پهلوان سوخته‌سرایی گفت: یکی از آرزوهای پهلوان سلیمانی این بود که کشتی‌گیران و قهرمانان ما از گود زورخانه بیرون بیایند.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران؛ ورزش ایران در طول تاریخ پهلوانان بزرگی را به چشم خود دیده که غالب این پهلوانان هم از گود زورخانه بیرون آمده‌اند.

پهلوانانی که حتما یک خط و ربطی با ورزش کشتی هم داشته‌اند. در واقع یا از کشتی وارد شده‌اند و بعد به ورزش زورخانه‌ای رفتند یا افرادی مثل پهلوان زندی و مرحوم علیرضا سلیمانی متخصص ورزش زورخانه‌ای بودند که در کشتی هم به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند.

 یکی از افرادی که در کشتی به موفقیت‌های زیادی رسید و در همان دوران جوانی به سراغ کشتی پهلوانی هم رفت و لقب پهلوان را به خودش گرفت علیرضا سوخته‌سرایی بود. البته او این روزها خیلی سرحال نیست. از یک سو بیماری کار را برایش سخت کرده و از سوی دیگر فراغ دوست و یار دیرینه‌اش حسابی باعث دلتنگی او شده است. بخصوص اینکه مسابقات کشتی پهلوانی که قرار است در مشهد برگزار شود حسابی او را دلتنگ علیرضا سلیمانی کرده و معتقد است که جای این پهلوان در مشهد حسابی خالی خواهد بود. با سوخته‌سرایی صحبت کردیم تا ببینیم حال و روز این روزهای ورزش زورخانه‌ای را چگونه می‌بیند و چه پیش‌بینی از آینده ورزش پهلوانی ایران دارد.

جناب سوخته‌سرایی شنیدیم که به فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی رفته بودید!
بله رفتم فدراسیون و دیداری هم با فرهاد طلوع کیان رییس فدراسیون داشتم. خیلی خوشحال شدم اوضاع و احوال فدراسیون را دیدم چرا که معتقدم این ورزش شرایط خوبی را تجربه می‌کند.
حتما در جریان مسابقات کشتی پهلوانی قهرمانی کشور که در مشهد برگزار خواهد شد هم قرار دارید!

بله. مطمئن هستم که این مسابقات به احیای دوباره کشتی پهلوانی کمک خواهد کرد. کشتی پهلوانی ورزش سنتی است که باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود. فکر می‌کنم در مشهد هم این اتفاق بیفتد. البته من اعتقاد دارم که در مشهد جای خالی علیرضا سلیمانی به شدت احساس خواهد شد. من آخرین بار که مشهد رفتم با علیرضا سلیمانی بود که چند روز بعد از این سفر علیرضا فوت کرد.

البته راهش را تیم علی ابن موسی الرضا با حمایت فدراسیون و مدیریت هیأت امنا ادامه می دهد.
روحش شاد!

بله روحش شاد و قرین رحمت الهی. او متخصص کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای بود.
شما هم از پهلوانان کشور هستید و نزدیک به چهل سال پیش بازوبند پهلوانی را به بازو بستید!
بله، من چهل سال پیش پهلوان شدم. البته من تخصصی در این باره نداشتم اما دوستان اصرار کردند و مشاوره دادند تا اینکه من هم وارد این گود شدم اما حقیقت امر اینکه سلیمانی یک پهلوان نامی در این رشته بود.

خیلی‌ها معتقدند که شما به خاطر رفاقت با علیرضا سلیمانی دیگر در کشتی پهلوانی شرکت نکردید؟

نه، هرگز چنین چیزی نیست. من با سلیمانی رفیق بودم نه رقیب! در عالم رفاقت ما چنین چیزهایی مطرح نبود. من تخصصی در کشتی پهلوانی نداشتم و به همین دلیل نمی‌توانستم وارد این مسابقات شوم. رسانه‌ها دنبال داغ کردن این مسائل بودند. در بازی‌های 1986 سئول من به پیشنهاد علیرضا سلیمانی در کشتی فرنگی شرکت کرده و مدال طلا گرفتم. قبل از مسابقات با هم حرف زدیم و من گفتم می‌خواهم در کشتی فرنگی مسابقه بدهم سلیمانی هم گفت حالا که تو می‌خواهی در فرنگی کشتی بگیری من هم در کشتی آزاد به میدان می‌روم.

و حالا همکاری فدراسیون کشتی با فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای می‌تواند به افزایش تخصص کشتی‌گیران کمک کند!

به طور حتم این اتفاق خیلی خوبی است. همکاری تنگاتنگ فدراسیون کشتی با فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی بسیار مفید خواهد بود. یکی از آرزوهای پهلوان سلیمانی بود که کشتی‌گیران و قهرمانان ما از گود زورخانه بیرون بیایند. تختی، زندی و امامعلی حبیبی از جمله قهرمانان نامی کشتی هستند که از همین گود زورخانه بیرون آمدند. بنابراین من تصور می‌کنم که همکاری این دو فدراسیون می‌تواند به سود هر دو رشته باشد. پایه و اساس کشتی ایران ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی است و باید برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ، کار از پایه و اساس درست شود.

این همکاری به ورزش پهلوانی هم کمک خواهد کرد؟
ورزش پهلوانی دگرگون شده که کاملا قابل لمس است. این موضوع نشان می‌دهد در این فدراسیون کار انجام می‌شود و به طور حتم یک بار دیگر می‌توانیم شاهد باشیم که کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای کار خود را پیش ببرد.

پس شما را در مشهد خواهیم دید؟
صددرصد برای تماشای این مسابقات به مشهد خواهم رفت. اعتقاد دارم کشتی پهلوانی می‌تواند بازهم جای مهمی را برای خودش در ورزش ایران دست و پا کند و به اوج برسد.



انتهای پیام/
برچسب ها: سوخته ، سرایی ، ورزش ، پهلوانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار