ربیعی خبر داد

برنامه ریزی وزارت کار برای اعزام 100 هزار نیروی کار به خارج ازکشور / گسترش کسب بیمه اجتماعی شاغلان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی به منظور اعزام 100 هزار نیروی کار به خارج از کشور تا نیمه اول سال 94 خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه اولین همایش صدور خدمات فنی و مهندسی و کسب فرصت‌های شغلی در بازارهای کاربین‌المللی که در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص بحث اعزام نیروی کار ذهنیت مناسبی وجود نداشت و برخی آن را به عنوان پدیده منفی مهاجرت تلقی می کردند که با آغاز به کار دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطالعات لازم در این خصوص آغاز شد و در اولین گام نسبت به نیازسنجی کشورهایی که به نیروی کار نیاز دارند اقدام شد.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه مهاجرت نیروی کار با عنوان واقعیتی در موضوع جهانی شدن اقتصاد مطرح است افزود: در این راستا ما به سمت نوعی تظمین‌های بین‌المللی برای نیروی کار مهاجر اقدام کرده‌ایم زیرا کشور ما در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی به نیروی کار از سهم مناسبی در سطح جهان برخوردار نیست.

وی در خصوص علل نداشتن سهم کافی در این زمینه اظهار داشت:بخشی از مشکلات ما مربوط به تحریم‌هاست و القای ایران هراسی درسطح جهان بوده است اما بحث مهم و قابل توجه دیگر ناشی از بی‌برنامه‌گی در داخل کشور است که در گام اول به منظور کاهش موانع و مشکلات نسبت به گسترش کاریابی‌های خصوصی و بین‌المللی کردن فعالیت‌هایشان اقدام کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به فعالیت‌های مخرب کاریابی‌های غیر قانونی اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله آسیبهایی که این کاریابی‌ها بر جای گذاشتند اخذ مبالغ و منابعی  از کارجویان به منظور اعزام بوده است به طوری که در عمل کاری برای آنها صورت نگرفته و در واقع این مراکز از افراد کلاه‌برداری می کردند. همچنین تعدادی از این مراکز که نیروهایی را به خارج اعزام می‌کردند فاقد مهارتهای لازم به منظور کار بوده‌اند که این امر خود موجب ایجاد نگاه منفی به نیروی کار ایران شده است که به منظور جلوگیری از فعالیت‌های این مراکز بازرسانی فعال شده‌اند که نسبت به فعالیت‌های کاریابی ها نظارت کافی را داشته باشندو وی در ادامه با اشاره به گستشلعالیت‌های کاریابی‌های خصوصی و بین‌المللی افزود: گسترش کاریابی‌های خصوصی و بین‌المللی از جمله اقدامات تاثیر گذار ما بوده است که در این راستا یکی از کاریابی‌های فعال نسبت به جذب 600نفر نیرو اقدام کرده‌ است که از این تعداد 180 نفر به کشورهای کانادا و دانمارک اعزام شده‌اند.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه برای قابل قبول‌تر شدن فعالیت‌های نیروی کار ایرانی در خارج از کشور سازمان فنی و حرفه‌ای کشور وارد عمل شده است افزود: همسو با این اقدام سایت جدیدی به منظور ساماندهی وضعیت نیروی کار خارجی ایجاد شده است که امروز مورد رونمایی قرار گرفت.

ربیعی ادامه داد: بخشی از این سایت مربوط به نیروهای داوطلب اعزام و بخش دیگر نیز مربوط به نیروهای شاغل در خارج از کشور است که با ثبت نام در این سامانه شناسنامه‌دار می شوند.

 وی همچنین با اشاره به رسالت بین المللی سازمان فنی و حرفه ای کشور در دفتر دیپلماسی مهارت اظهار داشت: در این خصوص با موسسه آموزش بین‌المللی تورین که با سازمان بین‌المللی کار همکاری دارد تفاهم نامه‌ای منعقد شده است و همچنین در صدد هستیم تا ایران را به مرکز آموزش های منطقه‌ای فنی و حرفه‌ای تبدیل کنیم.

