عضویت فلسطین در دادگاه جنایی بین المللی حقی مسلم است و سازمان های بشردوست از این تلاش حمایت می کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد: فلسطینی ها از خطراتی که ممکن است به افزایش تنش با اسرائیل منجر شود، رویگردان نیستند و همچنان مصصم هستند. حکومت خود گردان فلسطینی پس از تحمل شکست در تلاش های دیپلماتیک در سازمان ملل از قصد خود برای ملحق شدن به دادگاه جنایی بین المللی خبر داد. محمود عباس درخواستی مبنی بر ملحق شدن به این دادگاه را امضا کرد. 

مجری از ویرژینی ارز کارشناس مسایل بین المللی پرسید: هدف عباس از چنین اقدامی چیست؟ ارز پاسخ داد: عباس هشدار داده بود که در صورت شکست در سازمان ملل چنین کاری خواهد کرد. در حقیقت محمود عباس برای خروج کشورش از بن بست همه راه ها را امتحان خواهد کرد. 

وی به گفتگوی دو جانبه با اسرائیل زیر نظر آمریکا ادامه داد و به نتیجه نرسید. عباس  در سازمان ملل برای حل مناقشات بین فلسطینی ها و اسرائیل تلاش کرد این تلاش ها هم ثمربخش نبود. او همچنان تلاش می کند تا نشان بدهد در  احقاق حق کشورش مصمم است و به همین دلیل اکنون برای ملحق شدن به دادگاه جنایی بین الملل تلاش می کند. 

مجری پرسید: این اقدام واکنش هایی را به دنبال داشت. اسرائیل سفیر فرانسه را احضار کرده است. آیا اقدامات حکومت خودگردان فلسطینی شانسی برای موفقیت دارد؟ 

ارز در پاسخ گفت: بله. احتمال موفقیت فلسطینی ها وجود دارد. طرح درخواست ملحق شدن به دادگاه جنایی بین المللی حق فلسطینی هاست. آن ها از حق امضای کنوانسیون رم برخوردارند. بن سودا دادستان دادگاه جنایی بین المللی در مصاحبه ای با روزنامه گاردین که ماه اوت منتشر شد، به این مسئله اشاره کرد. وی گفته بود، علت این که ما عاملان جنایات جنگی در غزه را تحت تعقیب قرار ندادیم این بود که امکان چنین اقدامی را نداریم. اگر فلسطینی ها به دادگاه جنایی بین المللی ملحق شوند؛ شاید بتوانیم به پیشرفت هایی در این زمینه دست یابیم. این یک حق است. البته ملحق شدن به دادگاه جنایی بین المللی بدان معنا نیست که از فردا شاهد تعقیب عاملان جنایت جنگی هستیم. چنین اقدامی زمانبر خواهد بود. اما فلسطینی ها با این اقدام قصد تحت فشار قرار دادن اسرائیل را دارند. شاید بتوان گفت که چنین استراتژی مخرب خواهد بود. اسرائیل و آمریکا  که کنوانسیون رم را امضا نکرده اند، مخالف ملحق شدن فلسطین به دادگاه هستند. امریکا تهدید کرده است که کمک های خود به فلسطینی ها را قطع خواهد کرد. تحقق این خواسته خطرات زیادی به دنبال دارد. محمود عباس برای نیل به این هدف وارد عمل شده و فرانسه نیز از این اقدام حمایت کرده است. فرانسه در سازمان ملل به تلاش های محمود عباس رای آری داد و سفیر فرانسه احتمالا به همین دلیل احضار شده است. بسیاری از سازمان های حقوق بشری نیز با ملحق شدن فلسطین به دادگاه جنایی بین المللی موافقند. از نظر این سازمان ها این حرکت پایانی بر مصونیت قضایی (جنایتکاران جنگی) است. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار