افخم در نشست سخنگویی:

تحریم‌های جدید آمریکا خلاف جریان توافقات/ درخواستی برای تبادل "امیرحکمتی" نرسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا اصل حسن نیت را محترم نشمرده و بر حسب شرایط داخلی کشورش و با ماهیتی کاملا سیاسی و تبلیغاتی تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده است البته ما خود را ملتزم به رعایت این تحریم‌ها نمی‌دانیم و با تلاش‌مان به تهیه نیازهای کشور در بخش صنعتی و تجاری خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مرضیه افخم در ابتدای نشست خبری در رابطه با نامه فرستاده شده به عربستان گفت: چنین نامه‌ای از طرف کشور ما فرستاده نشده و آخرین نامه از طرف وزیر امور خارجه، محمد جواد ظریف، به همتایان خودشان در جهان فرستاده شده که همتای عربستانی ایشان هم در لیست قرار داشت؛ از این رو پاسخی از طرف آن‌ها برای ما ارسال شده است.  
 
وی در رابطه با کاهش قیمت نفت در منطقه و در سطح جهان اظهار داشت: مسئله نفت در منطقه و جهان پیرامون نوسانات اقتصادی و سیاسی بوده و همیشه کاهش قیمت نفت در جهان رخ می‌دهد اما این نوسانات با تحولات سیاسی منطقه روبه رو شده و این موضوع این روند را تشدید کرده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که اراده یک کشور توانایی کاهش قیمت نفت در سطح منطقه‌ای و جهانی را ندارد افزود: مجموعه عواملی در کاهش قیمت نفت تاثیرگذار بوده‌اند البته ملاک دقیقی در حال حاضر در اختیار نداریم.
 
وی در رابطه با مناسبات سیاسی با عربستان تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای به صورت رسمی برای برقراری رابطه با عربستان نداریم اما مناسبات سیاسی در سفارت‌خانه‌ها در هر دو کشور برقرار است و گفتگوهایی در موضوعات مختلفی صورت می‌گیرد البته برای برقراری رابطه در سطح‌های بالاتر نیازمند زمان و شرایط مناسب است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه انگلستان پایگاه نظامی در بحرین ایجاد کرده است با بیان این که تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه موضوعی اصولی است و تنها بر اساس همکاری و هماهنگی میان کشورهای منطقه شکل می‌گیرد و خارج از این رویه آثار منفی بر جای خواهد گذاشت، افزود:‌ انگلستان بر اساس استاندارد دوگانه به دنبال امنیتی کردن شرایط منطقه است و برخی از گمانه‌زنی‌ها که سعی دارد به قبل از استعمار در خلیج فارس بازگردد، اما باید گفت که منطقه باید از تحمیل پیمان‌های نظامی و تکرار رویه‌های گذشته جلوگیری کند.
 
*آمریکا اصل حسن نیت را محترم نشمرده است

افخم در رابطه با اقدامات جدید آمریکا علیه ایران مبنی بر تحریم‌های جدید اظهار داشت: اقدامات جدید دولت آمریکا در تحریم افراد و شرکت های ایرانی در موازات با مراحل نهایی توافقات ایران با 1+5 تعارض دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا اصل حسن نیت را محترم نشمرده و بر حسب شرایط داخلی کشورش و با ماهیتی کاملا سیاسی و تبلیغاتی تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده است البته ما خود را ملتزم به رعایت این تحریم‌ها نمی‌دانیم و با تلاش‌مان به تهیه نیازهای کشور در بخش صنعتی و تجاری خواهیم پرداخت.
 
* تحریم‌ها یک ابزار ناکارآمد و غیرمشروع و غیرسازنده است

وی با بیان این که تحریم‌ها یک ابزار ناکارآمد و غیرمشروع و غیرسازنده است گفت: تحریم‌ها علیه ایران و چه کشور دیگر فقط شرایط را پیچیده‌تر می‌کند و هم چنین آثار تخریبی به وجود می‌آورد.
 
