وزیری جذب کرده است.
 
وی افزود: العبادی با تمام قومیت‌های عراقی توافقات خوبی را انجام داده و در برخورد با توقعات همه طرف‌ها با اتخاذ شیوه‌ای مناسب و معقول یک حالت وحدت ملی را بوجود آورد و تقریبا مورد پشتیبانی هم قرار گرفت، امروز  کسی از شخصیت‌های سنی نسبت به وی موضع منفی ندارد، کردها هم احترام ویژه‌ای برای العبادی قائل هستند. 
 
موسوی با اشاره به سفرها و ملاقت‌های العبادی به کربلا و بصره و همین طور منطقه العظیمیه که اهل تسنن نیز هستند، تصریح کرد: همان طور که شاهد بودیم استقبال عظیمی از العبادی صورت گرفت که این نشان از ایجاد یک وفاق ملی در عراق است.

موسوی با اشاره به بحث مبارزه با فساد مالی و اداری در عراق و کشف اسامی 50 هزار نفر از نیروهای مسلح که جعلی بودند، تصریح کرد: العبادی با توجه به این موضوع  و اسراف‌هایی که می‌شد بودجه را سازماندهی کرد.  
 
رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل با بیان برخی اقدامات العبادی از جمله بازسازی نیروهای امنیتی، برکنار کردن نیروهای نالایق و خائن در نیروهای مسلح و دستگاه امنیتی، پاک سازی در ادارات دولتی و حتی در دفتر فرماندهی و نخست وزیری و همچنین بازسازی سفارت‌خانه‌ها تصریح کرد: العبادی نسبت به مسائل اقتصادی در حال انجام اقداماتی است تا در این حوزه تحولاتی صورت گیرد.

وی با اشاره به بحث تصحیح و تعدیل حقوق‌ها و دریافتی‌ها از مقامات و سازماندهی آنها، بودجه پیشنهادی که در مجلس عراق در حال بررسی است را معقول تر دانست.
 
موسوی با بیان این مطلب که بازسازی روابط دولت با مرجعیت از اقدامات خوب العبادی محسوب می‌شود، افزود: این ارتباط در 4 سال اخیر کاملا قطع شده بود، العبادی هم با مرجعیت ارتباط دارد و هم نسبت به پیام‌ها و  مواضع ایشان حساس و مطیع است.

وی در خصوص برقراری رابطه مجدد با کشورهای همسایه از جمله عربستان، ترکیه و قطر افزود: این ارتباطات در گذشته قطع شده بود و از آنجایی که این کشورها به طور علنی و غیرعلنی حامی تروریست‌ها بودند با اتخاذ این رویکرد از جانب العبادی شرایط به سمت آرامش هدایت شد.

موسوی با بیان این مطلب که العبادی تعادل را در ارتباط با ایران و آمریکا حفظ کرده است، افزود: عراق از طرفی با ایران و محور مقاومت در برخورد با تروریسم کاملا هماهنگ است و از طرفی دیگر به پروازهای بین‌المللی که در راستای مبارزه با داعش کار خود را انجام می‌دهند، اجازه عمل داده است.

وی گفت: روابط استراتژیک عراق با ایران گسترش بیشتری پیدا کرده است و در ابعاد مختلف سیاسی، نطامی و امنیتی قراردادهای خوبی میان دو طرف به امضا رسیده، همچنین بغداد و واشنگتن روابط سیاسی و نظامی دارند.

موسوی ایجاد تعادل در چنین ارتباطی را بسیار دشوار ارزیابی کرد و گفت: سیاست‌های ایران و آمریکا با یکدیگر کاملا متفاوت است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین‌الملل با بیان اینکه العبادی تحولات مهمی را بوجود آورده است، اظهار داشت: با این همه، چالش‌های جدی هم بر سر راه وی وجود دارد که از آن جمله موضوع کردها است.

این کارشناس مسایل غرب آسیا با بیان برخی مشکلات داخلی دولت العبادی تصریح کرد: برخی شخصیت‌های سنی آن جا (عراق) تلاش می‌کنند همان فضای قبلی را ادامه دهند. مخصوصا طارق‌الهاشمی و برادر اسامه نجیفی که در زمان ورود داعش استاندار موصل بود و همچنین علی حاتم که رئیس گروهی از قبایل الانبار است، اینها چندی پیش در اربیل تجمعی اعتراضی داشتند و به ایراد سخنانی پرداختند که گمان نمی‌کنم این قبیل اقدامات بتواند کمکی به فعالیت‌های معتدلانه العبادی باشد.

وی افزود: مخالفان العبادی راه به جایی نخواهند برد چرا که وی از حمایت مرجعیت و اکثر قبایل سنی برخوردار است و همچنین با وجود پیروزی‌های اخیر اتش عراق در مناطق مختلف العبادی حرف اول را می‌زند و از اقتدار بالایی برخوردار است.
 
"امیر موسوی" همچنین در خصوص وضعیت کلی عراق، منطقه و نیروهای داعش در سوریه و عراق نیز نکاتی را در این گفتگو مطرح کرد که در ذیل می خوانیم :

وی با اشاره به سفر اخیر نخست وزیر استرالیا به بغداد، این دیدار و اظهارات العبادی را مهم ارزیابی کرد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا بازسازی سازمان نظامی ارتش و عقیدتی سیاسی را اقدامی مهمی دانست و با اشاره به زمان ورود داعش به عراق و اشغال برخی شهرهای آن علت عقب نشینی و فرار نیروهای ارتش را در آن مقطع ضعف عقیدتی سیاسی در ارتش دانست و آن را فاقد سازماندهی خواند.
 
وی همچنین با اشاره به اقدامات جدی که در ماه‌های اخیر صورت گرفته است، ورود نیروهای مردمی و مرجعیت به میدان مبارزه و فتواهای صادر شده و حضور نمایندگان آیت‌الله سیستانی در پادگان‌ها، پایگاه‌ها و حتی خطوط مقدم جبهه‌ها را برای سازماندهی بسیج و ارتش و همچنین در جهت برخورد قاطع با تکفیری‌ها و تروریست‌ها موثر دانست.

موسوی همکاری گسترده میان نیروهای مسلح عراق و ایران از منظر تجهیزات،‌ آموزش و مبادله اطلاعات و تجربیات را نتیجه ارتباط تنگاتنگ دو کشور و سفرهای سیاسی، امنیتی و نظامی طرفین دانست و افزود: فرماندهان ارشد جمهوری اسلامی ایران در مراکز هدایت و آموزش،  مشورت‌های مهمی به نیروهای ارتش و بسیج عراق ارایه کردند.
 
این کارشناس مسایل غرب آسیا اضافه کرد: تحولاتی که در عربستان و ترکیه در حال وقوع است حائز اهمیت است و می‌توانیم بگوییم که پشتوانه داعش بسیار متزلزل شده و شرایط دیگر همچون گذشته نیست.

وی با اشاره به ادعای مبارزه با داعش از سوی ائتلاف بین‌المللی اظهار داشت: به غیر از چند استثنا موجود، در منطقه و جهان فضایی عله داعش بوجود آمده است.

موسوی گفت: بحث دیگری که وجود دارد موضوع درگیری‌های درون داعش است البته در عراق و سوریه این درگیری‌ها متفاوت است، در عراق داعش نیروهای زیادی ندارد و بشتر نیروهای خود را از جوانان مناطقی که اشغال کرده است جذب می‌کند.

وی دو دلیل عمده تهدید و تطمیع را عامل جذب این افراد عنوان داشت و افزود: ترس و وحشت از جنایات وحشیانه داعشی‌ها و همین طور موضوع بیکاری جوانان و نیاز آنها به پول موجب جذب نیروهای جدید از آن مناطق شده است.

این کارشناس ادامه داد: به دلایل مطرح شده هر زمان داعش در شرایط جدی و خطر قرار می‌گیرد این افراد به هر بهانه‌ای یا تسلیم می‌شوند و یا پا به فرار می‌گذارند و به این ترتریب داعش در برخوردهای خود بسیار خشن عمل می‌کند و صدها نفر از اعضایش را در جبهه‌های مختلف پس از فرار کردن اعدام و یا در زندان نگهداری می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار