گل علیزاده به جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت ما به درستی تعریف نشده و امنیت شغلی آنها تامین نشده است.

دکتر گل علیزاده نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به جمعیت 75 تا 80 هزار نفری پزشکان عمومی اظهارداشت: طبق مطالعات انجام شده از استان‌ها 5 تا 10 درصد این جمعیت مهاجرت کرده‌اند؛ 5 درصد فوت شده و درصدی هم در حال گذراندن دوره تخصص خود هستند.

 وی 10 تا 15 درصد پزشکان عمومی را بیکار یا در حال انجام فعالیت‌های غیر پزشکی دانست و گفت: حدود 25 تا 30 هزار پزشک عمومی در حوزه سلامت کار می‌کنند و تب تخصص گرایی سبب شده که اکثریت آنها به سمت اخذ مدارک تخصصی رفته یا به انجام امورات غیرپزشکی مشغول شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود 80 درصد خدمات توسط پزشک عمومی و خانواده درسطح یک قابل ارائه هستند؛ تصریح کرد: پزشکان عمومی باید بتوانند آنطور که شایسته و نیاز حوزه سلامت است  به ارائه خدمات درمانی بپردازند و این مستلزم کسب مهارتهای لازم در حین آموزش متناسب با  نیاز کشور است.

گل علیزاده خاطرنشان ساخت: نظام آموزش پزشک عمومی باید طوری باشد تا هنگامی که پزشک وارد سیکل نظام ارجاع شد بتواند پاسخگوی نیازها باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.