احداث و بهره برداری از استخرهای دومنظوره و مدار بسته به منظور کاهش مصرف آب و بهبود کیفیت و کمیت تولیدات آبزی پروری و کشاورزی استان زنجان در حال انجام است.

مدیر شیلات  و آبزیان استان زنجان  در گفتگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛در این باره گفت : باتوجه به مسئله کمبود آب واهمیت زیاد آن در آینده ، مکانیزم های مقرون به صرفه بهره برداری از آب در زمینه آبزی پروری ، نظیر استخر های دو منظوره و مداربسته بیش ازپیش مورد توجه قرار گرفته است.

بورانی با اشاره به محاسن استخرهای دومنظوره افزود :احداث مزرعه پرورش ماهی در کنار چاه های زراعی باعث می شود تا به علت وجود املاح معدنی کافی در آب استخرپرورش ماهی به ازاءهرهزار کیلوگرم ماهی 150 کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی فسفاته و نیتراته صرفه جویی خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد :همینطورافزایش کیفیت و کمیت محصول و کاهش طول مدت کشت از دیگر مزایای کاربرد آب استخر پرورش ماهی در زمین های کشاورزی است.

وی همچنین از استخرهای مداربسته بعنوان مدرن ترین مزارع پرورش ماهی جهان سخن گفت و اساس کار این سیستم را استفاده از حداقل آب و زمین و تولید یکنواخت در طول سال در فضای مسقف عنوان کرد.

مدیر شیلات و آبزیان استان ضمن بیان مزایای متعدد استفاده از استخرهای مدرن ،یاد آور شد : به دلیل استفاده از تجهیزات اکسیژن دهی و ضد عفونی، می توان با دولیتر در ثانیه آب درحدود 50 تن ماهی در طولسال پرورش داد که این میزان در روش های معمولی به مصرف 500لیتر آب در ثانیه می انجامد.

بورانی در پایان به حمایت های مالی از متقاضیان مزارع پرورش ماهی اشاره کرد و گفت : با ارائه پروانه بهره برداری وسند زمین وهمچنین بازرسی های کارشناسی شیلات استان بمنظور صدور مجوز فعالیت ، متقاضیان به بانک معرفی شده وبراساس طرح توزیع حدود75درصد هزینه احداث به آنان پرداخت می شود.

گفتنی است هم اکنون 231 باب استخر دومنظوره و 4 باب استخر مداربسته در استان زنجان در حال فعالیت هستند.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.