افخم با اشاره به نقش روسیه در مذاکرات گفت: در عین حال روسیه مشارکت فعال و سازنده‌ای در مذاکرات داشته و همچنان این روند را ادامه خواهد داد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات 15 ژانویه برابر با 25 دی ماه در سطح معاونین برگزار می‌شود هم چنین مذاکرات 1+5 و دو جانبه و چند جانبه خواهیم داشت و تا قبل از آن هم برنامه‌ای برای گفتگوی کارشناسان نخواهیم داشت اما معمولا با برگزاری مذاکرات در سطح معاونین در حاشیه مذاکرات کارشناسان گفتگو خواهند داشت.  
 
وی در رابطه با پاسخ نامه عربستان تصریح کرد: پاسخ همتای عربستانی وزیر امور خارجه مبنی بر نظر آن‌ها در رابطه با مذاکرات بوده است و پاسخ غیر مترقبه‌ای ارائه نداده‌اند.  
 
افخم اظهار داشت: گمانه‌زنی‌هایی برای حضور خالد مشعل در ایران داشته‌ایم اما زمان دقیق و برنامه‌ای مشخص برای این سفر وجود ندارد.
 
* روابط ایران و حماس در مسیر خوبی قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و حماس در مسیر خوبی قرار دارد و گفتگوهایی بین ما و آن‌ها برقرار است.  
 
وی در رابطه با سفر مقام فرانسوی مدیر کل خاورمیانه وزارت امور خارجه فرانسه گفت: این مقام فرانسوی پیشتر سفری به تهران داشته و گفتگوهایی بین ایران و فرانسه در یک و نیم سال گذشته برقرار بوده است و لذا سفر آتی وی در همین چارچوب خواهد بود.
 
افخم با تاکید براینکه از ابتدای بحران سوریه قریب به 4 سال پیش همواره ایران موضع خود را مبنی بر حل بحران از طریق راه حل سیاسی عنوان کرده است گفت: ایران از هر طرحی در چارچوب راه حل سیاسی برای به پایان رساندن بحران سوریه با جایگاه محوری مردم سوریه حمایت خواهد کرد.  
 
* باید حاکمیت و انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شود

وی افزود: ایران رایزنی‌هایی با روس‌ها انجام داده تا اولین گام‌ها در این خصوص برداشته شود البته باید حاکمیت و انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شود.

*ادعاهای اسرائیل ارزش پاسخگویی ندارد


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای اسرائیل مبنی بر بازگشایی سفارت درجمهوری اسلامی ایران گفت: این اظهارات یاوه گویی است و ارزش پاسخگویی ندارد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون وضعیت دیپلمات ربوده شده کشورمان در صنعا گفت: طبق اخباری که بدست آورده‌ایم، نوراحمد نیکبخت دیپلمات کشورمان شرایط جسمانی خوبی دارند ولی تحول خاصی هنوز صورت نگرفته و امیدواریم پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

*بازگشایی سفارتخانه انگلیس مسیر تدریجی و مراحل اداری خود را دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس در کشورمان اظهار داشت: کاردارهای غیرمقیم مشغول فعالیت هستند، گفتگو‌ها در جریان است و موضوع بازگشایی سفارت مسیر تدریجی و اداری خود را طی می‌کنند.

وی افزود: گفتگو‌ها پیرامون بازگشایی سفارت انگلیس ادامه دارد و موضوعات مختلف باید روشن و حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پیرامون روابط تهران_ مغرب اظهار داشت: بهمن ماه سال گذشته پیرو گفتگوهای تلفنی وزرای خارجه دو کشور از سرگیری روابط ایران_ مراکش آغاز شد.

افخم ادامه داد: مقامات مغربی درصدد بازگشایی سفارت و اعزام سفیر هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مغرب دارای ملکی جهت بازگشایی سفارتش در این کشور بود، اظهار داشت: مغرب ساختمان خاصی را باید در تهران تهیه کند و مقدمات استقرار سفارتخانه و سفیر این کشور فراهم شود.

وی با اشاره به همکاری کشورهای اسلامی در جهت حل مشکلات منطقه‌ای، بیان کرد: مجموعه فعالیت کشورهای عربی دارای استحکام بوده و ما خواهان گفتگوهای بیشتر و برقراری روابط طبیعی و مستحکم میان کشورهای اسلامی هستیم و امیدواریم شاهد تحرک بیشتری در روابط تهران_ مغرب باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تغییر مواضع مقامات غربی در قبال سوریه و نقش جمهوری اسلامی ایران در حل این بحران گفت: برداشت از اظهارنظر‌ها و تحلیل‌ها تفاسیری است که در حوزه کشورهای غربی صورت می‌گیرد. اینکه موضع صریحی در این زمینه صورت گرفته شده باشد، چنین نیست.

افخم افزود: در تماس‌ها و گفتگوهایی که جمهوری اسلامی ایران با مقامات غربی داشته، توجه هرچه بیشتر آن‌ها به روند مسائل منطقه و نگاه واقع بینانه به شرایط سوریه و انتخاب مردم این کشور را مورد تاکید قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به طولانی شدن بحران سوریه گفت: به درازاکشیدن شدن بحران سوریه نشانگر این است که مسائل ذکر شده قابل چشم پوشی نیست (احترام به حقوق ملت سوریه و گفتگوهای سوری_ سوری).

وی ادامه داد: امیدواریم این واقع بینی از سوی سایر کشور‌ها صورت و احترام به حاکمیت سوریه و خواست مردم این کشور شکل عملی به خود گیرد و چنانچه در این مسیر حرکت شود، امکان موضع رسمی خواهیم داشت.

*دولت بحرین رویکرد اشتباه خود را اصلاح کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص بازداشت شیخ علی سلمان در بحرین بیان کرد: ما شدیدا نگران وضعیت وی و خواستار آزادی شیخ علی سلمان هستیم.

افخم افزود: دولت بحرین رویکردی اشتباه اتخاذ کرده و برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن اوضاع باید از اینگونه اقدامات دست بردارد و با توجه به خواست مردم و احترام به جمعیت‌های قانونی (جمعیت وفاق) رویکرد اشتباه خود را اصلاح کنند و به سمت تامین خواسته‌های مردم بحرین حرکت کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون سفر حسین امیرعبداللهیان (معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه) به ابوظبی اظهار داشت: گفتگوهای میان ایران و کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس موضوعی بسیار مهم و امری طبیعی است، در همین چارچوب معاون وزیر امور خارجه کشورمان به امارات سفر کردند.

وی افزود: گفتگو‌ها و همکاری‌های خوبی میان دو کشور در جریان است و در این سفر‌ها پیرامون مسائل دوجانبه و خصوصا مسئله وضعیت ایرانیان گفتگو می‌شود و این مهم مورد توجه دولت و وزارت امور خارجه قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: موضوعات منطقه‌ای، مسئله تروریسم و گروه‌های تکفیری و کمک برای بهبود شرایط منطقه از جمله موضوعاتی است که باید به طور منظم مورد گفتگو و مشورت کشورهای منطقه قرار گیرد، لذا این سفر در همین چارچوب صورت گرفته است.

*درخواستی از سوی آمریکا برای استرداد مجرمین در کار نبوده است

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون انتشار خبری مبنی بر تبادل زندانیان ایرانی دربند زندانهای آمریکا با «امیر حکمتی» گفت: پیش از اینکه خود آمریکایی‌ها این مطلب را تکذیب کنند، ما نیز مطلبی را اعلام کرده بودیم که مقامات آمریکایی نیز در این خصوص اعلام نظر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این خصوص درخواستی به دست ما نرسیده و درخواست رسمی در کار نبوده است، اما موضوع اتباع ایرانی یکی از موضوعاتی است که دولت بشدت بر روی آن حساس است.

وی ادامه داد: ما نیز حدود ۱۵ ایرانی داریم که در زندانهای آمریکا هستند و قریب به ۷۰ شهروند ما نیز به جهات مختلف در زندانهای این کشور بسر می‌برند، از این رو این مسئله یکی از موضوعات مهم، مورد توجه و پیگیری دولت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهتمام دستگاه دیپلماسی و دولت جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل این مسئله اظهار داشت: تلاش‌ها در خصوص بازگرداندن اتباع دربند زندانهای آمریکا ادامه دارد، حتی گفتگوهایی در حاشیه و پیرامون مذاکرات هسته‌ای در این خصوص صورت گرفته، لذا توجه دادن به این موضوع مسئله‌ای مهم است.

افخم افزود: تبعا خبرهای مربوط به این مسئله را مشاهده کردید که از سوی طرف مقابل هم درخواست‌هایی مطرح شده و امیدواریم راهی برای حل این موضوع یافت شود، خصوصا اتباعی که بابت تحریم در زندان‌ها بسر می‌برند. در اینجا باید تاکید کنم که میان آمریکا و ایران قراردادی به عنوان استرداد مجرمین وجود ندارد.

*توجه ویژه دولت به مسئله اتباع ایرانی دربند زندان‌های خارج از کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت اتباع ایرانی در ترکمنستان بیان کرد: بحث اتباع و مسئله تسهیلات و خدمات به آن‌ها موضوعی مهم برای کشور است و دولت توجه ویژه‌ای به این مسئله دارد.

وی افزود: بحث اتباع زندانی یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه کنسولی نیز است که ما با برخی از مشکلات در حوزه استرداد مجرمین روبرو بوده و هستیم و این مسئله نیازمند طی شدن روند اداری در هر کشوری است، اما در مورد ترکمنستان گفتگوهای زیادی به مدت دو سال انجام شده و مذاکرات فشرده در سطوح مختلف صورت گرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: سفیر ما در ترکمنستان به طور پیوسته پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

افخم با اشاره به اینکه اتباع ایرانی برای سفرهای خارجی از قوانین کشور مقصد اطلاع کامل داشته باشند، اظهار داشت: بسیاری از اتباع ایرانی در روند سفر به کشورهای خارجی به علت عدم اطلاع از قوانین کشور‌ها دچار اینگونه مشکلات می‌شوند، از این رو از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم در این زمینه اطلاع رسانی‌های لازم را انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما در عین حال نتیجه پیگیری‌ها به این نقطه رسید که مبادله‌ای (می‌ان ایران و ترکمنستان) صورت بگیرد.

وی با اشاره به برخی اقدامات وزارت خارجه پیرامون رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی دربند زندانهای سایر کشور‌ها افزود: سرزدن‌ها و رسیدگی‌ها بخشی از اقدامات کنسولی ما به زندانیان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نمایندگی‌های ما تلاش می‌کنند اقدامات لازم را انجام دهند.

*داعش کشورهای فرامنطقه‌ای را هم تهدید می‌کند

افخم در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات اخیر داعش و شهادت یکی از سرداران جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: بنده از همین جا شهادت سردار تقوی را به ملت و خانواده بزرگوار ایشان تسلیت می‌گویم، وی در حین یک ماموریت خطیر برای امور مستشاری در عراق بسر می‌بردند که به شهادت رسیدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: داعش هرچه پیش می‌رود تردید‌ها نسبت به ظهور و بروز این گروه تروریستی بیشتر می‌شود وکشور‌ها به تدریج اعلام می‌کنند که ائتلاف تشکیل شده علیه داعش هنوز اقدامی جدی انجام نداده، لذا تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود و باید براساس یک استاندارد واحد با این مسئله (تروریسم) برخورد شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس درخواست کشور عراق کمک‌ها و مشورت‌هایی را در این خصوص داشته و به دلیل هدایت مرجعیت، سامان پیدا کردن اوضاع و تلاش و همکاری طوایف مختلف عراقی در مسیر غلبه بر تروریسم گامهای برداشته شده و این تحول خوبی است و نشانگر این است که اگر چرایی نسبت به تشکیل گروه‌های تروریستی به درستی مطرح شود، می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همه کشور‌ها بایستی در این زمینه کمک کنند، چرا که داعش و تروریست همه جوامع را تهدید می‌کند و بایستی کشور‌ها حساسیت لازم را در این خصوص نشان دهند.

افخم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با دولت و ارتش عراق براساس مقررات بین المللی و درخواست آن‌ها همکاری می‌کند.

*بازگشایی دفتر سیاسی حماس در دستور کار ایران نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازگشایی دفتر سیاسی حماس در تهران گفت: چنین چیزی در دستور کار ما نیست.

وی در ادامه در خصوص برخی اظهارات اعضای کنگره پس از آغاز به کار در ۶ ژانویه اظهار داشت: کنگره جدید از ۶ ژانویه شروع به کار می‌کنند و اینکه چه اقداماتی انجام می‌دهند مربوط به مباحث داخلی آمریکاست، اما در نتیجه مذاکرات هر توافقی صورت گیرد، مسئول آن دولت کشور‌ها خواهند بود و دولت‌ها مسئول هستند که نهادهای داخلی خود را هماهنگ کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون وجود برخی مشکلات برای اعزام ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران به استرالیا گفت: از همین جا اعلام می‌کنم دوستانی که هنوز موفق نشده‌اند تماس بگیرند و تلاش خواهیم کرد مشکل آن‌ها رفع شود تا امکان ورود به موقع آن‌ها به استرالیا فراهم شود.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری پیرامون میانجی‌گری عمان و کویت میان ایران و عربستان، ایران و یمن بیان کرد: روابط ایران و عربستان برقرار است و کشور‌ها کماکان گفتگوهای دوجانبه را دارند و اگر کشورهایی مایل هستند روابط و روند جاری را تقویت کنند بسیار خوب است، چرا که همواره این تمایل وجود داشته که نقش مثبتی ایفا کنند، اما در مورد می‌انجیگری هیچ موضوع رسمی نداریم.

*اصل مقاومت اصل دائمی و مشروع برای فلسطینی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون به رسمیت شناختن فلسطین در مجامع بین المللی اظهار داشت: حتی مطالبات حداقلی فلسطینی‌ها که در شورای امنیت مطرح شد، پذیرش نشد و این نشانگر این است که تنها راه پیش روی ملت فلسطین «مقاومت» است و این مقاومت است که می‌تواند حقوق کامل آن‌ها را تامین کند و تاکیدمجددی است که اصل مقاومت اصل دائمی و مشروع برای فلسطینی‌ها خواهد بود و قطعا نتیجه خواهد داد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون آزادسازی موصل بیان کرد: ارتش عراق و نیروهای مردمی در این راستا گامهایی را برداشتند، اما از سوی ائتلاف ضد داعش هیچ اقدام عملی و روشنی دیده نشده و قطع حمایت‌های مالی و لجستیکی هم صورت نگرفته، حتی کانال‌های پشتیبانی برای مجروحین داعش برقرار است، لذا باید ائتلاف ضد داعش واقع بینانه رفتار کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر با تاکید بر احترام به گفتگوهای سوری_سوری برای حل بحران سوریه، اظهار داشت: ما از هر گامی که برای حل بحران سوریه با تاکید بر نقش مردم و گفتگوهای سوری_ سوری برداشته می‌شود، حمایت می‌کنیم و لذا اقدام اخیر طرح روسیه در این راستا مثمر ثمر خواهد بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: سیاست ، خارجی ، افخم ، سخنگو ، وزارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار