جوانان بهتر است با به کار بردن و استفاده از هوش هیجانی خود فرصت‌های ازدواج خود را به تاخیر نیندازند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، جوانان برای تشکیل زندگی مشترک احتیاج به پیش نیازهای مهمی دارند که از جمله آن‌ها این است که فرد باید به بلوغ جسمی، فکری، عاطفی، روانی، اجتماعی و.... رسیده باشد. آنگاه با داشتن این زمینه‌ها و با توجه به معیارهای اساسی و لازم برای ازدواج، مبادرت به تشکیل زندگی زناشویی دهند. البته باید این نکته را هم یادآور شد که داشتن یک کنش لازم و علاقه مناسب در ازدواج نقش موثری دارد.  
 
براین اساس زینب احمدی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: در دنیای مدرنیته زنان نقش‌های تفکیک شده‌ای برای مردان یافته‌اند و این در صورتی است که در نسل‌های قبل یک زن برای همسرش دوست رفیق مادر برای فرزندانش و عروس خانواده و شریک (غم و اندوه و شادی و....) مرد ا دارا بود.  
 
وی تصریح کرد: امروزه معیارها و ملاک‌های جوانان برای ازدواج رنگ و بوی عشق و علاقه را کمتر دارد جوانان امروز در پی یارکشی هستند.  
 
احمدی بیان داشت: در ازدواج و انتخاب همسر باید عشق گزینی کنیم به این معنا که گزینه‌ای مناسب برای عاشق شدن بیابیم و نه اینکه یارکشی کنی.  
 
این روان شناس افزود: بدن انسان هنگام عاشق شدن اکسیتوسین هورمون عشق را ترشح می‌کند این هورمون در حضور شخصی که حس عشق را در ما بیدار می‌کند و دوستش داریم ترشح می‌شود تا ضمن احترام و پذیرش این فرد این حس را نیز محترم و مقدس بشماریم و بدانیم موهبتی از جانب پروردگار است. پس با تاکید و توصیه به شناخت و دخیل کردن عقل و منطق در ازدواج نباید عشق و علاقه را کم رنگ کرد. اساس یک ازدواج موفق باید برپایه عشق و محبت استوار شود و در کنارش با ارزیابی عقلانی، منطقی هر تایید و یا رد را برگزینه عشق زد.  
 
احمدی عنوان کرد: معیارها و ملاک‌های جوانان و خانواده‌ها برای همسرگزینی می‌تواند آنان را به موانع سوق دهد به عنوان مثال سطح تحصیلات که به عنوان معیاری برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود می‌تواند به عنوان مانعی برای ازدواج محسوب شود.  
 
 
وی خاطر نشان کرد: امروزه رد گزینه مورد علاقه صرفا به دلیل نداشتن ملاک و معیارهای که خود به وجود آورده ایم شایع است در حالی که در ازدواج باید معدل و میانگین را در نظر داشت و یک جمع بندی در پذیرش و یا عدم پذیرش شریک زندگی تصمیم گیری کرد.
 
وی با اشاره به اینکه سن تحصیلات، درآمد، شهرت، موقعیت اجتماعی و.... که ممکن است همگی در یک فرد تجمع نیابد تصریح کرد: درخواست همه این آیتم‌ها فقط موانع برای تحقق سنت پیامبر (ص) ایجاد می‌کند و آنچه که باید به عنوان ملاک و معیار جوانان در نظر گرفته شود اخلاقی بودن و انسانیت فرد در چارچوب سلامت اخلاقی، روانی معنوی و جسمانی فرد است.
 
احمدی یادآور شد: نباید موقعیت‌ها، فرصت‌ها و زمان را برای یارگزینی و نه یارکشی از دست داد.
 
این روانشناس تاکید کرد: دانشگاه، محیط کار، مراسم و میهمانی‌های خانوادگی محیط مناسبی برای انتخاب و یارگزینی است و متاسفانه جوانان این فرصت‌ها و مکان‌ها را از دست می‌دهند و ان هنگام که گزینه مورد علاقه را در محیط مناسب از دست دادند در محیط‌های مجازی اقدام به یارکشی و نه یارگزینی می‌کنند.  
 
وی در انتها به جوانان توصیه کرد: فراموش نکنید ازدواج موجب رشد و بالندگی می‌شود بنابراین علایق و احساسات منطقی در محیط مناسب را در چارچوب عرف  و شرع بپرورانید و با سرکوب احساسات و علایق خود به خاطر ملاک‌ها و معیارهای باب شده ازدواج خود را به تاخیر نیندازید و با استفاده از هوش هیجانی خود به موقع ازدواج کنید.  
 
گفتنی است جوانان باید با معیارهای اساسی و اصلی صحیح اقدام به موقع در ازدواج کنند و با کسب مهارت‌های زندگی و برقراری ارتباط مناسب با همسر خود یک زندگی زناشویی سالمی را آغاز کنند./گزارش از ایده مفرح

انتهای پیام

برچسب ها: فرصت ، ازدواج ، تاخیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۳
بسیار عالی.موافقم
آخرین اخبار