معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد

تولید محصولات پتروشیمی تا سال 2022 به مرز 180 میلیون تن خواهد رسید

پیوندی، ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران را ٦٠ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال ٢٠٢٢ در صورت تامین خوراک تولید محصولات پتروشیمی ایران به ١٨٠ میلیون تن در سال خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمدحسن پیوندی در نشست کلاس آموزشی خبرنگاران، اظهار داشت: امروز پتروشیمی، بهداشت، سلامت، امنیت،‌تغذیه،‌پوشاک ومسکن جامعه بشری را تامین می کند گفت: ایران اولین کشوری است که پتروشیمی را در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد و این صنعت فراتر از سازمان و وزارت خانه است و حتی در کشورهایی که مواد خام را در اختیار ندارند این صنعت حائز اهمیت است.

پیوندی افزود: درحال حاضر از کل هیدرو کربورهای کشور فقط 5 تا 6 درصد وارد صنعت پتروشیمی می شود که نزدیک 41 میلیون تن کالا تولید می شود و 95 درصد باقی مانده به صورت نفت خام یا کاندیسیت و یا صادر می شود.

وی از افزایش ٦ تا ٧ درصد میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران در ٨ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: هم اکنون صنعت پتروشیمی کشور با مصرف ٥ درصد از هیدروکربورهای مایع و گاز کشور بیش از ٤١ میلیون تن محصول به ارزش بیش از ٢١ میلیارد دلار تولید می کند.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به گستردگی کاربرد محصولات پتروشیمی در زندگی روزمره انسانها گفت: تشکیل ساختار کنونی صنعت پتروشیمی کشورمان در سالهای بعد از جنگ تحمیلی باز می گردد، متاسفانه این صنعت هم اکنون با توجه به زیرساختها و امکانات بلقوه موجود در جایگاه مناسب خود قرار ندارد.
 
وی محور زیرساختها و امکانات کشورمان در حوزه پتروشیمی را خوراک فراوان و دسترسی به آبهای آزاد دانست و گفت: هم اکنون ایران ٩,٤ و ١٨ درصد از منابع نفتی و گازی جهان را در اختیار دارد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وجود نیروی انسانی متخصص در کشور را قابلیت منحصر به فرد صنعت پتروشیمی ایران دانست و گفت: هم اکنون برای تولید بیش از ٤١ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشورمان حتی یک مهندس خارجی در مجتمعهای پتروشیمی حضور ندارد که این امر حکایت از تعصب ملی ما ایرانیان برای توسعه وطنمان دارد، این در حالی است که در کشورهای همسایه این موضوع تقریبا برعکس است.
 
پیوندی تاکید کرد: اشتغال نیروی انسانی در داخل محدود به تولید نیست بلکه ما تنها کشوری هستیم که تمام امکانات لازم را برای توسعه بکار می گیریم در حالیکه هیچ کشوری این امکانات را ندارد. به طوری که در تولید 41 میلیون تن حتی یک نفر از نیروی خارجی مشارکت نداشته است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به راه اندازی فازهای ١٥ تا ١٨ پارس جنوبی، گفت: با راه اندازی این فازها پروژه های باقیمانده از برنامه چهارم توسعه که بیشتر شامل مجتمع های موجود در سر راه خط لوله اتیلن هستند، وارد مدار تولید خواهند شد.
 
پیوندی، با اشاره به فعالیت چشمگیر این صنعت در دوران فعالیت بیژن زنگنه و محمد رضا نعمت زاده به عنوان وزیر نفت و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در دهه های ٧٠ تا ٨٠ گفت: تولید صنعت پتروشیمی در این سالها چندین برابر شد.
 
وی با بیان این که هم اکنون ١١ طرح از برنامه چهارم و ٦٧ طرح از برنامه پنجم توسعه از ٥ تا ٩٧ درصد پیشرفت فیزیکی به صورت نیمه کاره وجود دارند، گفت: هم اکنون اتمام این پروژه ها که بیشتر سهامی عام دارند یکی از اولویتهای شرکت ملی صنایع پترویمی است، به این منظور به صورت مرتب جلساتی با سهام داران، سرمایه گذاران و تامین کنندگان مالی این طرح ها برای تسریع در کار برگزار می کنیم.

تولید سالانه 5 میلیون تن متانول در کشور

پیوندی با تاکید بر این که در چند سال آینده متانول ایران رقیبی سرسخت شیل های گازی دنیا خواهد شد، گفت: هم اکنون سالانه حدود ٥ میلیون تن متانول در کشور تولید می شود که این میزان طی ٥ سال آینده به ٢٥ میلیون تن خواهد رسید، از این رو ایران در آینده یکی از تاثیرگذاران قیمت این محصول در جهان خواهد بود.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: به عنوان مثال هم اکنون بزرگترین طرح تولید متانول دنیا به ظرفیت تولید سالانه دو میلیون تن در منطقه دیر در حال ساخت است؛ شرکت NPC تمایل زیادی دارد تا سقف ٢٠ درصد سهام این پروژه را خریداری کند.

تولید پتروشیمی تا سال 2022 به 180 میلیون تن خواهد رسید

وی ظرفیت کنونی تولید محصولات پتروشیمی ایران را ٦٠ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با احتساب ٦٠ میلیون تن ظرفیت در حال ساخت که ٣٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و نیز ٦٠ میلیون تن ظرفیت طراحی شده، تا پایان سال ٢٠٢٢ در صورت تامین خوراک تولید محصولات پتروشیمی ایران به ١٨٠ میلیون تن در سال خواهد رسید.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عامل اصلی توسعه نیافتن بخش‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی کشور را پایین بودن محصولات پرکابرد همچون پروپیلن اعلام کرد و گفت: اولا اتیلن مواد شیمیایی ایجاد نمی‌کند دوم اینکه حجم زیادی از اتان قابل دسترسی در پارس جنوبی داریم این در حالی است که پروپلین از خوراک مایع حاصل می شود طرحی که در امیرکبیر، جم و مارون اجرا می شود.

پیوندی در ادامه با انتقاد از خصوصی سازی های سالهای گذشته اظهار داشت: اگر خصوصی سازی درست انجام می شد وتمام مایملک به صورت یکجا در بورس به کل مردم عرضه می شد انسجام لازم حفظ شده و قدرت جذب فاینانس نیز داشتیم و دستورالعمل های استاندارد و ایمنی نیز رعایت می شد. اما خصوصی سازی های بی برنامه این امکان را از ما سلب کرد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در برنامه آینده حدود 55 تا 60 میلیون پروژه نیمه تمام را تعریف کرده ایم که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا بتوانیم به افق 1404 که تولید 150 میلیون تن است برسیم.  
پیوندی خاطرنشان کرد: اگر خصوصی سازی به شکل واقعی اعمال می شد این صنعت بیشتر توسعه پیدا می کرد.

60 نیمه تمام در صنعت پتروشیمی

وی تصریح کرد: در برنامه آینده حدود 55 تا 60 میلیون پروژه نیمه تمام را تعریف کرده ایم که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد تا بتوانیم به افق 1404 که تولید 150 میلیون تن است برسیم.
 
وی با بیان اینکه اساس برنامه ما خوراک است اظهار داشت: خوراک اتان اجبارا باید در پتروشیمی مصرف شود و حجم اتان باقی مانده که 4 میلیون تن می شود در کنار کاندیسیت پارس جنوبی و نفتا و 2 تا 3 تن میلیون گاز مایع به اضافه بخشی متان برای 20 میلیون تن باید 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود که این عدم پیشرفت بخشی مربوط به کمبود خوراک وظرفیت پتروشیمی بندر امام است که این مجتمع 120 هزار بشکه مایعات گازی نیاز دارد که فقط 70 تا 80 هزار بشکه دریافت می کند.
 
پیوندی ادامه داد: اگر ما به تولید 5 میلیون بشکه نفت خام می رسیدیم این میزان نیاز به خوراک از طریق گاز همراه نفت تامین می شد ضمن اینکه بخش دیگری از عدم پیشرفت ما مربوط به تعمیرات، بخشی مربوط به قطعات یدکی وپاره ای مشکلات نیز مربوط به بخش مدیریت است.
وی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی شرکت NPC از سال ٢٠٠٢ تا ٢٠١٢ تولید خوراک و محصولات پر کابرد همچون پرویلن در ایران کاهش و در مقابل سرمایه گذاریها به سمت واردات و تجارت سوق داده شده است.
 
پیوندی با اشاره به کاهش قیمت مصنوعی نفت خام گفت: این کاهش قیمت تا سه تا چهار ماه آینده به صورت محسوس بر قیمت محصولات پتروشیمی با پایه خوراک مایع تاثیر گذار خواهد بود، اما این تاثیر در مورد محصولات پتروشیمی با پایه خوراک گاز کمتر خواهد بود.
 
وی با بیان این که فرمول تعیین قیمت خوراک به تصویب رسیده در مجلس شورای اسلامی، بر اساس شاخص‌های اقتصادی و اصلی کشور بنا نهاده شده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تهیه آن مشارکت داشته است، گفت: مجلس با تصویب این فرمول کار حساس و مهمی را انجام داد و در صورت تصویب این فرمول در شورای نگهبان دولت آن را به اجرا در می آورد.

پتروشیمی آمادگی دریافت ٧ تا ١٠ میلیارد دلار فاینانس چین را دارد

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد آخرین وضع فاینانس های کشور چین در صنعت پتروشیمی گفت: هم اکنون ال سی فاینانس پتروشیمی سبلان باز شده و به زودی این اتفاق در مورد پتروشیمی مسجد سلیمان نیز رخ می دهد، در مجموع صنعت پتروشیمی امادگی دریافت ٧ تا ١٠ میلیارد دلار فاینانس چین را دارد.

پیوندی در ادامه در خصوص تولید اتان در کشور گفت: در حال حاضر میزان تولید اتان 4 درصد بوده که در سال 2017 این میزان به 7 درصد و در سال 2022 به 7.5 درصد می رسد همچنین میزان تولید اتان در خاورمیانه در حال حاضر 22.1 در سال 2017 به 32 درصد و در سال 2022 نیز در سطح 32 درصد باقی خواهد ماند.
 
معاون مدیرعامل پتروشیمی در زمینه تولید پلی اتیلن گفت:در زمینه تولید این فرآورده نیز از 4 درصد به 6.7 درصد خواهیم رسید و در زمینه تجارت این کالا نیز از 2.9 درصد به 16.9 درصد می رسیم.
 
وی همچنین در خصوص تاثیر کاهش قیمت نفت در پتروشیمی گفت: وقتی قیمت نفت خام روند نزولی پیدا می کند به طور یقین برروی محصولات پتروشیمی تاثیر گذار می باشد.
پیوندی افزود: این کاهش قیمت مسلما از طریق کشورهای صنعتی به کشورهای تولید کننده اثر می گذارد.
 
معاون مدیرعامل پتروشیمی تصریح کرد: هاب پتروشیمی از سال 83 مطرح بوده هم اکنون خوراک قابل دسترسی گاز طبیعی به دلیل خط لوله صلح تامین است همچنین سواحل مکران باید آباد باشد تا زمانی که زیرساختها فراهم نباشد توسعه اتفاق نمی افتد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در اجرای این طرح نقشی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار