با وجود ساز و کار فعلی سازمان ملل با عوض شدن نمایندگی یک دولت در نهاد فرعی سازمان ملل اتفاق خاصی نخواهد افتاد و این انتظار بی‌جایی است که یک دولت به صورت مستقل توانایی تغییر در روند تحریم‌ها را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مناسبات فیمابین دو کشور ایران و اسپانیا سابقه طولانی دارد. حدود 150 سال پيش اولين معاهده مودت و تجارت بين این دو كشور در سال 1231 شمسي (1842 ميلادي) امضاء شد و از اين تاريخ به بعد روابط سياسی ايران و اسپانيا همواره برقرار بوده است. سفارت ايران در اسپانيا نخستين بار در مهرماه 1295 شمسی توسط "ميرزا اسمعيل خان دبيرالممالك فرزانه" تأسيس گرديد.


پس از پيروزی انقلاب اسلامی، روابط سياسی دو كشور تا سال 1361 برابر با 1982 عمدتا بر عهده كارداران موقت بود و تحرك مهمی در روابط دو كشور مشهود نبود. همزمان با جنگ تحميلی 8 ساله عراق عليه ايران، اسپانيا علاوه بر عدم مشاركت در تحريم اقتصادی امريكا عليه جمهوری اسلامی ايران، در قبال جنگ نيز رسماً سياست بي طرفی اتخاذ نمود همچنین پس ازپیروزی انقلاب اسلامی تماسهایی بين مقامات دو كشور نيز پيرامون روابط دوجانبه و مسائل مورد علاقه و تشريح سياست خارجی نوپای جمهوری اسلامي ايران برقرار شد.

در بهمن ماه 1369 روابط دو كشور متاثر از برخی مسائل مرتبط به اتحاديه اروپا دچار نوعی ركود شد ولی از آن پس، روابط دو كشور رو به رشد و توسعه بوده و مقامات عالی رتبه دو كشور سفرهای متقابلی انجام داده اند. در سالهای اخير، عليرغم پيروی اسپانيا از  تحريمهای وضع شده از سوي اتحاديه اروپا عليه جمهوری اسلامی ايران، در سال 2011 حجم مبادلات دوجانبه افزايش قابل توجهي يافته اما نوع اقلام مبادلاتي نيز در حال تغيير است.

با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی با وجود تحریم‌های غیرعادلانه و غیرمنصفانه علیه کشور، اسپانیا در ماه اکتبر 2015 میلادی، علاوه بر ریاست دوره‌ای نشست شورای امنیت سازمان ملل، ریاست کمیته نظارتگر بر تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده خواهد داشت. این اتفاق در دسامبر سال 2016 هم تکرار خواهد شد.

مساله نظارت بر تحریم ها علیه ایران برای اسپانیا سخت ترین مسئولیت خواهد بود زیرا مذاکرات بین تهران و گروه 5+1، تا ماه ژوئن تمدید شده و در آن زمان باید گزینه‌ای را بین یک توافق نهایی یا یک تشدید بیشتر تحریم ها علیه ایران ، انتخاب کند .حتی اگر توافقی نیز صورت گیرد، اسپانیا وضعیت آسانی نخواهد داشت، زیرا این کشور مجبور است بین تقاضای ایران در لغو فوری تحریم‌ها و احتیاط غرب که مدافع لغو تدریجی تحریم ها است، یکی را انتخاب کند.

سید یاسر جبرائیلی در رابطه با نقش اسپانیا به عنوان رئیس کمیته نظارت سازمان ملل در مورد تحریم‌های علیه ایران اظهار داشت: سازمان ملل با توجه به نقش بین المللی‌اش یک نهاد بین المللی هم به حساب می‌آید. این نهاد به خاطر وابستگی به قدرت‌ها عملا به صورت سیستماتیک ساز و کارش تحت هدایت قدرت‌ها است.

وی در ادامه افزود: با وجود ساز و کار فعلی سازمان ملل با عوض شدن نمایندگی یک دولت در نهاد فرعی سازمان ملل اتفاق خاصی نخواهد افتاد و این انتظار بی‌جایی است که یک دولت به صورت مستقل توانایی تغییر در روند تحریم‌ها را داشته باشد.

جبرائیلی با تاکید بر اینکه اسپانیا خودش را در بلوک غرب تعریف کرده، گفت: اسپانیا رفتارش در مورد تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پیروی از تحریم‌ها قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ، ملل ، اسپانیا ، تحریم ، لغو ، تشدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار