مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان سطح اجرایی طرح الگوی کشت در استان را در حدود یکصدو10 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امسال به دلیل توصیه های کارشناسی و اجرای برنامه برگردان ، این میزان به حدود 50 هزار هکتار کاهش یافته است و عمده این مناطق در دشت های ایجرود و خدابنده ویک سوم اراضی دیم مابقی شهرستان های استان زنجان می باشند.

  مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان در گفتگو با    خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ گفت :طرح الگوی کشت به عنوان دیدگاهی چند جانبه عمل می کند که در آن تطابق محصول با اقلیم آب و هوایی ، تناوب زراعی، مبارزه با آفات و افزایش طول دوره کشت و قابلیت زراعی زمین در راستای تولید پایدار محصول و افزایش قدرت باروری زمین در نظر گرفته می شود.

مرادیان افزود : اجرایی کردن طرح الگوی کشت نیاز به تحقیقات کافی در زمینه های مذکور داشته و از طریق آن علاوه بر اقدامات لازم که در این زمینه انجام می شود به نیاز ها و منافع مادی کشاورزان و حمایت های مختلف دولت در اجرای کشاورزی حفاظت شده و مجریان طرح الگوی کشت، ونیززمان کشت ونوع محصولات کشت شده توجه ویژه ای می شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در استان زنجان به منظور اجرای طرح الگوی کشت گفت : در این زمینه در کلیه شهرستان های استان مطالعه و تحقیق در مورد مولفه های الگوی کشت از لحاظ آب و خاک و ملزومات کشاورزان و نیز تسهیلات مرتبط و خرید تضمینی محصول در حال انجام است و تنها در زمینه خرید ادوات و ماشین آلات کشاورزی در حدود 1میلیارد ریال به کشاورزان استان ،تسهیلات ارائه شده است.

این مسئول ادامه داد:همچنین دستگاه کشت مستقیم تهیه شده و برای حفظ حاصلخیزی زمین و صرفه جویی در مصرف سوخت ماشین آلات کشاورزی در دسترس مجریان الگوی کشت قرار گرفته است.

مرادیان در ادامه سطح اجرایی طرح الگوی کشت در استان را در حدود یکصدو10 هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت : امسال به دلیل توصیه های کارشناسی و اجرای برنامه برگردان ، این میزان به حدود 50 هزار هکتار کاهش یافته است و عمده این مناطق در دشت های ایجرود و خدابنده ویک سوم اراضی دیم مابقی شهرستان های استان زنجان می باشند.

وی در پایان ، تامین محصولات کشاورزی استراتژیک و مورد نیازکشور، حفظ کیفیت و حاصلخیزی خاک ، مصرف بهینه آب و خاک و حفظ منافع کشاورزان را از اهداف اصلی این طرح برشمرد.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: طرح ، الگو ، کشت ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.