ربیعی افزود: درحال حاضر با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، برونه‌ای، قطر و تعدادی از کشورهای آفریقایی نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های آموزشی منعقد کرده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت‌های خوبی که دربحث آموزش های فنی و حرفه‌ای و تجهیزات درکشور ما وجود دارد این بحث دنبال شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود:سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور به دنبال بحث اعزام نیروی کار اقدامات لازم را درراستای افزایش مهارت افراد دنبال می‌کندهمچنین در بحث آموزش زبان هم برنامه‌هایی داریم تا افراد اعزامی در این خصوص نیز با مشکل مواجه نشوند. در کنار اینها با وزارت امور خارجه نیز تفاهم نامه ای را داشته‌ایم تا سفرای کشورمان با کشورهایی که به نیروی کار نیاز دارند مذاکره کنند. البته همسو با این اقدام نسبت به دعوت از وزرای کار کشورهای دیگر اقدام شده است.

وی با تا کید بر اینکه به دنبال احیای اعزام نیروی کار هستیم افزود:در این خصوص با کشورهای مهاجر پذیر هم رای زنی‌های لازم را انجام‌ داده‌ایم و در حال مذاکره هستیم.

ربیعی در ادامه گفت: نیروهایی که به طور سنتی برای کار به خارج می‌روند مانند نیروی کار ایرانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول هستند، نیروهایی که بر اساس تفاهم نامه‌های منعقده اعزام می شوند و نیروهایی که در نتیجه رایزنی‌های شرکت‌های بین‌المللی اعزام می‌شوند سه گروه عمده نیروی کار اعزامی کشور را تشکیل می دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر 3 هزار و 800 نیرو با شغل مشخص اعزام شده‌اند تصریح کرد: در راستای افزایش تعداد نیروهای اعزامی سعی داریم از ظرفیت‌های کشورهایی نظیر عراق استفاده کنیم همچنین نسبت به معرفی افراد با کفایت به شرکت‌های خارجی سرمایه گذار و کارآفرینان ایرانی در خارج از کشور که به نیروی کار نیاز دارند اقدام می‌کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به مزایای شناسنامه دار شدن نیروی شاغل در خارج از کشور پرداخت و گفت از مزایای این شناسنامه بهره مندی از گواهینامه‌های اشتغال و گسترش کسب حمایت بیمه‌های اجتماعی برای نیروی کار ایرانی خارج از کشور است.

وی در ادامه از برنامه ریزی برای اعزام 100 هزار نیروی کار به خارج از کشور تا نیمه اول سال 94 خبر داد و افزود: در مشاغلی مانند پرستاری و مشاغل مربوط به بخشهای نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت ساختمان، نیروهای کار ماهر ایرانی داوطلب وجود دارد که مورد نیاز کشورهای دیگر نیز است و به طور کلی بخشهای فنی و مهندسی که به مهارت نیاز دارد از بازار کار خوبی در سطح بین‌المللی برخوردار هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: در بحث اعزام نیروی کار تنها منابع اقتصادی مد نظر نیست بلکه این افراد می‌توانند دانش و پژوهش خود را به کشور بیاورند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: نیازسنجی ، کار ، تحریم ، ایران ، اعزام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
من یه جوان ٢٣سالم میخواستم ببینم شرکتی چیزی هست من برم توش
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۲:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
من یه نقاش ساختمونم سربازیم رفتم 23 سالمه درآمدم به مخارجم نمیرسه تو رو خدا به فکر باشین
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۱۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۳
من جوان23ساله با این تورم کشورمون چجوری زن بگیرم خونه هم که ندارم
پس با این اوضاع فقط میتونم شکم خودمو سیر کنم
پشتءمیزیا استین بالا بزنید جوان های مثل من زیادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۳
خدا به داد نیروی کاری برسد که برای کسب درامد به خارح میرود . وقتی من در وطن خودم که کارگر ساده هستم اینطور بد برخورد میکنند وپیمانکار به بهانه های واهی از حقوقم کسر میکند و حتی حداقل حقوق را هم به ما نمیدهد. از خارجی ها نمیشه توقع داشت که حقوق عادلانه را به کارگر بدهند.
Iraq
هادی
۲۳:۳۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۳
با سلام میشه ادرس سامانه ثبت نام برای اشتغال در قطر را اعلام کنید
آخرین اخبار