بالا بودن آمار سرطان در یزد از یک طرف و عوامل محیطی که مردم یزد را تهدید می کند از سوی دیگر باعث نگرانی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد بدون شک به غیر از عوامل ژنتیکی، یکسری عوامل محیطی نیز در بروز سرطان ها موثرند. عواملی که به نظر می رسد در استان یزد، شدت بیشتری دارند. بالا بودن آمار سرطان در یزد از یک طرف و عوامل محیطی که مردم یزد را تهدید می‌کند از سوی دیگر باعث نگرانی است.

سلیمانی، مسئول واحد آلودگی‌های اداره کل محیط زیست استان یزد کارخانه‌ها را عامل 60درصد آلودگی ثابت شهر یزد اعلام کرد.

استان‌های اهواز، یاسوج، سنندج و کرمانشاه رتبه‌های بالایی در آلودگی هوا دارند که استان یزد در چند سال اخیر سرعت بالایی در آلودگی هوا داشته است.

پزشکان متخصص نیز عوامل محيطي مانند معادن و تغيير رفتار و سبك زندگي مردم را از جمله علل ابتلاي روزافزون مردم اين منطقه به سرطان عنوان کردند.

سرطان‌هاي پوست، مثانه، خون، معده، غدد، كولون و مري شايع ترين سرطان‌هاي ثبت شده در استان يزد ميان مردان و سرطان‌هاي سينه، پوست، كولون، معده، خون، تيروئيد، رحم، مري، تخمدان و مثانه نيز بيشترين سرطان‌هاي مشاهده شده در بين زنان يزدی است.

شيوع سرطان در بين زنان در استان يزد نسبت به ساير استان‌ها در درجه اول و شيوع سرطان در بين مردان در درجه دوم است و طبق آمار سرطان سينه بالاترين ميزان شيوع را در بين سرطان‌هاي زنان در استان به خود اختصاص داده است.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان یزد به محور توسعه استان یزد اشاره کرد و گفت: در سال های اخیربالای 70 درصد صنعت در استان یزد مستقر شده است.

راد، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان یزد بیان داشت: با و جود این محیط شکننده استان هر چقدر هم تلاش کنیم نمی توانیم جوابگوی آلودگی شهر باشیم.

باید بررسی شود چرا آمار سرطان در یزد بالا رفته اینکه فقط آمار اعلام شود هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

نوری زاده، رییس اداره جنگل کاری اداره منابع طبیعی استان یزد هم فضای سبزو کاشت نهال را یکی از عوامل کاهش آلودگی برشمرد و گفت: اگر در برنامه 5 ساله این نهاد3600گیاه کشت شود می تواند مقدار کمی از آلودگی هوا کاسته شود.

رییس مجمع نمایندگان استان یزدهم با انتقاد از وضعیت آلایندگی های استان یزد گفت: در کریدور عقدا تا مهریز تمام کارخانجات آلاینده مستقر شده است این کارخانه ها در کنار منطقه مسکونی است که روزانه هزاران تن سم و آلودگی را بر سر مردم می ریزد.

جوکار ادامه داد: بنده خودم در منطقه آزادشهر زندگی می کنم و هفته گذشته آلایندگی به حدی بود که مجبور شدیم پنجره ها را ببندیم و متاسفانه برخی از صنایع از جمله فولاد یزد آلایندگی زیادی دارند که بویژه در شب ها باعث نارضایتی شدید مردم شده است.

این مسوول در ادامه به شهرک های صنعتی که در محدوده مسکونی واقع شده اند اشاره کرد و بیان داشت: برای احداث این شهرک ها سرمایه گذاری بسیار بالایی انجام شده که با تعطیلی آنها زیان بسیار بالایی به اقتصاد استان وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه شاید یکی از عوامل افزایش سرطان در یزد وجود بسیار زیاد مواد سمی است که در هوا و جود دارد ، افزود: هنوز هیچ گونه تحقیقاتی در مورد بالا بودن سرطان در یزد انجام نشده است.

جوکار بیان داشت: کاهش سرطان در یزد نیازمند این است که وزرات بهداشت و درمان الویت های بروز سرطان را در یزد مشخص و به مردم اطلاع رسانی کند.

رییس مجمع نمایندگان استان با اشاره به اینکه یکی از عوامل کاهش آلودگی ایجاد فضای سبزمناسب است بیان کرد: استان یزد تاکنون اقدام مناسبی در این زمینه انجام نداده و همین باعث شده تنفس جامعه به خطر افتد .

جوکار یکی از اقدامات استان برای کاهش آلودگی را احداث مرکز تحقیقات زیست محیطی اعلام کرد و گفت : سازمان محیط زیست 7 سال پیش چنین مرکزی را می بایست دایر کند اماهنوز چنین مرکزی در استان احداث نشده است.

وی در رابطه با اقدامات این مرکز در استان گفت: این مرکز تحقیقاتی می توانست کاربری بسیار بالایی در زمینه حفظ محیط زیست داشته باشد.

جوکار افزود: مرکز تحقیقاتی حفظ محیط زیست در زمینه بیابان زدایی/ شناسایی کویر/ ایجاد فضای سبز مناسب و کاهش آلودگی و آلاینده‌ها نقش بسیار موثری دارد.

رییس مجمع نمایندگان استان خاطر نشان کرد: باید برای کاهش آلاینده ها در استان به سمت صنایع پاک برویم و در کریدور عقدا تا مهریز هیچ گونه صنایعی که ایجادآلودگی کند را احداث نکنیم.

هم اکنون 142 کوره صنعتی و 295 کوره دستی فعال در استان یزد در حال فعالیت است.

اگرچه عوامل دیگری از جمله رژیم غذایی نامناسب، مصرف سیگار، ورزش نکردن و عدم تحرک کافی و... نیز می‌تواند از عوامل سرطان زا باشد، اما بهر حال به گفته دکتر صادقیان، کارشناس مسئول گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی استان یزد 20 درصد بروز سرطان در استان یزد آلودگی هوا است و آنچه متخصصان بر اساس آمارها اعلام می‌کنند این است که یزد بالا ترین نرخ سرطان را در کشور داراست و این یعنی زنگ خطر برای شهر یزد.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.