ابعاد فاجعه علیه زنان بر اثر تاخت و تازهای 8 ماهه داعش در شمال عراق که همچنان در بخش هایی از عراق ادامه دارد، هنوز مشخص نیست و کارشناسان می گویند برای روشن شدن ابعاد این فاجعه لازم است کمیته ای ویژه برای احصاء و تدوین جنایات صورت گرفته تشکیل شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،براساس گزارش ها 4 میلیون جنایت طی 8 ماه گذشته از سوی داعش در مراکز قضایی و حقوق ثبت شده که برای آنها پرونده های قضایی تشکیل شده است، حال آنکه بسیاری از موارد به مراجع عراقی و بین المللی گزارش نشده است و مهمتر آنکه برخی آسیب ها از جمله آسیب های روحی و روانی زنان و کودکان قابل احصاء نیست.

در این میان کارشناسان اعتقاد دارند که برای احیا و بازپروری آسیب های به جامانده در زنان، بویژه در روح و روان آنان سالها زمان نیاز است.

اکنون این روزها که گرد و غبار التهابات ناشی از تهدید فوری داعش کمی فروکش کرده، توجه به وضعیت زنان به اسارت رفته و آواره و داغ دیده در کانون توجه جامعه شناسان و روان شناسان قرار گرفته است، با این حال همچنان نیازهای زنان آسیب دیده در مراحل ابتدایی به سختی پاسخ داده می شود؛ کمبودهایی از غذا و پوشاک تا لوازم گرمایشی و ...

"شیرین رضا" عضو کمیته حقوق بشر پارلمان عراق روز شنبه در گفت وگو با عین العراق نیوز تاکید کرده که عراق برای جبران آسیب های وارده به زنان ، نیاز به تلاش های وسیعی دارد و این موضوع مسوولیت وزارت حقوق بشر را یادآوری می کند.

وی اعتقاد دارد که ابتدا باید جهت افشای جنایات و نقض حقوق روزانه زنان مناطق تحت اشغال داعش تلاش گسترده ای صورت بگیرد و از وزارت حقوق بشر عراق می خواهد هرچه سریعتر کمیته ویژه ای برای کسب اطلاعات جامع از طریق ثبت گزارش های قربانیان جنایت داعش و یا بازماندگان، درباره نقض حقوق قربانیان بویژه زنان ، تشکیل شود.

شیرین رضا همچنین می گوید برای رفع نیازهای اولیه معیشتی، باید کمک های مالی ماهانه با هدف توانمندی سازی برای زنان آسیب دیده و آواره تخصیص یابد.

به گفته وی ، زنان بسیاری در مناطق اشغال شده و تحت سیطره داعش از سوی مردان مسلح این گروه مورد نقض حقوق طبیعی خود قرار گرفته و تحت بدترین اعمال و جنایات از جمله تجاوز، شکنجه، قاچاق و قتل قرار گرفته و در نهایت به عنوان سپری انسانی از آنان استفاده شده است.

/ انتهای پیام
منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار