معظمی در همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی:

توقف توسعه واحدها در صنعت نفت از زمان واگذاری‌ها به بخش خصوصی/ اقتصاد جهان توان تداوم کاهش قیمت نفت را ندارد

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری گفت: پروژه‌های اساسی صنعت نفت از زمان واگذاری به بخش خصوصی متوقف شده و این امر سبب شده است که فقرا فقیرتر و اغنیا غنی‌تر شوند به طوری که بعد از واگذاری‌ها همه قراردادها به هم خورده و وزارت نفت بخش‌نامه‌ای را به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ابلاغ کرده تا به تعهدات خود عمل کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، منصور معظمی معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری در نهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با انتقاد از نحوه واگذاری‌ها در این صنعت اظهار داشت: بعد از قصه واگذاری‌ها آنچه که در نفت صورت گرفت ما واگذاری‌ نمی‌دانیم چرا که این موضوع  را یک نوع رهاسازی می‌دانیم چرا که همه ساختارها از زمان بحث خصوصی‌سازی در صنعت نفت و پتروشیمی به هم خورده است.

وی تصریح کرد: آنچه که امروزه در این صنعت رخ داده خصوصی‌سازی نیست بلکه بنگاه اقتصادی از نهاد تخصصی به بخش غیرتخصصی انتقال داده شده است که همه خصولتی هستند.
 
** توسعه واحدهای نفتی از زمان واگذاری متوقف شده است

معظمی گفت: از زمان واگذاری اتفاق خاصی در این صنعت رخ نداده حتی مهم‌ترین بحث توسعه واحدها در این صنعت متوقف شده است.

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری گفت: هیچ نظارت و حاکمیتی در این صنعت وجود ندارد چراکه پتروشیمی‌ها از زمانی که خوراک را دریافت کردند هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند چرا که میلیاردها دلار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به نفت بدهکار هستند.
 
** پرداخت بیش از 3 هزار میلیارد تومان از بابت هدفمندی یارانه ها

وی تأکید کرد: ما به عنوان وزارت نفت حدود 3 هزار و 750 میلیارد تومان بابت هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کنیم که اگر این میزان را به ارزش دلار امروز حساب کنیم رقمی نزدیک به 1.2 میلیارد دلار است.

معظمی افزود: پروژه‌های اساسی صنعت نفت متوقف شده و با این واگذاری‌ها جایگاه عدالت اجتماعی مشخص نیست تنها این موضوع فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌‌تر می‌کند بعد از واگذاری همه قراردادها به هم خورده چرا که سه ماه پیش وزیر نفت بخشنامه‌ای را به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ابلاغ کرد که به تعهدات خود در پرداخت بدهی‌ها عمل کنند.

معظمی با اشاره به اینکه صنعت گاز مزیت نسبی و رقابتی کلیدی صنعت نفت است تصریح کرد: باید فضا را برای بخش سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران فعال کنیم چرا که بیش از 60 درصد (2 هزار و 10) سهم گاز و نفت در سبد انرژی جهان را تشکیل می‌دهد به طوری که این میزان در سال 2040 به 51 درصد خواهد رسید.

وی افزود: صنعت نفت کماکان یک صنعت استراتژیک است و کاهش آن بی‌نظیر بوده به طوری که نفت‌خام نامتعارف در سال 2000 تا 2040 را بررسی کنیم نشان می‌دهد که سهم آن 60 تا 40 درصد است و تولید نفت‌خام نامتعارف که سهم آن نسبت به امروز افزایش یافته است.

وی با توجه به اینکه افرادی ادعا می‌کنند که کاهش قیمت نفت قابل پیش‌بینی است گفت: قیمت نفت را نمی‌توان پیش‌بینی کرد تمام تحلیل‌ها قبل از این کاهش قیمت در رنج 100 دلار بوده نفت یک صنعت استراتژیک است اگر از قانون عرضه و تقاضا بررسی شود یک کالای سیاسی است و موقعی که یک اتفاق سیاسی رخ می‌دهد تأثیر آن بر روی قیمت نفت واضح‌تر است.
 
** اقتصاد جهانی توان کاهش قیمت نفت را ندارد

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری با اشاره به اینکه اقتصاد جهانی توان تداوم کاهش قیمت نقت در این سطح را ندارد گفت: کاهش قیمت نفت باعث کاهش درآمد کشورهای تولیدکننده می‌شود به طوری که این موضوع سبب افزایش دارایی‌های مصرف‌کننده نیز خواهد بود طبق برآوردها در این کاهش قیمت آمریکا 90 میلیارد دلار به دارایی‌های خود اضافه کرده و حدود 110 میلیارد دلار روس‌ها در این قضیه ضرر دیدند همچنین کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان، امارات و کویت بیشترین تأثیر را داشته و برای ایران تأثیر چندانی نداشته است.

وی افزود: اگر به ازای هر درصد قیمت نفت‌خام کاهش یابد 0.2 درصد رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته افزایش می‌یابد همچنین 16 درصد رشد اقتصاد جهان و 14 درصد کشورهای نوظهور و 25 درصد در تورم اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته تأثیرگذار خواهد بود.

معظمی افزود: بر خلاف سال 2013 رشد مصرف نفت و سوخت مایع در سال 2014 و 2015 روند نزولی داشته و فرصت‌هایی که صنعت نفت ایران برای بخش خصوصی فراهم می‌کند ظرفیت تولید نفت‌خام 4.7 میلیون بشکه و میعانات گازی را به یک میلیون بشکه که در مجموع 5.7 میلیون بشکه افزایش خواهد داد که این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که تکنولوژی و سرمایه در دسترس باشد.
 
** رقم 21 میلیارد دلاری با افزایش 550 بشکه‌ای در غرب کارون

معظمی گفت: بر اساس مصوبه دولت مبنی بر افزایش 550 هزار بشکه نفت در غرب کارون تحقق خواهد یافت که این کار توسط شرکت ملی نفت ایران انجام می شود که طی مجموعه‌ای از 21 میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری را دارد که حجم بسیار گسترده برای بخش خصوصی فرصت ایجاد می‌کند همچنین میعانات گازی با اتمام کارهای پارس جنوبی 1.1 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.  
 
** افزایش 100 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربری افزود: ما قول دادیم که از ابتدای دولت یازدهم توان تولی گاز به 100 میلیون مترمکعب افزایش پیدا می‌کند که رقم 7 میلیارد دلار ارزش را به همراه دارد تدابیری را برای تأمین سوخت زمستانی پیش‌بینی کردیم به طوری که با افزایش 100 میلیون مترمکعب گاز در روز با بهره‌برداری از فاز 12 که شامل سه پریم یا ردیف 25 میلیون بشکه‌ای تولید شود هم‌اکنون فاز 15 و 16 در حال تولید است و 17 و 18 در دی ماه وارد مدار تولید قرار خواهد گرفت.
 
** ترکیه خواهان افزایش گاز ایران است

معظمی تصریح کرد: وزارت نفت از سال آینده به طور جدی بحث صادرات گاز را در دستور کار خود دارد هم‌اکنون ترکیه خواهان افزایش گاز از ایران است همچنین از اوایل سال آینده گاز به کشور عمان و عراق صادر خواهد شد.

وی از احداث 60 هزار بشکه‌ای پالایشگاه در سیراف خبر داد و گفت: برای این موضوع 54 شرکت در قالب 35 گروه اعلام آمادگی کردند که حداقل سرمایه‌گذاری برای آن 300 میلیون دلار است که از این 54 شرکت حدود هشت تا 6 سرمایه‌گذار خصوصی و دو سرمایه‌گذار خصولتی انتخاب شده‌اند.

وی در خصوص بورس انرژی گفت: ما در این زمینه تجربه جدیدی داریم همه ما بلد نیستیم و مدیران دولتی هم در این زمینه واهمه دارند نباید کاری کرد که مدیران صالح و توانمند در کشور دچار مشکل شوند باید قدرت تصمیم‌گیری و ریسک پذیری در مدیران احیا شود.
 
** سال آینده پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری می‌رسد

معظمی افزود: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پایان سال آینده به بهره‌برداری میر‌سد همچنین پالایشگاه آناهیتا درسال 97 یا 98 درمدار سرویس قرار خواهد گرفت که ظرفیت پالایش با بهره‌برداری از آنها به 3 میلیون خواهد رسید.
 
** گازرسانی به بیش از 2 میلیون خانوار بر اساس بند "ق" تبصره 2

وی افزود: 87 درصد کشور هم‌اکنون تحت پوشش گازرسانی هستند و پیش‌بینی می‌شود سه تا 4سال آینده این میزان به 98.5 درصد برسد به طوری که گازرسانی بر اساس بند "ق" تبصره 2 به حدود 2 میلیون و 363 خانوار در دستور کار است که برای اجرای آن حدود 10 هزار میلیون تومان اعتبار نیاز است که این موضوع از طریق گاز طبیعی، سی ان جی و ال پی جی صورت خواهد گرفت.

معظمی تأکید کرد: هم‌اکنون 2.5 میلیون مجتمع مسکونی در کشور داریم که از 4 واحد تا 160 واحدی تشکیل شده‌اند که از یک کنتور مشترک استفاده می‌کنند به همین منظور 500 هزار شوفاژ و موتورخانه را در حال اصلاح و بازسازی داریم که همچنین 100 هزار واحد دولتی و تجاری که با اصلاح آنها صرفه‌جویی انرژی در کشور محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین احداث 1000 جایگاه سی ان جی در دستور کار است که با راه‌اندازی آنها بین 19 تا 20 میلیون لیتر سی ان جی جایگزین بنزین می‌شود همچنین برنامه‌ای برای اصلاح قیمت سی ان جی در دستور کار داریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، همایش ، نفت ، قیمت ، خصوصی ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار