ستاد ملي احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده تشکيل مي شود

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به مصوبه اخير دولت مبني بر تشکيل ستاد ملي احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده، گفت: اين ستاد به رياست رييس جمهور، عضويت شهردار تهران و دبيري سازمان نوسازي شهر تهران با هدف احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده تشکيل مي شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،محمد سعيد ايزدي مديرعامل شرکت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران بر ضرورت همگرايي و هم افزايي کليه دستگاه ها و نهادها و همچنين تلاش براي  ايفاي نقش صحيح دولت و شهرداري به منظور نوسازي بافت هاي فرسوده تأکيد کرد.

ايزدي با اشاره به واقعه تلخ زلزله بم و از دست دادن تعداد کثيري از هموطنان در اين رخداد، خاطرنشان کرد: در هنگام وقوع زلزله، جدا از آسيب هاي مالي که دولت، شهرداري ها و مردم مجبور هستند براي جبران آن ها هزينه هاي گزافي را بپردازند، بزرگترين صدمه از دست دادن سرمايه انساني و غيرقابل جبران است.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه بالغ بر 130 هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در سطح کشور وجود دارد و بيش از يک سوم جمعيت کشور در اين محدوده ها ساکن هستند، گفت: اين آمار نشان دهنده اهميت و ضرورت توجه بسيار جدي به مقوله نوسازي بافت هاي فرسوده است.

وي در ادامه با بيان اينکه همه دستگاه هايي که به نوعي دست اندرکار توسعه شهر هستند بر ضرورت توجه به مقوله بهسازي و نوسازي اتفاق نظر دارند، 

گفت : نشانه اين امر مصوبه اخير دولت مبني بر تشکيل ستاد ملي نوسازي بافت‌هاي فرسوده به رياست رئيس جمهور و عضويت شهردار تهران براي حمايت از فرآيند نوسازي است. 

ايزدي اعلام کرد: سازمان نوسازي شهر تهران، دبيرخانه اين ستاد را برعهده خواهد گرفت که اميدواريم هماهنگي‌هاي بيشتري را بين سازمانها و نهادهاي مختلف داشته باشد. 

مديرعامل شرکت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران همچنين گفت: ستادهاي متناظري نيز در استان ها و شهرها تشکيل خواهد شد که مي تواند نويد بخش جريان بزرگي براي نوسازي بافت هاي فرسوده باشد.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه فقر شهري و معضلات شهرنشيني در بافت‌هاي فرسوده وجود دارد، بيان کرد: بايد به نابساماني‌هاي ساخت و ساز و بافت‌هاي فرسوده توجه ويژه‌اي داشته باشيم و براي ساماندهي آنها برنامه ريزي کنيم.

ايزدي در ادامه با تاکيد بر ضرورت هماهنگي دستگاه‌ها به ويژه قواي سه گانه به موضوع نوسازي و بهسازي بافت‌هاي فرسوده اظهار کرد: دولت توانسته تسهيلاتي با سود بسيار پايين در اختيار متقاضيان نوسازي قرار دهد.

وي ادامه داد: بايد بتوانيم يک هم افزايي و همگرايي در بين دستگاه‌ها و نهادهاي مرتبط با امر نوسازي ايجاد کنيم تا از همه امکانات و پتانسيل‌هاي موجود در بهبود شرايط زندگي در بافت‌هاي فرسوده استفاده کنيم.

مديرعامل شرکت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران با اشاره به اينکه در سالهاي گذشته دستگاه هاي مختلف اقدامات متعددي را براي احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده انجام داده اند، تصريح کرد: فقرهماهنگي و همگرايي باعث شد که اين گونه اقدامات از کارآمدي لازم برخوردار نباشد و ضروري است دولت و شهرداري هر کدام در جايگاه خود تلاش کنند تا بتوانند زمينه و بستر لازم را براي ورود مهمترين نقش آفرينان در فرآيند نوسازي بافت هاي فرسوده که همان مردم هستند فراهم کنند.

وي افزود: به نظر مي رسد دولت و شهرداري براي تحقق مشارکت مردمي در نوسازي بايد به کمک يکديگر بيايند. دولت به شهرداري کمک کند تا شهرداري بتواند بسته هاي تشويقي را در اختيار مردم قرار دهد و با اعطاي تسهيلات بتواند در جهت توانمند سازي مردم براي ورود به عرصه نوسازي گام بردارد.

معاون وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: مقرر شده است طرح نمونه نوسازي بين دولت و شهرداري در محله باغ آذري واقع در منطقه 16 اجرايي شود و اميد است مجموعه اين اقدامات بتواند به عنوان الگويي براي شکل گيري جريان بزرگتر نوسازي در محلات اطراف و ساير محلات شود.

ايزدي با اشاره به لزوم آموزش معضلات و مشکلات بافت‌هاي فرسوده به مردم افزود: سالروز زلزله بم از تقويم کشور حذف شده بود که با تلاش‌هاي دولت اين روز دوباره به تقويم کشور اضافه شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرسود ، بافت ، مسکن ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار