یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: احیای منابع 3 و نیم میلیاردی بانک مرکزی در جهت تسهیلات به واحدهای تولیدی که در بودجه سال 94 حذف شده است در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در واکنش به موضوع حذف منابع 3و نیم میلیارد دلاری بانک مرکزی در بودجه سال 94 که در راستای تسهیلات واحدهای تولیدی صرف می‌شد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: در مورد این که بانک مرکزی با چه محدودیت‌ها و چه مزایایی روبه روست توجه به چند نکته ضرورت دارد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که ورودی‌های ارزی به بانک مرکزی تا 50 درصد کاهش داشته است، افزود: بنابراین این مسئله ما را متوجه مدیریت دقیق‌تری در این رابطه می‌کند یعنی باید روی منابع دلار در ازای دلار تعریف درستی داشته باشیم.
 
ندیمی در توضیح موضوع مذکور متذکر شد: درست است که ما می‌خواهیم کمتر نفت به فروش برسانیم و کمتر وابسته به نفت باشیم اما عدم وابستگی به نفت موضوعی است که یک ساله حل نخواهد شد.
 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: ما در کشور تا سقف 100 میلیارد دلار و یا 118 میلیارد دلار و بلکه بیشتر واردات داشته‌ایم که در حال حاضر این عدد به نصف رسیده است.
 
وی افزود: اگر بخواهیم در بسیاری از موارد دم از ولخرجی‌های بالا بزنیم که مثلا در سال 90، 118 میلیارد دلار درآمد داشته‌ایم و در حال حاضر این عدد به 35 میلیارد دلار رسیده آیا توانایی انجام بسیاری از کارها را خواهیم داشت؟ دچار مشکل خواهیم شد بنابراین در این مسیر مشکلاتی داریم که براین اساس می‌توان در حوزه مباحث ارزی تحلیل درست‌تری عرضه کرد.  
 
ندیمی در توضیح راهبرد تحلیل مباحث ارزی بیان داشت: در مباحث ارزی باید به نحوی مدیریت کنیم که اولا در جهت ذخایر ارزی دچار نقصان ثانیا در اولویت‌بندی‌ها دچار مشکل نشویم و با توجه به هجمه نسبتا مداوم و توطئه عربی غربی پاسخگوی نیازهای فوری کشور هم باشیم.
 
این نماینده مجلس با بیان این که احیای منابع 3 و نیم میلیاردی بانک مرکزی در جهت تسهیلات به واحدهای تولیدی که در بودجه سال 94 حذف شده است در کمیسیون تلفیق مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تاکید کرد: در کمیسیون تلفیق به دنبال راهکارها و شنیدن دلایل طرفین در این رابطه خواهیم بود.
 
ندیمی افزود: در رابطه با احیای منابع 3 و نیم میلیاردی بانک مرکزی نیاز است آرای اعضای کمیسیون تلفیق و دولت در این رابطه شنیده شود که این امر می‌تواند برطرف کننده ابهامات در این رابطه باشد.  
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به این که معتقد به عدم وابستگی کشور به نفت هستیم، تصریح کرد: عدم وابستگی به نفت نباید به مسیر آرمان‌خواهی محض سوق داده شود و باید واقع بینانه این موضوع هدایت شود.  
 
ندیمی در توضیح برخورد واقع بینانه در جهت عدم وابستگی به نفت خاطر نشان کرد: معنی واقع بینانه این است که باید به نیازهای ضروری کشور به مانند کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای که نمی‌توانیم از آن بگذریم و نقش مهمی در تولید کشور هم دارند توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار